بازدید 9101
۲

کشف مواد مخدر و شیشه در توتون قلیان‌ها

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: مصرف قلیان در جمعیت ۱۳ تا ۱۵ ساله کشور بیش از ۲ برابر افزایش یافته و این رشد در دختران بیشتر بوده است. همچنین مواردی از مسمومیت با مواد مخدر محرک و شیشه را در ترکیب توتون قلیان‌ها شاهد بوده‌ایم.
کد خبر: ۵۰۳۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳ 25 May 2015
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: مصرف قلیان در جمعیت ۱۳ تا ۱۵ ساله کشور بیش از ۲ برابر افزایش یافته و این رشد در دختران بیشتر بوده است. همچنین مواردی از مسمومیت با مواد مخدر محرک و شیشه را در ترکیب توتون قلیان‌ها شاهد بوده‌ایم.

به گزارش فارس، ‌خسرو صادق‌نیت در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مبارزه با دخانیات گفت: آنچه نگران کننده است شیوع شتابان مصرف قلیان در جامعه است به طوری که از سالهای 82 و 86 مصرف قلیان در کشور بسیار بالا و نگران‌کننده شده است.

وی ادامه داد: مصرف روزانه قلیان تا سال 86 روند کاهشی داشت و ثابت بود اما از سال 88 با تغییراتی مواجه شده است.

صادق‌نیت گفت: رشد مصرف قلیان در جمعیت 13 تا 15 ساله بیش از دو برابر افزایش یافته و در دختران بیشتر بوده است

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: شیوع مصرف مواد دخانی در سال 82 و در بین پسران 16 درصد و در سال 86 ، 31.5 درصد شده است اما در دختران از 8.7 درصد به 20 درصد رسیده است و نشان می دهد در دختران شتاب بیشتری داشته اشت.

وی گفت: رشد مصرف سیگار در پسران از 3 به 5 و در دختران از 1 به 9 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که مصرف 2 تا 5 بسته سیگار معادل یک وعده قلیان است.

صادق نیت گفت: قلیان در خانواده‌ها مصرف می‌شود و قبح مصرف آن شکسته شده، دسته‌جمعی است و حتی افرادی که در معرض دود آن قرار می‌گیرند به اندازه حجم دود 10 نخ سیگار استنشاق می‌کنند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: از نگرانی‌هایی که داریم دود دسته سوم است این دود بر اشیاء و در و دیوار می‌نشیند و از راه پوست جذب می‌شود بنابراین سلامت کودکان ما را تهدید می‌کند و موظف هستیم طی 10 سال 30 درصد مصرف این مواد را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: اما اگر همین روند ادامه پیدا کند نه تنها کاهش مصرف نخواهیم داشت بلکه با رشد فزاینده روبرو می‌شویم و با آنکه جزء کشورهای پرمصرف کننده نیستیم اگر طی 3 تا 4 دهه آینده اقدام موثری انجام نشود جز 3 کشور اول مصرف کننده مواد دخانی در دنیا خواهیم بود.

صادق‌نیت گفت: ساماندهی عرضه مواد دخانی از دغدغه‌های جدی است نوجوانان و کودکان ما برای تهیه یک نخ سیگار 3 تا 5 دقیقه زمان صرف می‌کنند و خیلی اوقات تک فروشی سیگار به راحتی انجام می‌شود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین موادی که به محتوای توتون قلیان اضافه می‌شود در بررسی‌ها مشخص شده 80 درصد آن شیمیایی است و عوارض متعددی را در پی دارد و افراد سودجو اخیراً به سمت مصرف مواد مخدر در ترکیب توتون قلیان رفته‌اند و ما در بیمارستان‌هایی که به مسمومین رسیدگی می‌کنند در یکی دو ماه اخیر مسمومیت با مواد محرک و مخدر را دیده‌ایم که مسمومیت با شیشه به دنبال مصرف قلیان ایجاد شده است و ما نیازمند آگاهی دادن به مردم هستیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲
خوب میخواهید بدانید ؟؟؟؟ بدانید !!!!!!!! در اکثر قلیانهائیکه در مراکز تفریحی و بیشتر جاها سرو میشود !! مهمترین خاصیتش آن است که مصرف کنندگان با شگرد خاصی مواد مخدر بخصوص تریاک و شیره و شیشه و حشیش را در میان نباکوهای گند دار خارجی طوری میریزند که بواسطه گند تنباکوها !! بوی مواد مخدر پدیدار نمیشود !! در اکثر قلیانکش ها متخصص و استاد کارگیری چنین روشی وجود دارند !!
تابناکی های با شرف وظیفه شما یکی هم همین است که جوانان را از کشیدن قلیان بر هذر کنید .این وحشت ناک است که در توتون شیشه بکار میبرند . .آگاهی دادن به مردم و زنان با شماست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر