بازدید 5778
۱
مهدوي ‌‌كيا فعاليت در فوتبال پايه‌اي را به ليگ برتر ترجيح داده است

يادگارهاي يك ستاره

کد خبر: ۵۰۳۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶ 26 May 2015
«از ساعت 6 صبح تا عصر در زمين شماره يك و 2 ورزشگاه شيرودي هر دو ساعت يك بازي برگزار مي‌شد. همه مربيان تيم‌هاي نوجوانان تهران از نزديك همه بازي‌ها را مي‌ديدند و به‌طور دقيق بازيكنان خوب تيم‌ها را شناسايي مي‌كردند.» اين روايت حميد رادان، يكي از پيشكسوتان فوتبال پايه‌اي از دوران طلايي تيم‌هاي پايه تهران در اوايل دهه 70شمسي است؛ دوراني كه نسل طلايي فوتبال ايران در دهه‌هاي بعدي پا به عرصه ‌گذاشتند. داستان بعضي از اين بچه‌هاي پابه‌توپ زمين‌هاي شماره يك و 2 ورزشگاه شيرودي اما در سال‌هاي بعد در استاديوم‌هاي بزرگ در ايران و اروپا رقم خورد؛ از تيم ملي تا باشگاه‌هاي بزرگ اروپايي. يكي از آنها مهدي مهدوي‌كيا بود؛ بازيكن تيم بانك ملي با مربيگري احمد شفيع كه در همان سال‌ها به اردوي تيم ملي نوجوانان دعوت شد اما توسط مربي وقت تيم ملي در همان روزهاي اول اردوي 200نفره تيم ملي خط خورد.

اما فوتبال براي او راه ديگري باز كرد. در همان روزها مسابقات قهرماني كشور در شيراز برگزار مي‌شد و مهدوي‌كيا كه از اردوي تيم ملي كنار گذاشته شده بود، توسط رادان كه سرپرست تيم منتخب تهران بود، به اين تيم دعوت شد. حميد رادان به همشهري مي‌گويد: «مهدوي‌كيا از جمله بازيكنان خوبي بود كه مدنظرمان بود. يك روز به مغازه پدرش در خيابان شوش رفتم. برادرش گفت دلخور از اينكه از تيم ملي حذف شده به اراك زادگاه پدري‌اش رفته است. از آنها خواستم به او بگويند كه خودش را به من در هيأت فوتبال تهران معرفي كند. فردايش مهدوي‌كيا به هيأت فوتبال آمد و با تيم به شيراز رفت. در اين مسابقات او 6 گل زد و مي‌توانست آقاي گل باشد كه هم‌تيمي‌اش سعيد بيات بازيكن بعدي سپاهان‌ كه 5گل زده بود در بازي فينال 2 گل ديگر زد و جاي او را گرفت.» رادان كه در كيهان ورزشي آن روزها روزنامه‌نگاري هم مي‌كرد، در تحليل مسابقات نوجوانان شيراز در مورد مهدوي‌كيا نوشت؛ «اين بازيكن تكنيكي را به‌خاطر بسپاريد.» مهدوي‌كيا بعدها با درخششي خيره‌كننده كاري كرد تا در ورزشگاه‌هاي آلمان ايستاده برايش دست بزنند. او  دريادها مانده بود.

نايب قهرماني در آلمان

حالا ستاره سابق تيم ملي فوتبال ايران بعد از يك استعداديابي چندماهه در سراسر ايران، 25بازيكن زير 11سال را انتخاب كرده و آنها را به تورنمنت‌هاي مختلف اروپايي مي‌برد. او دور از هياهو و جنجال‌هاي فوتبال ايران، ترجيح داد از فوتبال پايه به فوتبال ايران خدمت كند. مهدوي‌كيا مديريت آكادمي كيا را بر عهده دارد و سرمربي هم علي دوستي است‌. دوستي به همشهري مي‌گويد: «بازيكناني كه از جمع استعداديابي‌ها براي تشكيل اين تيم انتخاب مي‌شوند، متعلق به هيچ شخص يا نهادي نيستند. با حمايت وزارت آموزش و پرورش بازيكنان زيادي استعداديابي شده و پس از تشكيل تيم و انجام تمرينات به تورنمنت‌هاي مختلف مي‌روند اما آنها متعلق به ما يا وزارت آموزش و پرورش نيستند. آنها قراردادي ندارند و با وجود سن كمي كه دارند، بعضا متعلق به برخي باشگاه‌ها هستند. آنها بعد از تورنمنت‌ها به تيم‌هاي خودشان مي‌روند.»

شاگردان دوستي و مهدوي‌كيا در تورنمنت آلمان دست به‌كار بزرگي زده و در اين بازي‌ها مقام نايب قهرماني را به‌دست آوردند. اين تيم كه در مرحله حذفي اين رقابت‌ها ويدتون مجارستان، اشتوتگارت، بايرن مونيخ و بايرلوركوزن آلمان را از پيش رو برداشته بود، در فينال مقابل تيم مونيخ 1860به تساوي دست يافت و در ضربات پنالتي با نتيجه 7بر 6 شكست خورد تا قهرماني را از دست بدهد. عبور از تيم‌هايي چون بايرن يك موفقيت بزرگ براي مهدوي‌كيا، دوستي و بازيكنان اين آكادمي است.

مهم‌ترين نكته اين جام براي ايراني‌ها اما درخشش يادگار رستمي، پسرِ مريواني آكادمي كيا بود. او عنوان آقاي گلي و همچنين جايزه بهترين بازيكن جام را از آن خودش كرد؛ عنواني كه پيش‌تر، به چهره شدن توماس مولر و سامي خديرا در فوتبال آلمان در سنين كودكي كمك كرده بود.مهدوي‌كيا در مورد يادگار مي‌گويد: «اگر فقط به فوتبال فكر كند، بهترين مهاجم ايران خواهد شد.»


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱
1
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر