بازدید 3135

کودتای خزنده شاهزاده های سعودی علیه ملک سلمان

کد خبر: ۵۰۳۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲ 25 May 2015
پایگاه خبری صعده پرس یمن در گزارشی نوشت: شاهزاده مقرن به اتهام کودتا علیه شاه عربستان در اقامت اجباری بسر می برد.

به گزارش «تابناک»، این پایگاه خبری افزود: قبل از سفر محمد بن نایف ولیعهد و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان به آمریکا برای شرکت در نشست کمپ دیوید، او تصمیمات سختی برای کنترل اوضاع و رعایت جانب احتیاط در دیوان شاهی آل سعود و سیر امور داخلی در این کشور گرفته بود.

بر اساس این گزارش، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، دیوان شاهی این کشور را از دیدار انفرادی هر شخصیتی و با هر پست و مقامی با ملک سلمان (پدرش) منع کرده بود.

گفته می شود ملک سلمان به آلزایمر مبتلا است و حتی نام برخی فرزندان خود را هم به یاد نمی آورد.

خبرها حاکی است که شاهزاده متعب بن عبدالله در غیبت محمد بن سلمان، تلاش داشته بطور انفرادی با شاه سلمان دیدار کند که دیوان شاهی مانع این دیدار شده است.

اما واقعه خطرناکی که در غیاب ولیعهد و جانشین او روی داد، نشست مخفیانه شاهزاده مقرن با شاهزاده بندر بن سلطان در تلاش برای انقلاب علیه ملک سلمان بود که این نشست لو رفت و مقامات امنیتی سعودی، شاهزاده مقرن را تحت اقامت اجباری قرار دادند و این موضوع را هم از ترس علنی شدن، رسانه ای نکردند.

برکناری بندر بن سلطان از دبیری شورای امنیت ملی عربستان از مهمترین تصمیمات جدید ملک سلمان پس از روی کار آمدن بود، بندر که در زمان ملک عبدالله مشاور و نماینده ویژه وی بود، از این سمت در دوران حکومت سلمان کنار گذاشته شد.

بندر بن سلطان بن عبدالعزیز (متولد 1949 میلادی) از اعضای خاندان آل سعود است. وی ریاست شورای امنیت ملی عربستان را از سال 2005 تا زمان ملک سلمان برعهده داشت و از ژوئیه 2012 تا آوریل 2014 ریاست سازمان اطلاعات عمومی (سازمان اطلاعات و امنیت) عربستان سعودی را عهده دار بود.

وی یکی از نوه های ملک عبدالعزیز اولین شاه عربستان سعودی است. بندر بن سلطان بیش از 20 سال از 1983 تا 2005 سفیر عربستان در آمریکا بود.

بندر بن سلطان حامی سرسخت گروه های تندرو و سلفی جهادی خاموش در عربستان بشمار می آید، بنابر این مقامات سعودی از افشای هر اقدامی علیه وی واهمه داشته و آن را مخفی نگاه می دارند.

او که سال ها ریاست پست های امنیتی را عهده دار بوده، از نظر مقامات سعودی مردی خطرناک است که نباید او را از انظار دور نگه داشت.

به گزارش الصعده، او مسوول تجهیز خودروهای بمب گذاری شده ای است که چند هفته قبل قرار بود عملیات تروریستی را در مناطق مختلف عربستان عملی کنند، اما این عملیات شناسایی و بیش از 90 نفر در این ارتباط که به دستور بندر بن سلطان فعالیت می کردند، دستگیر شدند، اما رسانه های عربستانی اینگونه بیان کردند که این افراد از فرماندهان داعش در سوریه دستور می گرفتند، درحالی که حقیقت امر چیز دیگری بود و آنها مردان بندر بن سلطان بودند.

این گزارش افزود: با اینکه ملک سلمان اندکی پس از روی کارآمدن خود به کودتای تغییر در خاندان شاهی سعودی دست زد و سلسله شاهی و ولیعهدی در این کشور را با برکناری شاهزاده مقرن و انتصاب محمد بن نایف و محمد بن سلمان بجای وی و جانشینی او از هم پاشید، اما نتوانست اختلافات داخلی را خاتمه داده و همانند آتشی زیر خاکستر در هر زمان که شرایط فراهم باشد، شعله ور می شود.

شاهزاده سعود بن سیف النصر که دو ماه پیش با دو محمد ( محمد بن سلمان و محمد بن نایف) بیعت کرد و انتصاب آنها را تبریک گرفته بود، اخیرا در شبکه اجتماعی نوشت که مبالغ هنگفتی که برای قراردادهای جعلی و خیالی، رشوه به حاکمان کشورهای دیگر و تطمیع آنها و ایجاد توطئه در یک ماه اخیر هزینه شده، بسیار بیشتر از آن چیزی است که در سال های گذشته هزینه شده است.

سفر محمد بن سلمان برای گذراندن ماه عسل با همسر جدیدش به پاریس در محافل و شبکه های اجتماعی بین مردم مورد بحث و گفت وگو و انتقاد شدید قرار گرفته و می گویند که گویا او فراموش کرده که وزیر دفاع است و فرماندهی جنگ عربی علیه مردم یمن را برعهده دارد.

پایگاه خبری صعده پرس افزود: عربستان با موجی از درگیری های مسلحانه بین گروه های مخالف و رقیب برای رسیدن به حکومت روبرو شده و اگر چه جنگ علیه یمن شدت این درگیری ها را برای مدتی کوتاه به تاخیر می اندازد، اما زمانی نخواهد گذشت که اوضاع امنیتی داخلی این کشور همچون بمبی منفجر شده و بزودی شاهد بحران های امنیتی در عربستان خواهیم بود که به دلیل شکست مفتضحانه تجاوز به یمن صورت می گیرد.

این گزارش افزود: در حالی که محمد بن سلمان در پاریس در ماه عسل است، موشک های آنها بیش از 60 روز است که بر سر فرزندان یمنی فرود می آید و با هدف قرار دادن تاسیسات زیربنایی و خدماتی، مردم این کشور از بی آبی، نبود برق و سوخت رنج می برند و این در حالی است که خبرها از فرار سربازان سعودی از پادگان ها از ترس حملات قبایل یمنی حکایت دارد.


ایرنا
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر