بازدید 2824

مصوبه شورای پول و اعتبار را دور می‌زنند

دخالت دستوری دولت در بازار پول و سرمایه مشکل‌ساز شده، همان طور که حتی یک روز هم بخشنامه اخیر شورای پول و اعتبار در مورد تعیین نرخ سود سپرده پس از تصویب اجرا نشد.
کد خبر: ۵۰۳۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 26 May 2015
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: اقتصاد ایران همچنان بانک محور است و دخالت دستوری دولت در بازار پول مشکل‌ساز شده و بخشنامه اخیر شورای پول و اعتبار برای تعیین نرخ سود بانکی یک روز هم اجرا نشد.

به گزارش فارس، مسعود خوانساری صبح امروز در دومین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، اظهار داشت: طبق بررسی‌ از سوی اتاق بازرگانی تهران ، رشد اقتصادی کشور در سه فصل نخست سال 93 به 3.6 درصد رسیده که مبنای محاسبه بر مقاطع فصلی و با توجه به اینکه در سال 92 رشد اقتصاد نزدیک به صفر شد، روند حرکت اقتصادی در این سال مثبت ارزیابی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال 94 اگر قرار باشد کمی نرخ رشد اقتصادی را تجربه کنیم، سال بسیار سختی را خواهیم داشت، افزود: با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت و در کنار آن افزایش هزینه‌ دولت، رشد 3.6 درصدی در سال 94 مشکل‌زاست، از سوی دیگر مطابق گزارش بانک مرکزی، پایه پولی کشور در پایان سال 93 به 131 هزار میلیارد تومان رسیده است که 14 درصد نسبت به رقم مشابه سال قبل از آن رشد نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه ضریب فزاینده پولی هم با 15.4 درصد رشد به عدد 6 رسیده است. در حالی که در اکثر کشورهای توسعه یافته این رقم به طور متوسط بالای 10 است و هر چقدر از این عدد فعلی بیشتر شود، نشان می‌دهد دولت به خوبی توانسته افزایش پایه پولی را کنترل کند.

* سازوکار مناسبی برای دریافت مالیات وجود ندارد/ در فضای غیرشفاف بنگاه‌های شفاف ضرر می‌کنند


رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین در مورد افزایش درآمدهای مالیاتی گفت: اگر چه مالیات بر ارزش افزوده بالا رفته، اما تا سازوکار مشخصی برای اخذ مالیات و افزایش درآمد مالیاتی نداشته باشیم، هر چقدر مالیات افزایش یابد عمدتاً بنگاه‌های شفاف و آنهایی که عملکرد اقتصادی شفاف دارند، زیان می‌بینند این در حالی است که بخش زیادی از اقتصاد کشور غیرشفاف است.

* سهم 82 درصدی بانک‌ها در بازار پول و منابع مالی کشور/ همچنان بانک محوریم


خوانساری همچنین در مورد بازار پول و سرمایه و منابع مالی کشور گفت: طبق گزارش دریافتی، سهم بازار پول در منابع مالی کشور در سال 93 به 82.2 درصد رسیده و سهم بازار سرمایه به 7.6 درصد و سهم سرمایه‌گذاری خارجی به 3.2 درصد رسیده است که نشان می‌دهد اقتصاد ما همچنان بانک‌محور است.

* دخالت دستوری دولت در بازار پول سرمایه مشکل‌ساز شده/ بخشنامه شورای پول و اعتبار یک روز هم اجرا نشد


وی با تأکید بر اینکه هر چقدر می‌توانیم باید به اصلاح نظام بانکی کمک کنیم، افزود: وجود مؤسسات بانکی اعتباری قارچ‌گونه یکی از مشکلات شبکه بانکی است و از طرف دیگر دخالت دستوری دولت در بازار پول و سرمایه مشکل‌ساز شده، همان طور که حتی یک روز هم بخشنامه اخیر شورای پول و اعتبار در مورد تعیین نرخ سود سپرده پس از تصویب اجرا نشد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با ذکر مثالی از برخورد بانک‌ها در مورد تسهیلات‌دهی به مشتریان گفت: به عنوان نمونه اخیراً به من اعلام کرده‌اند، افرادی که برای تمدید تسهیلات بانکی به بانک مراجعه می‌کنند به آنها گفته شده 12 درصد از تسهیلات را باید با نرخ سود 20 درصد دوباره سپرده‌گذاری کنند و مابقی را به نرخ 27 درصد دوباره بپردازند.

خوانساری تصریح کرد: نرخ 20 تا 21 درصدی که برای تسهیلات در نظر گرفته شده سبب می‌شود، کسانی که فقط دارای رابطه با سیستم بانکی هستند، بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

وی در مورد آزادسازی قیمت بنزین نیز گفت: این کار راه مناسبی بود اگر چه با قیمت‌های بازار آزاد فاصله دارد، اما نرخ گازوئیل که فقط 50 تومان افزایش یافته همچنان زمینه را برای قاچاق فراهم می‌کند، چرا که اکنون روزانه 7 تا 10 میلیون لیتر گازوئیل قاچاق می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان