بازدید 16051
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

آمریکا از ایران عذرخواهی نخواهد کرد/ حمایت هوایی آمریکا و ترکیه از شورشیان سوری/ انتقاد تند اردوغان از یک روزنامه آمریکایی

تصمیم آمریکا و ترکیه برای حمایت هوایی از شورشیان سوری، گفت‌و‌گوی مقامات ارشد روسیه و انگلیس درباره سوریه، درخواست یک سناتور آمریکایی برای افزایش نیرو در عراق، احتمال حمله شیمیایی داعش در خاک اروپا و انتقاد تند رئیس‌جمهور ترکیه از یک روزنامه آمریکایی، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۰۳۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰ 26 May 2015
حمایت هوایی آمریکا و ترکیه از شورشیان سوری/ انتقاد تند اردوغان از یک روزنامه آمریکایی/ آمریکا از ایران عذرخواهی نخواهد کردتصمیم آمریکا و ترکیه برای حمایت هوایی از شورشیان سوری، گفت‌و‌گوی مقامات ارشد روسیه و انگلیس درباره سوریه، درخواست یک سناتور آمریکایی برای افزایش نیرو در عراق، احتمال حمله شیمیایی داعش در خاک اروپا و انتقاد تند رئیس‌جمهور ترکیه از یک روزنامه آمریکایی، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، توافق آمریکا و ترکیه بر سر حمایت هوایی از برخی گروه‌های شورشی در سوریه، از جمله موضوعاتی است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است. خبرگزاری «رویترز» به نقل از «مولود چاووش اغلو» وزیر امور خارجه ترکیه می‌نویسد، این کشور و آمریکا بر سر حمایت هوایی از برخی گروه‌های تروریستی و شورشی در سوریه که از آن‌ها با نام «میانه رو» یاد می‌شود، به توافق رسیده‌اند. مولود چاووش اغلو گفته ‌که پشتیبانی هوایی از معارضانی انجام خواهد شد که بر اساس برنامه آمریکا در ترکیه برای مبارزه با داعش و همچنین دولت سوریه آموزش دیده‌اند. ترکیه می‌گوید هر برنامه‌ای برای حمایت از شورشیان در سوریه علیه داعش باید بخشی از استراتژی وسیع‌تر برای جنگ با نیروهای دولتی سوریه باشد.

*****

این در حالی است که تلاش‌های دیپلماتیک برای حل و فصل بحران سوریه نیز همچنان ادامه دارد. به نوشته خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه انگلیس روز دوشنبه اعلام کرد، دیوید کامرون نخست وزیر این کشور و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه توافق کردند، گفت‌وگوهای صلح درباره سوریه را از سر بگیرند. به نوشته این خبرگزاری، سخنگوی نخست وزیر انگلیس اعلام کرد در تماس تلفنی رئیس جمهور روسیه با نخست وزیر انگلیس برای تبریک گفتن انتخاب مجدد وی، دو طرف توافق کردند، گفت‌وگو‌ها درباره سوریه را از سر بگیرند. سخنگوی کامرون همچنین گفته رئیس جمهور روسیه و نخست وزیر انگلیس همچنین توافق کردند مشاوران امنیتی آن‌ها برای از سرگیری گفت‌‌وگو‌ها درباره بحران سوریه باهم دیدار کنند.

*****

اما در دیگر کشور درگیر با داعش، یعنی عراق، پس از آنکه اظهارات وزیر دفاع آمریکا در انتقاد از نیروهای نظامی عراقی جنجال زیادی برپا کرد، اکنون دولت آمریکا تلویحاً این موضع‌گیری را پس گرفته و اصلاح کرده است. به نوشته سایت شبکه خبری «سی ان ان»، مقامات آمریکایی تلاش کرده‌اند به نوعی از مقامات عراقی دلجویی کنند. در همین راستا، جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در تماس تلفنی با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، از فداکاری و شجاعت فراوان نیروهای عراقی طی ۱۸ ماه اخیر در رمادی و دیگر مناطق تقدیر کرده است. گفتنی است، اشتون کار‌تر، وزیر دفاع آمریکا پیشتر در جریان یک مصاحبه گفته بود، نیروهای عراقی اراده‌ای برای نبرد با داعش ندارند و همین امر سبب به تأخیر افتادن پیروزی بر داعش شده است.

*****

در مطلبی دیگر درباره همین موضوع، یک سناتور برجسته آمریکایی خواستار افزایش شمار نیروهای آمریکایی در عراق شده است. به نوشته سایت شبکه خبری «سی بی‌اس»، جان مک کین افزایش شمار نیروی زمینی این کشور را در عراق برای مبارزه با داعش و جلوگیری از نفوذ ایران خواستار شده است. به عقیده وی، نبود راهبرد در جنگ با داعش فضا را برای گسترش حضور و نفوذ ایران در منطقه باز کرده است. وی افزود اگر کسی می‌گوید ‌راهبردی وجود دارد من می‌خواهم بدانم ‌این راهبرد چیست؟ من نمی‌دانم در سایه گزارش‌های هولناکی که در‌باره شهر پالمیرا منتشر می‌شود ـ مبنی بر اینکه اجساد کشته‌ها در خیابان‌ها به حال خود‌‌ رها شده است ـ چگونه اوباما می‌گوید تغییرات آب و هوایی بزرگ‌ترین خطر و دشمن است؟

*****

در همین حال، یک ژنرال بازنشسته هشدار داده که داعش نه تنها تهدیدی جدی در منطقه خاورمیانه است، بلکه اکنون به تهدیدی برای کل اروپا نیز تبدیل شده است. این مقام نظامی سابق که نامش فاش نشده در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «اسپوتنیک» گفته، تهدید واقعی نه تنها برای انگلیس بلکه برای همه کشورهای اروپایی است که شهروندان خود را که از جبهه جنگ داعش برگشته‌اند، پذیرفته‌اند. اگر آن‌ها بدانند که چگونه از سلاح‌های انفجاری آلوده به گاز کلر استفاده کنند، قطعا راه‌هایی ‌برای خرید کلر از طریق ابزارهای قانونی پیدا خواهند کرد که هیچ گونه جلب توجه نکند. پیش از این نشریه تایمز انگلیس به نقل از سرهنگ «هامش دو برتون گوردون»، کار‌شناس سلاح شیمیایی نوشته بود که احتمال حمله شیمیایی داعش به انگلیس وجود دارد، زیرا در انگلیس می‌توان مقادیر زیاد گاز کلر را بدون گرفتن مجوز، خریداری کرد.

*****

در میان دیگر مطالب، واکنش تند رئیس جمهور ترکیه به انتقادات یک روزنامه آمریکایی از خود، مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است. به نوشته «اکسپرس تریبیون»، رجب طیب اردوغان روز گذشته روزنامه نیویورک تایمز را به مداخله در امور داخلی ترکیه متهم کرده است. اردوغان در جریان یک سخنرانی خطاب به مسئولان روزنامه مذکور گفته: «به عنوان یک روزنامه، تو باید جایگاه خود را بدانی». وی این روزنامه را به زیر پای گذاشتن محدودیت‌های آزادی و مداخله در امور داخلی ترکیه متهم کرده است. روزنامه نیویورک تایمز رئیس جمهور ترکیه را متهم کرده بود که قصد دارد مطبوعات مستقل کشورش را به سکوت وادار کند و نوشته بود، این روند سبب تضعیف دموکراسی در ترکیه خواهد شد.

*****

در ‌‌نهایت‌ در مطلبی مربوط به ایران، سایت خبری «نیوز مکس» از نبود تصمیمی در دولت آمریکا برای عذرخواهی از ایران بابت کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ خبر داده است. به نوشته این سایت، هرچند رئیس جمهور آمریکا بار‌ها به صراحت اعلام نموده،‌‌این کشور از کودتای ۱۹۵۳ در ایران حمایت کرده است که در پی آن، محمد مصدق نخست وزیر وقت این کشور را سرنگون شد، کاخ سفید اعلام نمود، رئیس جمهور هیچ طرح مشخصی برای عذرخواهی رسمی ندارد. این درحالی است که دولت کنونی ایران به عنوان بخشی از مناسبات دوستانه‌تر با آمریکا بر آن تأکید کرده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل