بازدید 2691

وحشت تروریست‌های تکفیری از اقتدار نیروهای مردمی عراق

کد خبر: ۵۰۳۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳ 25 May 2015
نیروهای عراقی دوباره علیه تروریست‌های تکفیری داعش وارد عمل شده‌اند. ضد حمله این نیروها از بامداد روز یکشنبه و چند روز پس از تصرف «الرمادی» توسط تروریست‌های تکفیری همراه با موفقیت آغاز شده است و به زودی جنگی سنگین آغاز شده است.

پس از مدت‌ها ، نیروهای مردمی همراه ارتش عراق توانستند پالایشگاه و شهر « بیجی» را آزاد کنند. نیروهای مردمی‌شیعه ، قبایل سنی و ارتش عراق که به شدت نگران از دست رفتن زمان هستند حرکت به سوی رمادی را آغاز کرده اند و با روحیه ای که از آزادی پالایشگاه بیجی کسب کردند توانستند شهر «حصبیه» را آزاد کنند. عصر دیروز، ارتش عراق با کمک گروه‌های داوطلب مردمی‌موفق شده است منطقه «العنکور» در جنوب شهر الرمادی مرکز استان الانبار را آزاد کند. براساس آخرین گزارش‌های میدانی ،  پیشروی نیروهای عراقی در شرق الرمادی ادامه دارد و نیروهای امنیتی با کمک نیروهای بسیج مردمی به‌سمت منطقه «السوره» و اطراف منطقه «الصوفیه» و «الزراعه» در حال پیشروی هستند که در 15 کیلومتری رمادی قرار دارد.

احمد شوهانی ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری خانه ملت با راهگشا خواندن اتحاد ملی عراق برای جنگ با داعش گفت:‌« پس از تصرف موصل و پیشروی‌های خشونت آمیز داعش که موجب تحمیل تلفات سنگینی به عراق شد ، نیروهای مردمی شیعه ، سنی و اکراد وارد میدان شدند که در نتیجه آن موفقیت های خوبی برای ارتش این کشور حاصل شد اما در ادامه با ایجاد حساسیت کاذب توسط امریکا و رسانه های سعودی ، نیروهای شیعه به نوعی از میدان جنگ حذف شدند.»

وی در ادامه گفت :« با سقوط رمادی در واقع استراتژی امریکایی ها تحقیر شد و دولت عراق حقیقت نیاز این کشور به نیروهای مردمی را باور کرد. من شخصا باور دارم که حذف نیروهای مردمی تنها برای تحقق اهداف حامیان داعش انجام گرفت و نیروهای شیعه باید مراقب فتنه مذهبی ایجاد اختلاف با قبایل سنی باشند.»

براساس گزارش فرانس24 درباره آزادسازی شهر خالدیه ، «نیروهای مردمی شیعه با شلیک هوایی ورودشان به شهر را اعلام می کنند. این نیروها پرچم هایی مشابه پرچم حزب الله در دست دارند و از سوی یکی از اعضای قبایل سنی منطقه که رودرروی تروریست‌های تکفیری مبارزه می کنند، مورد استقبال قرار گرفتند.» براساس این گزارش، شیخ محمد عضو قبیله سنی ال ابو شعبان می گوید: «به رغم فشارها و حملات افراط گرایان، به شکر خدا یک میلیمتر از سرزمین های مان را به آن ها ندادیم. به رغم عقب نشینی نیروهای عراقی، ما ماندیم و همه افراط گرایان را نابود کردیم.»

  گفته شده که نیروهای مردمی شیعه با کودکان سنی شهر عکس یادگاری گرفتند. شوهانی در تحلیل این موضوع می گوید:« این عکس نمادی از یک ائتلاف در این کشور بین شیعیان و سنی‌های عراق است. تنها عراق یک‌پارچه است که می تواند در مقابل داعش ایستادگی کند.

 در این میان ، «احمد العبید» که یک کارشناس مسایل سیاسی عراقی است، گفت: «اگر چهار اردوگاه حاضر در عراق یعنی نیروهای عراقی، شبه نظامیان شیعه، قبایل سنی و ائتلاف بین المللی متحد نشوند، جنگ علیه گروه دولت اسلامی ( داعش) طولانی خواهد شد.»

نخست وزیر عراق نیز می‌گوید: «کمک جمهوری اسلامی ایران به عراق در زمینه مبارزه با داعش از اینجا ناشی می شود که ایران اعتقاد دارد این گروه تروریستی خطری واقعی برای امنیت ملی این کشور به شمار می رود.»

حیدر العبادی در ادامه اظهارات خود گفت: «من از همه کشورها می خواهم که همچون ایران احساس خطر کنند، برادران ما در اردن نیز احساس خطر می کنند و با ما همکاری دارند اما کشورهای خلیج فارس احساس خطر می کنند ولی این خطر را جدی نمی دانند و با واقعیتهای موجود در منطقه رفتار مناسبی از خود نشان نمی دهند و فکر نمی کنند که خطر واقعی آنها را تهدید می کند من به آنها می گویم این خطر خطری واقعی بر آنهاست. ما هم اکنون با جدیت در حال مبارزه با داعش هستیم و با این مبارزه در حال از بین بردن خطرات و تهدیدها از کل منطقه خلیج فارس هستیم .»

شوهانی با تاکید بر ناکارآمدی استراتژی‌های پنتاگون در عراق گفت: « در کنار عامل حضور نیروهای مردمی و پیروزهای اخیر ارتش عراق ، مشاوره‌های نظامی مستشاران ایرانی و استراتژی جمهوری اسلامی نقش مهمی در برهم خوردن معادلات داعش داشته است. عراق به تنهایی توانایی نابودی داعش را دارد اما نیازمند استراتژی نظامی چریکی است که از سوی ایران ارائه می‌شود.»

گاف عمدی استراتژی آمریکا

نیویورک تایمز در تحلیل پیشروی‌های اخیر داعش می‌نویسد، پیش از سقوط شهرهای پالمیرا در سوریه و الرمادی در عراق واشنگتن بر این باور بود که «داعش رو به افول است.» آنها استدلال می‌کردند که از دست دادن کوبانی در سوریه و تکریت در عراق از سوی داعش نشانی از این افول است. سقوط دو شهر در عراق و سوریه گاف استراتژی پنتاگون را محرز کرد.

داعش در چند جبهه می‌جنگد و با خشونت دست به وحشت‌آفرینی می‌زند تا مقاومت شهرهای عراق و سوریه شکسته شود و یک گام به پیش و دو گام به پس داعش در همین راستا قابل ارزیابی است.  داعش مناطق عملیاتی خود را با دقت انتخاب می‌کند، شهرهایی با جمعیت کم و البته وحشت زده که قابلیت مقاومت را از دست داده‌اند و نیروهای ارتش نیز برای جنگ تن‌به تن سست هستند ؛ البته مهم ترین عنصر برای تروریست‌های تکفیری این است که نیروهای مردمی حضور نداشته باشند.

به نوشته نیویورک تایمز ، این دیدگاه وجود دارد که داعش می‌ترسد از اینکه سرزمین هایش را از دست بدهد. این گروه پس از رقابت‌ با رقبایش توانست به وسعت سرزمینی برسد. اگرچه القاعده یک دهه پیش با حملات آمریکایی‌ها زیرزمینی شد و در عمل نفوذ خود را از دست داد اما «القاعده در عراق» یا همان داعش فعلی پس از گذر از کاتالیزور رقابت‌های درونی و بیرونی توانست پیروز میدان رقابت شود. اکنون این گروه می‌ترسد در صورتی که سرزمین‌های خود را از دست بدهد، به دست نیروهای رقیب «بلعیده» شود.

شوهانی با بیان این که نیروهای مردمی بزرگ‌ترین فاکتور ترس و اضطراب تروریست‌های تکفیری است ، گفت:« داعش بیش از القاعده ، نیروهای آمریکایی یا حتی ارتش عراق از نیروهای مردمی واهمه دارد. نیروهای مردمی به دلیل شور و شوق مذهبی و احساس میهن‌پرستی دارای قدرت مبارزه چریکی بالایی دارند.»

وی در ادامه گفت: «رسانه‌های سعودی در در شهرهایی مانند فلوجه، الرمادی، انبار و موصلمدام تلاش می‌کنند در کنار نفاق مذهبی ، احساس سرخوردگی از حکومت عراق را در میان نیروهای سنی مذهب ایجاد کند. آنها وانمود می کنند که همکاری با دولت عراق به منزله فرش قرمز پهن کردن برای رقبای شیعه است ، در حالی که این موضوع به هیچ وجه واقعیت ندارد و تنها منافع تروریست‌های تکفیری را تامین می‌کند.»

این نماینده مجلس نهم همچنین گفت:« ارتش عراق دارای ضعف‌های فاحشی است و ساختان آن مربوط به رژیم بعثی است.متاسفانه برخی از فرماندهان باقی‌مانده از دوران صدام با تروریست‌های تکفیری همکاری کرده‌اند. ارتش جدید عراق نیز که توسط آمریکایی ها ایجاد شده است فاقد کارآیی برای جنگ چریکی و نبرد با داعش هستند. عراق بدون حضور نیروهای مردمی نابود خواهد شد.»

عضو کمیسیون امنیت ملی با چالش کشیدن استراتژی آمریکا در جنگ عراق با داعش ، گفت: « واشنگتن که مدعی تلاش برای مبارزه با تروریسم است در واقع تا کنون هیچ اقدام مفیدی انجام نداده است. پنتاگون گمان می‌کند با چند حمله موشکی می‌تواند تروریست‌های تکفیری را کنترل کند اما واقعیت این است که داعش را تنها با جنگ تن‌به تن نظامی و آن هم توسط نیروهای متحد عراقی  امکان پذیر است. البته این موضوع در مورد سوریه نیز صدق می کند،ویروس تروریسم تکفیری در هرجا که حضور داشته باشد به سرعت تکثیر پیدا می‌کند.»

تروریسم پروری همسایه‌های عراق

شوهانی با طرح انتقاداتی علیه برخی کشورهای منطقه ، گفت:« داعش تنها تهدید عراق یا سوریه نیست ، بلکه تروریسم تکفیری امروز تمام کشورهای خاورمیانه و فردا کشورهای غربی را مورد تهاجم قرار خواهد داد. این که همسایه شمالی عراق به گذرگاه تروریست‌های تکفیری تبدیل شده است یا عربستان همچنان به صورت علنی از داعش حمایت می کند که نتایج فاجعه‌باری در پی خواهد داشت.»

«جرمی بِندِر»، در بیزینس اینسایدر، می‌نویسد ترکیه بازی دو گانه‌ای را شروع کرده است. سیاست «تسهیل مرزی» امکان عبور و مرور آزادانه داعش را فراهم کرده است. اگرچه آنکارا می‌کوشد مرزهای پر خطر خود را با همسایه جنوبی ببندد اما دیرهنگام دست به این کار زده است. اکنون اگر ترکیه بخواهد در برابر رفت و آمد داعش کارشکنی کند امنیت ملی خودش به خطر می‌افتد. «بندر» می‌افزاید: «ترکیه میان دو لبه قیچی ایستاده که می‌تواند کمر این کشور را بشکند. اگر مانعی در راه داعش باشد باید هزینه آن را در داخل بدهد و اگر مانعی در برابر نیروهای داعشی نتراشد اعتبار منطقه‌ای خود را زیر سوال برده و به‌عنوان کشوری که به داعش باج می‌دهد، شناخته می‌شود.»

 دکتر جاناتان شانزر، قائم‌مقام بنیاد دفاع از دموکراسی می‌گوید: «بسیاری در ترکیه هستند که روی داعش سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اگر بخواهید آن را به چالش بکشید، معلوم نیست در این کار موفق شوید. به همین دلیل ترکیه به نیروهای ائتلاف ضدداعش اجازه نداد از خاک این کشور حمله‌ای علیه این گروه صورت گیرد، چرا که تبعات داخلی برای این کشور خواهد داشت.»

رژیم آل‌سعود که بنیان گذار القاعده بوده است ، امروز بزرگ ترین حامی تروریسم تکفیری است. ریاض برای فرار از بحران‌های داخلی (مطالبات شیعیان در شرق این کشور، جامعه مدنی عربستان و فضای مجازی که تهدیدی برای امنیت ملی این کشور است، نزاع شاهزاده‌های سعودی، جمعیت تحصیلکرده که با مطالبات اجتماعی جویای کار است و ...) در تلاش است به ماجراجویی‌های خارجی بپردازد.

 «داو. اس. زاخاییم»، در نشنال اینترست می‌نویسد: «بی‌میلی آمریکا برای حضور گسترده در بی‌ثباتی‌های خاورمیانه در قاموس اعراب این‌گونه تفسیر شده است که آمریکا به زودی چتر امنیتی خود را از سر اعراب بر می‌دارد.» او می‌افزاید: «مذاکرات هسته‌ای غرب و ایران این دیدگاه را تقویت کرده که ممکن است ایران بر هژمونی منطقه‌ای خود بیفزاید و قدرت حاکم بر منطقه شود ، این درحالی است که ایران از لحاظ نظامی یک ابرقدرت در خاورمیانه محسوب می‌شود.»

شوهانی در انتها گفت: « بغداد واقعیت نیاز به نیروهای مردمی شیعه ، حضور قبایل سنی و همراهی اکراد را با ارتش عراق به خوبی درک کرده است. استراتژی نظامی ایران در روزهای آینده نشان می‌دهد که اتحاد ملی عراق تروریست‌های تکفیری را شکست می‌دهد و افسانه سرایی رسانه‌های سعودی درباره شکست ناپذیری داعش نقش برآب خواهد شد. در آینده تروریسم داعش ، توطئه‌ای است که گریبان بانیان آن را خواهد گرفت.»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر