بازدید 4147

عراق: ایران اولین کشوری بود که به ما کمک کرد

کد خبر: ۵۰۳۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰ 25 May 2015
وزیر کشور عراق گفت که علی رغم ادعاهای کمک از سوی بسیاری از کشورها، ایران اولین کشور کمک‌کننده به عراق برای مقابله با داعش بود.

به گزارش فارس «محمد سالم الغبان» وزیر کشور عراق در یک مصاحبه تلویزیونی ایران را اولین کشوری خواند که در زمان نیاز به این کشور کمک کرده است.

وزیر کشور عراق در مصاحبه با راشا تودی در پاسخ به سوالی درباره نیاز این کشور به کمک خارجی گفت: «نخست‌وزیر که فرمانده کل نیروهای مسلح هم است،‌ بارها اعلام کرده که ما نیازی به سربازان خارجی در خاک عراق نداریم و به اندازه کافی نیرو برای دفاع از سرزمینمان داریم البته ما از هرگونه کمک جامعه بین‌المللی و پوشش و حمایت هوایی استقبال می‌کنیم چون ما این نوع دفاع را کم داریم».

محمد سالم الغبان درباره سقوط الرمادی و تصرفات اخیر داعش گفت: «مشخص است که ارتش و نیروهای ما خیلی خوب آمادگی نداشتند و برای چنین جنگی ساخته نشدند؛ این یک جنگ چریکی و خیابانی است. اکنون با کمک نیروهای داوطلب و نیروهای مسلحمان در حال آزادسازی بسیاری از مناطق هستیم.

مجری پرسید: «ایران در میان اولین کشورهایی بود که به کمک شما در جنگ با داعش آمد و با سلاح و مشاوران نظامی به شما کمک کرد. از نظر شما چه کسی در حال بیشترین کمک است؟ آمریکا یا ایران؟»

وزیر کشور عراق گفت: «وضعیت پس از سقوط موصل بسیار بد و حساس بود و ما در موقعیتی بودیم که بغداد در خطر بود و تهدید بسیار جدی بود. در نتیجه ما از هرکسی که به ما کمک می‌کرد، استقبال می‌کردیم. همانطور که اشاره کردید ایران اولین کشوری بود که به عراق کمک کرد. حتی وقتی تهدید به اربیل هم خیلی نزدیک شده بود، اولین تجهیزاتی که در اختیار کردها قرار گرفت،‌از سوی ایران بود و نه دیگران».

او افزود: «ما در حال دریافت ادعاهای بسیاری از جانب دیگر کشورها هستیم مبنی بر اینکه آنها در حال حمایت از عراق هستند، اما در صحنه میدانی باید بگویم مشخصا و صراحتا ایران در همه موضوعات اولین حامی و حمایت‌کننده عراق است».

مجری شبکه روس پرسید: «آیا این کشور به شما بیش از هر کشور دیگری احتمالا کمک کرد؟» که میهمان عراقی پاسخ داد: «خوب جامعه بین‌المللی به ویژه نیروهای ائتلاف(به رهبری آمریکا) با کمکها و حملات هوایی مفید بودند و نمی‌توانیم بگوییم آنها مفید نبودند اما نقطه تعیین کننده در پیروزی‌ها و آزادسازی مناطق، سربازان در عرصه میدانی بودند و مشاوران ایران و تسلیحات بسیار مفید و کمک‌‌کننده بودند».

خبرنگار روسیه درباره اظهار نگرانی وزیر دفاع آمریکا درباره نقش و حضور ایران در عراق در جنگ با داعش سوال کرد و علت را جویا شد.

«الغبان» گفت: «همانطور که گفتم داعش تهدیدی برای همه و تهدیدی برای ایران است. ما بیش از 1200 کیلومتر مرز با ایران داریم و ایران بیش از هر کشور دیگری احساس می‌کند که تهدید بسیار نزدیک است در نتیجه آنها با ما در این تهدید حس مشترک دارند و به ما کمک کردند. ما از هر کمکی استقبال می‌کنیم. ما خواهان کشیده شدن به درگیری بین برخی کشورها نیستیم».

مقام ارشد کابینه حیدر العبادی گفت: «ما به عنوان یک کشور می‌خواهیم خود را بیرون از هرگونه قطب‌بندی در منطقه بین ایران و دیگر کشورها باشیم و خواهان آزادسازی سرزمینمان و دفاع از حاکمیتمان هستیم و به همین منظور از هرگونه کمکی استقبال می‌کنیم».

در ادامه این گفت‌وگو از وزیر کشور عراق درباره ادعای مقامات آمریکایی درباره موفقیت استراتژی آنها برای مقابله با داعش و کمک به بغداد در این زمینه سوال شد.

وزیر کشور عراق جواب داد: «ما در حال دریافت چنین نظراتی هستیم اما در عرصه میدانی احساس می‌کنیم که حمایت کافی از سوی آمریکا برای شکست داعش وجود نداشته است».

مجری پرسید شما چه نوع کمکی از آمریکا می‌خواهید آیا اعزام نیروهای پیاده نظامی مدنظر است؟ الغبان تاکید کرد: «ما برای از بین بردن داعش به کمک نیاز داریم نه مهار آن. بمباران و حملات هوایی کمک می‌کنند اما به گونه محدود. ما به هدف قرار دادن بیشتر دشمن نیاز داریم. آنها(آمریکا و متحدانش) تجهیزات کافی برای هدف قرار دادن داعش دارند. علاوه بر این، جامعه بین‌المللی،‌نیروهای ائتلاف و به ویژه آمریکاییها می‌توانند به ما کمک کنند به برخی از کشورهایی که همچنان به داعش کمک می‌کنند فشار بیاوریم».

در پایان این مصاحبه هم وزیر عراقی گفت: «دلیل اصلی که ما می‌توانیم داعش را شکست دهیم، وحدت ما است. وقتی ما در عراق یکپارچه و متحد باشیم، می‌توانیم این جنگ را پیروز شده و داعش را شکست دهیم».

او با انتقاد از مصوبه کنگره آمریکا درباره ارسال تجیهزات نظامی به اقلیم کردستان عراق بدون هماهنگی با دولت مرکزی این کشور گفت: «ما فکر می‌کنیم چنین مصوبه‌ای به طرز منفی روی وحدت و یکپارچژی عراق اثر خواهد داشت و این پیام نادرست که ما یکپارچه و متحد نیستیم را به دشمنمان خواهد داد».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر