بازدید 2193

واگذاری سرخآبی‌ها به خودروسازان به ضرر مردم است

کد خبر: ۵۰۳۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰ 25 May 2015
رئیس کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان با بیان اینکه خودروسازان با چه منطقی، ریسک خرید سرخآبی ها را می‌پذیرند، گفت: این کار در حالی صورت می گیرد که زیان های داخلی همچنین زیان های مشکلات مالی باشگاه های پیکان و سایپا که در حال حاضر بر عهده آن‌هاست.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، شب گذشته (یکشنبه، 3 خرداد) علی علی‌لو، عضو کمیسیون صنایع مجلس و رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی مهمان تلفنی برنامه متن حاشیه بود تا درباره احتمال واگذاری استقلال و پرسپولیس به دو غول خودروسازی سایپا و ایران خودرو سخن بگویند.

در ابتدای برنامه، رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان درباره پیشنهاد خودروسازان برای خرید سرخابی ها گفت‌: برای ما هم این پیشنهاد غیرمنتظره و غیرقابل پیش بینی بود.

علی‌لو افزود: اساساً نه فقط بحث بدهی‌های بالای این دو شرکت مطرح است بلکه اعتقادمان این بود که خودروسازان مجبورند برای سامان دهی به وضعیت خود هم در بخش تولید و هم در بحث مالی و هم در مبحث چگونگی جبران زیان های گذشته باشگاه های فوتبالی که هم اکنون در اختیار دارند باید تکلیف شرکت‌های زیان‌ده خود را روشن کرده و آنها را واگذار یا منحل کنند.

هزینه سرخابی ها را روی قیمت خودروها اضافه خواهند کرد

وی با بیان اینکه " خودروسازان ضرر و زیان‌هایی در خود خط تولید دارند گه باید آن را اصلاح کنند" افزود: این شرکت‌ها در حال حاضر دارای  باشگاه‌هایی هستند که جز بار مالی برای شرکت مادر چیزی نداشته و هیچ جای جبران نیز برای این نوع هزینه‌ها ندارند و لذا در قیمت تمام شده خودروها، هزینه آنها را می‌خواهند جبران کنند و دود خرید سرخابی‌ها هم به چشم مردم خواهد رفت.

عضو کمیسیون صنایع در پاسخ به این سوال که " آیا قرار است هزینه تیم استقلال و پرسپولیس روی هزینه خودرو‌ها افزوده شود و از مردم گرفته شود؟" اظهار داشت: دقیقا همین ور است. طبق اصل 44 قانون اساسی اساساً خصوصی سازی یعنی اینکه مجموعه ای که دولتی که سهام یا مدیریت دولتی دارد به بخش خصوصی واقعی واگذار شود و مدیریت واقعا خصوصی باشد.

سرخابی‌ها را به خصوصی واقعی واگذار می کنیم نه به شبه‌دولتی‌ها

علی لو درباره مخالفت انجمن خودروسازان از خرید این دو باشگاه و تحمیلی بودن این ماجرا نیز تصریح کرد: شرکت های خودروسازی برخلاف ادعای خود که می‌گویند بیشتر سهام برای بخش خصوصی است، شبه دولتی هستند و یک مدیریت سیاسی دولتی بر آن ها حاکم است.

وی با بیان اینکه " پرسپولیس استقلال هم دولتی هستند" افزود: فلسفه اصلی خصوصی‌سازی، واگذاری "بخش دولتی"به "بخش خصوصی واقعی"است تا از وضعیت زیان‌ده بیرون آمده و جایگاه اصلی خود را پیدا کنند.

عضو کیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: در روند واگذاری که الان دارد صورت می گیرد، نقض قانون صورت گرفته و بخش دولتی به یک بخش با مدیریت دولتی واگذار می شود و این خصوصی سازی نیست.

علی علی‌لو همچنین افزود: با این زیان‌ها و بدهی‌های میلیاردی که این دو باشگاه دارند و دولت هم گفته پیش از واگذاری این بدهی‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود، چه تضمینی است که دوباره این زیان‌ها حاصل نشود و دولت مجبور به پرداخت آن نشود؟

وی در پایان این بخش از سخنان خود تصریح کرد: خودروسازان با چه منطقی، چنین ریسکی را می‌پذیرند که با وجود زیان های داخلی خود و همچنین زیان های مشکلات مالی باشگاه های پیکان و سایپا که در حال حاضر بر عهده آن‌هاست به سراغ این باشگاه های بزرگ پرهزینه و پرحاشیه بروند؟

ایران خودرو و سایپا برای خرید سرخابی ها اهلیت ندارند

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: با توجه به صورت‌های موجود، درباره این دو باشگاه همواره از نبود نقدینگی صحبت شده است و حوزه فعالیت آنها صنعتی و بنگاه اقتصادی است و هیچ ارتباطی با ورزش ندارند.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان در پایان با بیان اینکه " متاسفانه سازمان خصوصی سازی اهلیت را مساوی پول داشتن می داند"  تصریح کرد: ما در کمیسیون صنایع در حال سروسامان دادن به صنعت خودروسازی هستیم اما سازمان خصوصی سازی با این حرکت این کلاف را سردرگم تر می‌کند. قطعا با توجه به شرایط موجود و مسائل مطرح شده اجازه واگذاری باشگاه ها به خودروسازان را نمی دهیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل