بازدید 3170

قلب تپنده شستا نیازمند احیا است

کد خبر: ۵۰۳۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵ 25 May 2015
درشرایطی که جوانان تحصیلکرده کشور از نبود فرصت شغلی می نالند، استفاده از مدیران کهنسال و بازنشسته که توان مدیریت مجموعه تحت امر خود را ندارند، اقدامی عجیب و غیرمنطقی است.

تمام مجموعه ها در زمان اتخاب مدیر،به دنبال فردی باتجربه هستند که گاها این با تجربگی به کهنسال یا بازنشسته بودن مدیر تبدیل می شود.

در نگاه اول می توان انتصاب مدیران بازنشسته را به دلیل عدم اعتماد به جوانان عنوان کرد،اما نباید فراوش کرد که همین مدیران با تجربه امروز، کارمندان ساده و زیر دست دیروز بودند که به آنها اعتماد شد. هلدینگ انرژی مجموعه شستا نیز به عنوان یکی از زیر مجموعه های سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، با سرمایه بازنشستگان به فعالیت مشغول است و خواسته سرمایه گذاران، کسب سود به منظور امرار معاش است، لذا مجموعه شستا باید به فکر انتخاب مدیران کارآمد باشد، اما این کارآمدی به معنی انتخاب مدیران کهن سال که توان کار کردن ندارند، نیست. هلدینگ انرژی شستا را می توان به عنوان قلب تپنده این مجموعه معرفی کرد، چرا که بیش 60 درصد از درآمدهای شستا از طریق همین هلدینگ محقق می شود.

 

جعفرزاده ایمن آبادی: ضرورت مقابله با معضل مدیران ناکارآمد

در همین ارتباط غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی درگفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با تاکید برضرورت بکارگیری مدیران قوی در بخش های مختلف کشور، گفت:بخشی ازحوزه های اقتصادی کشورنیازمند فعال‌تر شدن هستند وشرایط کنونی کشور نیز ایجاب می کند که با همت مضاعف و ایجاد همدلی در راستای توسعه اقتصادی گام برداریم.

نماینده مردم رشت درمجلس شورای اسلامی افزود:ما باید با استفاده از ظرفیت اقتصاد مقاومتی، یک حرکت مقاوم اقتصادی را درپیش گیریم، اما متاسفانه دربرخی حوزه‌ها رکود شدید ناشی از سومدیریت مشاهده می شود.

وی تصریح کرد: درشرایطی که اقتصاد کشورنیازمند تحرک‌بخشی است، تعطیلی برخی واحدهای اقتصادی توجیه پذیر، به دلیل عدم مدیریت صحیح به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

برخی از واحدهای تولیدی تنها با بمب گذاری تعطیل می شدند!

به گفته این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، یکی از این حوزه‌های بی تحرک، هلدینگ انرژی شستا بوده که نسبت به آن گلایه هایی مطرح می شود، چراکه درمدیریت هلدینگ بخش انرژی شستا، ضعف هایی وجود دارد که نمونه آن عدم پیشبرد پروژه عظیم پالایشگاه آناهیتای کرمانشاه است.

وی گفت: باید توجه داشت که برخی از واحدهای تولیدی که تنها با بمب گذاری تعطیل می شدند!مدیریت ناکارآمد باعث تعطیلی آنها شده و باید با معضل بکارگیری مدیران ناکارآمد در کشور مقابله کرد.

این نماینده مردم درمجلس نهم با بیان اینکه ما نیازمند پیشبرد اقتصاد هستیم، گفت:دراین شرایط باید از انتصاب مدیران مسن که توان حضور در حوزه کاری خود را ندارند، اجتناب شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: تا چه زمانی مملکت باید معطل مدیری باشد که شاید روزی از خواب غفلت بیدار شود، لذا انتظار ما از نهادهای دولتی و غیردولتی، بکارگیری مدیران کارمد است و خواهمشندم که خود وزرا به این بحث‌ها ورود کنند.

 

سجادی: اریکه مدیریتی هلدینگ انرژی تامین نیازمند تحول است

بطور حتم بکارگیری مدیران کهن‌سال به هیچ عنوان به نفع کشور نیست و تمامی افراد مخاف آن هستند. احمد سجادی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با اعلام اینکه مجلس با به گارگیری بازنشستگان و مدیران کهن سال مخالف است، گفت: بارها این موضوع را در مجلس اعلام کردیم که مدیران لایق در مدیریت‌ها و سازمان‌ها منصوب شوند.

نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز در وزارتخانه‌های دولت تدبیر و امید شاهد این موضع هستیم، اظهارداشت: این موضوع در دولت یازدهم واضح و مشهود است و این دولت پیرترین دولت یا به نوع دیگر دولت پیرمردها است که با روحیه تدبیر و امید سازگاری ندارد.

کهولت سن باعث عدم پیشرفت پروژه‌های نفتی هلدینگ سرمایه گذار تامین

وی افزود: از جمله انتصاب مدیران کهن سال را در شرکت‌های شستا که شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی است، شاهد هستیم که نمونه آن شرکت هلدینگ نفتی تامین زیر مجموعه شستا است که این کهولت سن باعث عدم پیشرفت در پروژه‌های نفتی این هلدینگ سرمایه گذار است، را مشاهد می‌کنیم.

سجادی با بیان اینکه سرمایه گذار مهم و تاثیر گذار پالایشگاه ستاره خلیج فارس، هلدینگ تامین است، گفت: با بهره‌برداری از این پروژه حدود 40 میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو 4 و 5 تولید می‌شود و کشور را از واردات بی‌نیاز می‌کند، اما متاسفانه هنوز هم به نتیجه نرسیده و یکی از دلایل آن ضعف مدیریتی است که مدیرانی اگر چه با تجربه ولی به علت کهن سال و بیماری، ناتوان هستند.

این نماینده مردم در خانه ملت تصریح کرد: طی سال های اخیر افراد با سن بسیار بالا در پست‌های متعدد به عنوان هیات مدیره، مدیرعامل، مشاور و... در بخش دولتی و عمومی منصوب می‌شوند که متاسفانه باعث کاهش بهر‌وری و انجام و پیشرفت خدمت شده است.

 

انتصاب‌های کاملاً سیاسی در وزارتخانه، شرکت‌های دولتی وعمومی

وی با بیان اینکه بعضاً شاهد انتصاب‌های کاملا سیاسی در وزارتخانه، شرکت‌های مهم دولتی و... مانند صنعت نفت و گاز هستیم، ادامه داد: انتصاب این افراد پیر و ناتوان به تولید، اشتغال‌زایی، ارزش افزوده و... که نیاز کشور است و به تولید داخل کشور و جلوگیری از واردات لطمه وارد می‌کند که با آن مخالف و بارها اعتراض خود راعلام کردیم، زیرا با این مدیران ناتوان پیشرفتی نخواهیم داشت و قطعاً باید در این مورد تجدید نظر شود و تغییر کند تا پروژه‌های مهمی همچون پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بهر‌برداری برسد.

سجادی با بیان اینکه در این زمینه به دولت تدبیر و امید انتقاد وارد است، تصریح کرد: امروز اجرای پروژها در کشور چند سال طول می‌کشد و این به دلیل ضعف مدیریت است که  میلیاردها دلار و یا هزاران میلیارد تومان به کشور ضرر وارد می‌شود.

عضوکمیسیون انرژی مجلس گفت:برخی مدیران دولتی و یا دستگاه‌ها و شرکت‌ها حدود 45 سال سابقه کار دارند و این یعنی  تجربه این افراد تَه گرفته است و باید از افراد جوان استفاده شود تا کارها پیش رود.

وی با اشاره به اینکه دولت به واردات روی آورده است، بیان داشت: روزانه در کشور 6 الی 7 میلین لیتر بنزین وارد و 60 الی 70 میلیون لیتر هم مصرف می‌شود و این ضعف میدیریت وزارت نفت است که تاخیر در اجرای پروژه‌های نفتی باعث ادامه و افزایش خام فروشی شده، که این روش اشتباه است، زیرا سرمایه ملی و سرمایه مردم هدر می‌رود که مغایر با سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و عامل آن همین مدیران ناتوان هستند.

مدیریت ناتوان خیانت به کارگران است

سجادی با اشاره به انتصاب مدیران کهن سال و ناتوان در هلدینگ نفتی تامین که زیرمجموعه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی( شستا) است،اظهارکرد:این اقدام سوءمدیریت و بی تدبیری است،آینده بیمه گذاران که عموما کارگران هستند، به خطر می اندازد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد:سرمایه شستا و هلدینگ تامین متعلق به بیمه گذاران و بازنسشتگان تامین اجتماعی است که با حقوق خود در این سازمان اقدام به سرمایه گذاری کردند، اما این مدیریت قطعا به بیمه گذاران و سرمایه گذاری آنها لطمع وارد می‌کند و این خیانت به کارگران است که با آن مخالف هستیم.

 

حیدری طیب: کهولت سن مدیریت هلدینگ نفتی شستا باعث تاخیر در اجرای پروژه‌های حیاتی نفتی شد

در همین ارتباط یکی دیگر از نمایندگان معتقد است که بکارگیری افراد بازنشسته سیستم اداری را به یک سیستم بسیار کهنه، بی تحرک و مرده تبدیل کرده است. سیدسعید حیدری طیب در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه وزارت نفت باید تکلیف پروژه‌هایی در اختیار هلدینگ نفتی تامین (زیر مجموعه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی شستا) است را روشن کند، گفت: امروز بزرگترین سرمایه گذاری پروژه‌های نفتی مانند پالایشگاه ستاره خلیج فارس و آناهیتا متعلق به این شرکت است که این پروژه‌ها در سردرگمی به سر می‌برند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مدیرعامل هلدینگ نفتی تامین، مدیر با تجربه‌ای، اما مسن است اظهارداشت: ایشان انگیزه و اراده‌ای برای انجام کار ندارند و جلساتی که در مورد پالایشگاه آناهیتا برگزار کردیم حدود 2 ماه زمان برد تا مصوبه داشته باشیم و یا اجرایی شود.

وی افزود: وزارت نفت باید تکلیف پروژه‌‌ها را تعیین و وضعیت سرمایه گذاران را روشن کند، اگر سرمایه گذار واقعا سرمایه گذاری کنند و اراده جدی برای اجرای اجرای قرارداد و پروژه داشته باشند، باید سرمایه گذاری انجام شود در غیر این صورت باید پروژه را به سرمایه گذاران جدید سپرده شود.

حیدری طیب با اشاره به کهولت سن مدیرعامل هلدینگ تامین زیر مجموعه شستا، گفت: باید از نیروهای پرتحرک و جوان که انگیزه برای انجام کار و تعامل دارند، استفاده شود، نه افرادی که دیگر بازنشسته‎هستند و فسیل  شدند که سیستم اداری را به یک سیستم بسیار کهنه، بی تحرک و مرده تبدیل کردند.

وی با اشاره به تاخیر در اجرای پروژه های مهم و حیاتی بخصوص در صنعت نفت، بیان کرد: این تاخیر باعث ادامه روند خام فروشی است و برای تامین نیازها اقدام به واردات می‌کنیم و این رویکرد درست نیست و وظیفه مجلس به عنوان ناظر، در این بخش سنگین می‌شود.

حیدری طیب با بیان اینکه وزارت نفت باید تکلیف پروژها مثل پالایشگاه آناهیتا را روشن کند، گفت: زنگنه باید تکلیف سرمایه گذاران و سهامداران پالایشگاه آناهیتا را مشخص و باید از سهامداری که توان دارد، استفاده کند و باید سهامداران آن تغییر و یا تحول ایجاد کند که هر چه سریع‌تر این پروژه ها را فعال و به بهره‌برداری برسند.

 

نکو: مدیریت هلدینگ انرژی شستا پاسخگوی تاخیر در بهره برداری پالایشگاه‌ها باشد

در عین حال عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر ضرورت استفاده از مدیران قوی اقتصادی گفت: شرکت شستا به عنوان یکی از شرکت های مهم کشور با وجود برخورداری از شرکت های فراوان زیر مجموعه که در بخش انرژی فعال هستند تاکنون نتوانسته تحول مطلوبی در فعالیت هلدینگ انرژی خود ایجاد کند.

ابراهیم نکو درگفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت با تاکید بر ضرورت بکارگیری مدیران قوی در بخش ها مختلف کشور گفت: مقام معظم رهبری در چند سال گذشته در شعارهای سال روی ضرورت تقویت اقتصادی کشور تاکید داشتند بنابراین باید تا دستیابی به پیشرفت اقتصادی مطلوب از تمامی ظرفیت ها در این راستا استفاده شود.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید پذیرفت با وجود دارا بودن کشور از منابع غنی انرژی از این ظرفیت بصورت مطلوب استفاده نشده که یکی از دلایل آن مدیریت ضعیف بخش انرژی است.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: شرکت شستا به عنوان یکی از شرکت های مهم کشور با وجود برخورداری از شرکت های فراوان زیر مجموعه که در بخش انرژی فعال هستند نتوانسته تحول مطلوبی در فعالیت هلدینگ انرژی خود ایجاد کند.

نکو افزود: با وجود مثبت بودن تغییرات مدیریتی در برخی مجموعه‌ها، باید پذیرفت تغییر مدیریت در برخی بخش ها نیز تاثیرگذرا نبوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در مدیریت هلدینگ بخش انرژی شستا ضعف هایی وجود دارد که بطور مثال باعث عدم پیشبرد پروژه عظیم پالایشگاه آناهیتای کرمانشاه شده، نباید فراموش کرد با بهره‌برداری از این نوع پالایشگاه ها در تمامی کشور فرصتی برای جلوگیری از خام فروشی و همچنین اشتغال زایی فراهم می شد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: در هر صورت ضرورت دارد مسئولان اقتصادی از مدیران کارشناس و حرفه ای که از تعهد کاری لازم برخوردارند استفاده کنند تا راندمان عملکرد اقتصادی کشور افزایش یابد.

 

رجبی :سرمایه گذاری مانع خام‌فروشی است

البته برخی نمایندگان هم معتقدند که نباید شرکت هلدینگ بخش انرژی شستا به میدان سیاسی تبدیل شود. عبدالکریم رجبی درگفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت، رسالت شرکت‌های شستا را افزایش اشتغال و تولید دانست و گفت: شستا از مجموعه شرکت‌هایی است که وابسته به یکی از بزرگترین وزارتخانه های کشور و یک نهاد مهم غیردولتی است که باید در رونق تولید و اقتصاد کشور نقش داشته باشد،ولی متاسفانه موفق عمل نکرده است.

نماینده مردم مینودشت درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افراد منصوب درهیئت مدیره شرکت‌ها به صورت روابطی و نه براساس تخصص و مهارت انتخاب می شوند، گفت:متاسفانه شرکت‌های شستا به یک میدان سیاسی تبدیل شده و امید است که در دولت تدبیر و امید بر شایسته سالاری تاکید و این نواقص رفع شود.

وی افزود: درمدیریت هلدینگ بخش انرژی شستا ضعف هایی وجود دارد.

 

با راه‌اندازی صنایع پایین دستی نفت توان صادرات سوخت را خواهیم داشت

رجبی با اشاره به اینکه تذکراتی برای رفع نواقص شرکت‌های شستا به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی داده شده،گفت: شستا می تواند به تاسیس و تکمیل پروژه‌های عمرانی کشور کمک کند و در رفع نواقص فعلی که خواسته مردم مجلس ودولت است، ایفای نقش کند.

وی خودکفایی در تولید فرآورده های نفتی و جلوگیری از خام فروشی را به لحاظ سیاسی نیز برای کشور بسیار مهم برشمرد و تاکید کرد: اگر صنایع پایین دستی نفت را راه اندازی کنیم، توان صادرات سوخت به کشورهای همسایه مانند ترکیه، پاکستان و افغانستان را خواهیم داشت و در صورت تحریم خرید نفت ایران در شرایطی مشابه چند سال گذشته، اقتصاد کشور با بحران مواجه نمی شود.

رجبی با تاکید براینکه باید مانع خام فروشی به ویژه دربخش نفت و گاز شد،تصریح کرد: هلدینگ بخش انرژی شستا با توجه به پتانسیل هایش می تواند به عنوان یک رقیب جدی برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی مطرح و رقابت ایجاد کند.

 

ایجاد فرصت‌های اشتغال با راه اندازی پالایشگاه

وی بیکاری جوانان را یکی از مشکلات اصلی کشور دانست و اظهار داشت: با راه اندازی پالایشگاه ها می توان فرصت های شغلی بسیاری را برای جوانان فراهم نمود.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه هلدینگ بخش انرژی شستا در تولید مواد پتروشیمی به خصوص تولید قیر با شرکت هایی مانند پاسارگاد سرمایه گذاری کرده،گفت: سالهاست که ما فروشنده نفت خام هستیم و با صادرات نفت خام، فرصت خلق ارزش افزوده، تولید ثروت و ایجاد اشتغال را از دست می دهیم که  هلدینگ انرژی شستا با سرمایه گذاری در این حوزه زمینه های رفع بیکاری و رونق اقتصادی را می تواند، فراهم می کند.

شکی نیست که بکارگیری مدیران با تجربه باعث کاهش خطا درفعالیت می شود،اما نباید فراموش کرد که منظور از با تجربه، بالا بودن سن نیست، بلکه هدف افزایش بهره وری و رشد سوددهی برای مجموعه است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر