بازدید 3653

ایران پول‌های آزاد شده را کجا خرج می‌کند؟

رویترز طی گزارشی نوشت لغو احتمالی تحریم ها پس از توافق هسته ای امکان دسترسی ایران به ۱۰۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده خود در بانک های خارجی را فراهم می کند و انتظار می رود این پول صرف بهبود شرایط اقتصادی کشور شود.
کد خبر: ۵۰۳۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲ 26 May 2015

رویترز طی گزارشی نوشت لغو احتمالی تحریم ها پس از توافق هسته ای امکان دسترسی ایران به ۱۰۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده خود در بانک های خارجی را فراهم می کند و انتظار می رود این پول صرف بهبود شرایط اقتصادی کشور شود.

به گزارش تسنیم، رویترز طی گزارشی نوشت، ایرانی ها از دولت خود خواهند خواست تا منافع اقتصادی حاصل از لغو تحریم های اقتصادی را صرف بهبود استانداردهای زندگی کند.

به گفته دیپلمات ها و تحلیلگران، در طی ماه های بعد از لغو تحریم های مالی، ایران قادر خواهد بود پول هایش را از بانک های خارجی بگیرد که رقم این پول ها ممکن است از 100 میلیارد دلار تجاوز کند. عمده این بدهی ها بابت فروش نفت ایران به کشورهای خارجی است که پول آن به دلیل تحریم ها نتوانسته پرداخت شود.

اما با توجه به کاهش رقم بودجه به دلیل افت شدید قیمت نفت در سال گذشته، و انتظار عمومی مبنی بر بهبود شرایط اقتصادی اجتماعی پس از لغو تحریم ها، مقامات دولت ایران برای سرمایه گذاری پول های حاصل از لغو تحریم ها در داخل، تحت فشار خواهند بود.

چارلز هولیس، مدیر بخش خاورمیانه موسسه مشورتی اف تی آی در این باره گفت: «این ایده که جیب های ایران پر از پول خواهد شد و خواهد توانست از آن پول ها برای اهدافی که خود تشخیص می دهد عمل کند، به اعتقاد من مبالغه آمیز است.

زیرساخت های بخش نفت به دلیل آسیب های وارد شده در طول سال های تحریم و سوء مدیریت احتیاج به تعمیر و بازسازی دارد و وزارت نفت مذاکراتی را برای تزریق مقادیر عظیمی سرمایه به این بخش انجام داده که برای بازگرداندن تولید به سطح قبل از تحریم ها ضروری است.

منصور معظمی، معاون وزیر نفت ایران در ماه فوریه گفت، صنعت نفت سالانه به 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد تا بتواند تولید خود را حفظ کند و پروژه های جدید را توسعه دهد.

مقامات ایرانی به صورت علنی اعلام نکرده اند که در صورت لغو تحریم ها، این کشور چه میزان پول به دست خواهد آورد یا اینکه این پول چگونه و در چه بخش هایی هزینه خواهد شد.
تحلیلگران معتقدند، هر پولی که در نتیجه لغو تحریم ها آزاد شود، ابتدا در بانک مرکزی ذخیره خواهد شد.

دیوید بوتر، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در موسسه چتهم هاوس گفت: «به محض اینکه این حس به وجود بیاید که پول آنجاست، هر نهاد دولتی ای شروع به رایزنی برای گرفتن اعتبار خواهد کرد.»

دولت همچنین از سوی طبقه متوسط جامعه که در انتخابات سال 2013 به حسن روحانی رای داده، تحت فشار خواهد بود تا اوضاع داخلی را بهتر مدیریت کند و با دیپلماسی عملگرایانه بتواند وضعیت اقتصادی را بهبود ببخشد.

متیو کرونیگ، از اعضای موسسه شورای آتلانتیک در این باره گفت: «اگر تحریم های ایران به نحو قابل توجهی برداشته شود،.. این به معنای رسیدن پول بیشتر به دست ایران خواهد بود و ایران می تواند از این پول برای افزایش بیشتر نفوذ خود در منطقه استفاده کند.»

جک لو، وزیر خزانه داری آمریکا در ماه آوریل گفت، بیشتر پولی که ایران از کاهش تحریم ها دریافت کرده، برای حمایت از فعالیت ها و اقدامات نیابتی اش در منطقه استفاده نخواهد شد.
«ایران تحت فشار زیادی خواهد بود تا از پول های بلوکه شده اش جهت بهبود اقتصاد داخلی استفاده کند.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر