بازدید 2473

بازیهای‌رایانه‌ای‌غربی،‌بازی‌با‌فرهنگ‌نسل‌جدید

بازیهای رایانه ای غربی و وفور آن ها در بازارهای کشور، به معضل و پدیده ای برای تغییر در افکار و اذهان بازیکنان (گیمر) به ویژه گروه سنی پایین تبدیل شده است و با نشانه گیری فرهنگ و سبک زندگی ایرانیان، سعی در تغییر این سبک دارد.
کد خبر: ۵۰۳۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۰ 26 May 2015
بازیهای رایانه ای غربی و وفور آن ها در بازارهای کشور، به معضل و پدیده ای برای تغییر در افکار و اذهان بازیکنان (گیمر) به ویژه گروه سنی پایین تبدیل شده است و با نشانه گیری فرهنگ و سبک زندگی ایرانیان، سعی در تغییر این سبک دارد.

به گزارش ایرنا، امروزه همزمان با عصر تکنولوژی، استفاده از فضای مجازی و بازیهای رایانه ای به صورتی غیرقابل انکار در جوامع روبه گسترش است به صورتی که مردم زمان قابل توجهی را به حضور در این فضاها و یا پرداختن به بازیهای رایانه ای می پردازند.

بازیهای رایانه ای با برخورداری از تنوع موضوعی و طراحی می توانند از سوی انواع سلایق مورد استقبال واقع شود

اما نکته قابل توجه اینکه بازیهای گران قیمت خارجی در کشور ما به دلیل رعایت نکردن حق کپی رایت با قیمت بسیار پایینی به فروش می رسد در حالی که شرکت های سازنده داخلی مجبورند برای بازیهای خود قیمت بالاتری در نظر بگیرند.

براساس آمارها 90 درصد از بازار بازیهای رایانه ای کشور از سوی خارجی ها تسخیر شده است و این آمار که بسیار قابل تأمل است می تواند یکی از عوامل تغییر فرهنگ در نسل جوان در آینده نزدیک باشد.

در چندسال اخیر بازی سازان ایرانی بازیهای مناسب و بسیار خوبی را به بازار عرضه کرده اند که جای بحثی برای مسوولان این حوزه نمی گذارد بنابراین شایسته است که نسبت به حمایت این گروه های جوان و تزریق سرمایه برای ساخت بازیهای رایانه ای بومی برنامه ریزی هایی داشته باشند.

این در حالی است که عرصه فرهنگ و فعالیت های فرهنگی اثرگذارترین بخش جوامع پیچیده امروز و در واقع عاملی در تداوم و استمرار تمدن هاست.

توجه بیشتر بازی سازان به مقوله احیای فرهنگ ایرانی و اسلامی می تواند اسطوره های قدیمی و معاصر کشورمان را در قالب بازی به مخاطبان ارائه کند و حتی می توان در نهایت این بازی ها را به سایر کشورها نیز صادر کرد که موجب انتقال و عرضه فرهنگ ایرانی خواهد شد.

** بسیاری از بازیهای رایانه ای سبک زندگی غربی را به افراد القا می کند

یک کارشناس بازیهای رایانه ای در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بازیهای رایانه ای به دلیل اینکه پیام خود را غیرمستقیم بیان می کنند تاثیرگذاری بالایی دارند گفت: بسیاری از بازیهای رایانه ای سبک زندگی غربی را به افراد القا می کنند.

‏مهدی حق وردی افزود: معمولا بازیهای رایانه ای در ایران به عنوان صرف سرگرمی ‏شناخته می شود اما مساله فراتر از این است زیرا به طور نمونه بازی ' لیست سیاه ' به عنوان یک بازی جنگی، به دروغ ‏ناآرامی های منطقه را به ایران نسبت داده و در واقع ایران را محور تروریستی ‏منطقه معرفی می کند و حمله به اسلام و مسلمانان یکی از اهداف ساخت این بازیها ست.‏

وی ادامه داد: نگاه سرگرمی به بازی رایانه ای در ایران باعث شده بسیاری از گیمرها (بازیکنان) و حتی ‏والدین بدون شناخت و دانش کافی از این بازیها استفاده کنند.‏

این کارشناس بازی های رایانه ای با بیان اینکه این گونه بازیها به صورت تک کاربر و یا چند کاربره استفاده می شود گفت: در بازی تک کاربره شخص بازیکن با هوش ‏مصنوعی نرم افزار مبارزه می کند و در بازیهای چند کاربره در مکان هایی به صورت شبکه ای و یا آنلاین ‏گروهی به انجام بازی با یکدیگر می پردازند.

وی تصریح کرد: میزان ساعت استفاده از بازیهای رایانه ای بنا به نوع آنها متفاوت است و حتی ممکن است تا چند هزار ‏ساعت زمان صرف یک بازی شود و این درحالی است که برای رسانه ای همچون سینما زمان کمتری صرف می شود و ‏به طبع اثرگذاری این رسانه بسیار بیشتر خواهد بود.‏

حق وردی با اشاره به سبک زندگی افزود: بازیکنان بدون آنکه متوجه موضوع باشند مباحث ضدمعنویت، ترویج خشونت، فحشا و ‏فساد، اسوه سازی از شخصیت های ضداخلاقی، گناه و اصرار بر آن را در خلال بازی رایانه ای آموزش دیده و سبک زندگی غربی را یاد می گیرند.‏

این کارشناس افزود: به طور نمونه بازی اینفرنال (جهنمی) یکی از بازیهای رایانه ای است که به ترویج شیطان پرستی پرداخته و در ابتدای بازی روح کاراکتر بازی در اختیار شیطان قرار می گیرد و ترویج فرقه ضاله در این مورد بسیار مشهود است.‏

حق وردی همچنین گفت: بازی ‏ GTA‏(سرقت در شهر) یکی از محبوبترین بازیهای رایانه ای در بین پسران ‏است که مفاهیم خشونت، سرقت، عدم رعایت قوانین، فحشا و ... را آموزش می دهد و این بازی به دلیل مشکلات غیراخلاقی ‏در استرالیا ممنوع شده است.‏

وی تصریح کرد: سبک زندگی غربی در بازیهایی همچون سیمز (خاله بازی مجازی غربی) و باربی فشن از ‏کودکی و پیش دبستانی کودکان را با خود همراه می سازد و ذهن کودک سبک زندگی غربی را ‏برای خود انتخاب می کند.‏

کارشناس بازیهای رایانه ای با تاکید بر نظارت بر تولید و توزیع بازیهای رایانه ای اظهار کرد: سایت بنیاد ملی بازی های رایانه ‏ای به نشانی ‏ircg.ir‏ به تازگی به رده بندی بازیها متناسب با سن بازیکنان اقدام کرده است.‏

وی خاطرنشان کرد: مقوله مطالعات بازی در ایران باید جدی گرفته شود و اطلاع رسانی درست در این زمینه و در رده های سنی مختلف ‏صورت گیرد.‏

حق وردی ادامه داد. علاقه مندان می توانند با ارسال عدد پنج به سامانه 30006403843638 اطلاعاتی در زمینه بازی های ‏رایانه ای کسب کنند.

** بازیهای رایانه ای، تهدیدی جدی برای سلامت جسم و روح

یک روانشناس نیز با اشاره به اینکه کودک و نوجوان به دلیل اینکه در بازی رایانه ای در کنار دیگر شخصیت های بازی درگیر ماجرا می شود برایش بسیار جذاب است، در این زمینه می گوید: بازیهای رایانه ای تاثیرات منفی بر سلامت جسمی و روحی و روان کودک و نوجوانان دارد.

مرضیه عباسی درخصوص بازی های رایانه ای افزود: رایانه مانند دیگر ساخته هایی که بشر داشته مانند سکه دو رو است که می تواند رشد و پیشرفت و نیز آسیب هایی را در جامعه به همراه داشته باشد.

وی بیان کرد: پیشرفت کیفی بالای بازیهای رایانه ای، ایجاد تصاویر دو بعدی و تطبیق با تصاویر واقعی به همراه موسیقی، قیمت مناسب و دسترسی آسان باعث جذب کودکان و نوجوانان به این بازیها می شود.

این روانشناس اظهارکرد: در زمینه جسمانی، کودک و نوجوان چنان در بازی غرق می شود که توجه نمی کند در چه حالتی قرار گرفته است و چه فشارهایی به خود وارد می کند و ستون فقرات، کتف و مچ دست و گردن در طولانی مدت دچار آسیب های جدی می شود.

عباسی درباره آسیب های روانی بازیهای رایانه ای افزود: این بازیها تقویت حس پرخاشگری در کودک را به دنبال دارد زیرا در طراحی بازیهای رایانه ای به میزان زیاد از خشونت استفاده می شود.

وی با بیان اینکه انزوا طلبی یکی دیگر از آسیب های این بازیها است، ادامه داد: کودک و نوجوان در طولانی مدت به سمت انزوا و افسردگی سوق داده می شود.

این روانشناس خاطرنشان کرد: برخلاف تصور اکثر خانواده ها هچ گونه اثر مثبتی بر ذهن کودک و نوجوان ندارد حتی تنبلی ذهن را نیز می تواند به دنبال داشته باشد.

عباسی تاکیدکرد: خانواده ها با داشتن نظم و برنامه ریزی و گذراندن اوقات فراغت در کنار فرزندان می توانند توجه فرزند خود به بازیهای رایانه ای را کمتر کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار