بازدید 3597
ادعای عجیب فرانس 24:

سقوط رمادی، نشان دهنده پايان همکاري ايران و آمريکا در مبارزه با داعش است

اینکه قبایل سنی عراق نتوانستند این بار در مقابل داعش مقاومت کنند نشان از قدرتمند شدن داعش دارد. داعش در تصرف رمادی از تاکتیک های جنگی بسیار خشونت آمیز استفاده کرد. این گروه بلدوزرهای پر از مواد منفجره را با راننده های انتحاری برای نفوذ به قلب استحکامات ارتش عراق استفاده می کرد.
کد خبر: ۵۰۳۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۴ 26 May 2015
یک کارشناس سیاست بین الملل می گوید سقوط رمادی توسط داعش، نشان دهنده فروریختن ائتلاف غیر رسمی آمریکا و ایران در مبارزه با این گروه تروریستی در عراق است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ شبکه خبری فرانس24 در گزارشی درباره پیشروی های تازه داعش در رمادی در شرق عراق اعلام کرد این پیشروی پرسش ها و اتهام زنی هایی متقابلی را مطرح کرده است. آمریکایی ها ارتش عراق را به مقاومت نکردن در مقابل حمله داعش متهم کرده اند.

واشنگتن ارتش عراق را متهم کرده است در مقابل پیشروی های داعش هیچ گونه مقاومتی از خود نشان نداد و با خودروهای خود با سرعت تمام پا به فرار گذاشت.این درحالی است که رمادی در صد کیلومتری بغداد قرار دارد.

اما چیزی که روشن است اینکه تصرف رمادی بدست داعش به خوبی تغییر راهبرد آمریکا در عراق را نشان می دهد.

این شبکه در ادامه گزارش خود در همین باره تصاویر خودروهای ارتش عراق را نشان داد که با سرعت تمام از منطقه رمادی فرار می کنند. این فرار آشکار، این پرسش را مطرح کرده که چه کسی مسئول این شکست است؟

آمریکا که رهبری ائتلاف بین المللی در مبارزه با داعش را برعهده دارد انگشت اتهام را به سوی سربازان ارتش عراق دراز می کند که حاضر نشدند کمترین مقاومت را از خود در این شهر نشان دهند.

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در اظهار نظری در این باره اعلام کرد سربازان عراق هیچ تمایلی برای مقاومت از خود نشان ندادند. شمار آنها به مراتب بیشتر از نیروهای داعش بود اما خیلی سریع از شهر عقب نشینی کردند.

مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق از این موضوع شگفت زده شده است. بارزانی که در گفتگویی اختصاصی با فرانس 24 این سخنان را بیان می کرد خواستار تحقیقی درباره فرار سربازان ارتش عراق از رمادی شد. وی افزود برای من عجیب است که نیروهای ارتش عراق در برابر حمله داعش در رمادی هیچ گونه مقاومتی از خود نشان ندادند.چون نیروهای داعش هم از نظر شمار نیرو، هم از نظر تجیهزات در رمادی ضعیف تر از نیروهای ارتش عراق در این منطقه بودند.

وی افزود ارتش عراق مسئول این شکست است و از همین رو باید تحقیقی در این باره انجام شود تا مشخص شود چرا ارتش عراق متحمل این شکست شده است.

اما بغداد حاضر نیست همه مسئولیت این شکست را قبول کند. مقامات عراق می گویند واشنگتن باید مسئولیت خود را در این شکست قبول کند. استدلالی که جان مک کین سناتور آمریکایی نیز از آن حمایت کرده است. جان مک کین در این باره گفت آمریکا در عراق راهبرد ندارد و هر کسی که ادعا می کند آمریکا درعراق راهبرد خاصی داد می تواند به من توضیح دهد.

از ماه اوت گذشته تاکنون آمریکا و ائتلاف تحت رهبری اش بیش از 4000 حمله هوایی علیه مواضع داعش انجام داده اند اما اوضاع در منطقه اصلا تغییر نکرده است و داعش با قدرت تمام به پیشروی های خود ادامه می دهد.

جمیز ساندره،کارشناسان سیاست بین الملل در تحلیل حوادث رمادی واتهاماتی که عراق و ایران به آمریکا نسبت می دهند می گوید چیزی که اکنون شاهد آن هستیم پایان ائتلاف غیرطبیعی ایران وآمریکا در مبارزه با داعش است. ایران و آمریکا نه به طور رسمی بلکه در عمل ائتلافی علیه این گروه تروریستی تشکیل داده بودند.

موضوع دیگری که اینجا باید به آن اشاره کنیم این است که آمریکایی ها دوست داشتند قبایل سنی عراق کنترل رمادی را دوباره به دست گیرند، زیرا قبایل سنی به مدت زیادی توانستند از رمادی در مقابل داعش دفاع کنند تا اینکه سرانجام شکست خوردند.

این کارشناس افزود اینکه قبایل سنی عراق نتوانستند این بار در مقابل داعش مقاومت کنند نشان از قدرتمند شدن داعش دارد. داعش در تصرف رمادی از تاکتیک های جنگی بسیار خشونت آمیز استفاده کرد. این گروه بلدوزرهای پر از مواد منفجره را با راننده های انتحاری برای نفوذ به قلب استحکامات ارتش عراق استفاده می کرد.

نتیجه آنکه اکنون موقعیت داعش در رمادی بسیار قوی شده است و اوضاع برای قبایل سنی منطقه نیز دشوار شده است. بغداد در این وضع باید اقدام کند اما نمی داند چه سیاستی را در پیش گیرد. آیا شبه نظامیان شیعه را به جنگ داعش بفرستد؟ شبه نظامیان شیعه ای که سنی های عراق به مدت چندین سال با آنها در جنگ بوده اند؟

آیا هم شبه نظامیان شیعه وقبایل سنی با حمایت آمریکا باید به جنگ داعش بروند؟ اما اگر شبه نظامیان شیعه به کار گرفته شوند اوضاع کمی دشوار خواهد شد زیرا ایران از شیعیان در عراق حمایت می کند و از نظر آمریکا این کار اوضاع را پیچیده می کند. زیرا درست است آمریکا در عراق با ایران در مبارزه با داعش همکاری می کند اما در سوریه علیه شبه نظامیان طرفدار ایران مبارزه می کند و از عربستان نیز در اقدام نظامی علیه حوثی ها در یمن حمایت می کند.

همه این عوامل و داده ها نشان می دهد ما در عراق با وضع دشواری مواجه هستیم و ائتلاف موقتی که بین ایران و آمریکا در زمینه مبارزه با داعش شکل گرفت از اول معلوم بود غیر طبیعی است و از همین رو اکنون شاهد از بین رفتن آن هستیم.

این کارشناس افزود اوضاع برای آمریکا از آنجا بیشتر دشوار شده است که دولت این کشور تحت فشار جمهوریخواهان نیز قرار دارد. جمهوریخواهان می گویند دولت باراک اوباما به اندازه کافی در عراق در مبارزه با داعش اقدام نکرده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر