بازدید 11005

ضعف در صنعت بسته بندی و افول جایگاه تجاری ایران در خارج

هدف از بسته‌بندي کردن مواد غذايي، اين است که مدت زمان نگهداري آنها افزايش يابد و مواد غذايي به طور کامل از خطر عوامل فساد دروني و بيروني حفظ و حمل و نقل مواد غذايي بهتر و آسانتر انجام شود.
کد خبر: ۵۰۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۵ 01 June 2009
در عين حال که بسياري از محصولات باغي ایرانی، رتبه‌هاي خوبي را به لحاظ توليد در سطح دنيا دارند، متأسفانه به دليل مشکلاتي که در صنعت بسته‌بندي هست، نتوانسته‌ايم جايگاه مناسبي را در بازارهاي تجاري به دست آوریم.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، به ‌اندازه‌اي که تاکنون در صنعت تبديلي رشد داشته‌ايم، توجه چنداني به صنايع بسته‌بندي نشده است؛ بنابراين، ضروري است توجه بيشتري به بحث توليد و تأمين مواد اوليه، ماشين‌آلات، تحقيقات مرتبط با بسته‌بندي و به ويژه ايمني مصرف کننده و مسائل زيست محيطي شود.

بنا بر این گزارش، بسته‌بندي عبارت است از محافظي که سلامت کالاي محتوي خود را پس از توليد تا مرحله مصرف نگه می‌دارد و از طرفي، سبب شناساندن کالا به خريدار مي‌شود. بسته‌بندي مانند پلي ارتباطي ميان خريدار و کالاست که به کالا هويت مي‌بخشد.

هدف از بسته‌بندي مواد غذايي اين است که مدت زمان نگهداري آنها افزايش يابد و مواد غذايي به طور کامل از خطر عوامل فساد دروني و بيروني حفظ و حمل و نقل مواد غذايي بهتر و آسانتر انجام شود.

امروزه بسته‌بندي کالاهاي صادراتي غيرنفتي، چنان جدي و مسأله‌‌ساز شده که دولت بايد به عنوان گامي مثبت در راه گسترش صادرات، تسهيلاتي را براي وارد کردن دستگاه‌هاي جديد بسته‌بندي و مواد لازم فراهم آورد و امکانات کافي را در اختيار شرکت‌هاي صادر کننده قرار دهد.

متن كامل اين گزارش را در ستون سمت راست بخوانيد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
آخه نمیشه! لابد خبر ندارید بسته بندی کردن از موشک به فضا فرستادن سخت تره که 20 ساله توی هر برنامه تلوزیونی این مساله مطرح میشه ولی هنوز زعفران رو که بقیه کشور ها مثل طلا گرم گرم میفروشن، ما توی گونی فله ای صادرات!!! می فرماییم.
حمله به دولت به هر وسیله ایی....
ایران تنها کشور دنیاست که میتواند اورانیم غنی کند ولی
نمی‌تواند آرد را غنی کند. (ایران یک کشور بسیار خاص است)
سلام
من حدود 12 سال پيش در ارمنستان بودم مردم آن كشور پس از فروپاشي شوروي دوران بسيار سختي را سپري مي كردند در آن زمان بهترين مواد غذايي و شيريني جات ايراني با كيفيت بالا را با فرغون در بازار فردوسي ( بازار ايرانيان ) جابجا كرده و به صورت فله اي به فروش مي رسانندو گاهي بدليل رقابت ناسالم تجاري ايراني باقيمتي ارزانتر ازداخل ايران . آنوقت اجناس بنجل و نامرغوب تركيه با زيباترين و شكيل ترين شكل وارد بازار ارمنستان مي شد و مردم راضي به خريد آن بودند حرفتان كاملا منطقي و ربطي هم به كوبيدن كسي ندارد
تو این گیر و ویر انتخاباتی ,تو هم داری موش ک می دوونی ها!!
اين همه پول مملكت با خريد (راني) ميره تو جيب عربا و پرتقال دزفول مي مونه تا خراب مي شه.
بسم الله...
نمي شود هر حرف حسابيي را كه اين روزها در بازار گرم انتخابات و مناظره از بالا تا پايين زده مي شود به حمله به دولت محترم كنوني تلقي كرد يا به بهانه آن به انواع شوخي پرداخت. اتفاقا" فرصت بسيار مناسبي براي طرح بسياري از مسايل پيش آمده است كه نبايد از دست داد ؛ حال در سايت تابناك ( كه پر مخاطب ترين سايت خبري ايران بشمار مي رود ) يا هرجاي ديگر. بنده كارشناس اقتصادي كشور قبل از انقلاب و استاد پژوهش بازرگاني بعد از انقلاب هستم و طي بيش از 45 سال خدمتم بارها از ضعف بسته بندي شنيده ام ؛اما طي اين حدود نيم قرن تقريبا" گامي اساسي در حل اين مشكل نديده ام ؛ حالا ممكن است بگوييم كه چون چين ميبايست از فلان پيشرفت هاي ( حقيقي يا غير حقيقي ، ضروري يا غير ضروري ) ما يا مثلا" از تيم فوتبالمان حمايت كند و ما هم دروازه هاي كشور را بروي اجناس چيني باز گذاشته ايم ديگر چه نيازي به صنايع بسته بندي ؟ اينجانب هنوزاز انرژي اتمي استفاده نكرده ام و معلوم نيست چه موقعي بنده يا فرزندانم يا نوادگانم ( انشاء الله !!! ) از آن استفاده خواهيم كرد. اما تا به ياد مي آورم از سنجاق ته گرد چيني استفاده كرده ام.نفت هم هست ، ميدهيم سنجاق مي گيريم ، لباس دوخته ميگيريم ، يا حتي كفش كه روزي از بزرگترين صادر كنندگانش در جهان بوديم.همين چند كارگاه و كارخانه اي هم كه داشته ايم يا بسته شده اند يادارند بسته مي شوند؛ بيم آن مي رود كه زعفران كه هيچ ، اصلا" زعفران كاري هم در اين كشور تعطيل شود! و بدون توجه به عالم سياست و جريانات انتخابات ،واقعا" به يك « منجي اقتصادي » نياز داريم.بياييد يك كمي قضايارا بيش از اين جدي بگيريم.
با این شرایط کار صنعتی تو ایران متاسفانه دیوانگی هست
در توضیح یکی از دوستان : رانی توسط یک شخص ...وارد میشه

(( هزینه هر قوطی با محتویاتش که در گمرک اظهار میشود از قوطی خالیش کمتره ))
من صادر کننده پسته هستم تنها تحولمان در بسته بندی طی 50 سال گذشته نوع جنس کیسه 50 کیلوئی از چتائی به مواد پلی پروپیلن تعغیر کرده و قدیمها با دست سر کیسه را میدوختیم حالا با چرخ سردوزی میدوزیم ولی من مدت 4 ساله که با بسته بندی واکیوم کالا را صادر کردم متاسفانه هیچکس حمایتم نکرد که هیچ سنتیها سنگ هم جلوی پام میندازند.
در این کشور یک رشته دانشگاهی وجود دارد به نام طراحی صنعتی که یکی از تخصصهای اصلی آن تحقیق ،طراحی و تولید بسته بندی برای محصول است ازآنجا که دانش آموختگان این رشته توانا نمی توانند در این شاخه و سایر شاخه های آن کار پیدا کرده وامرار معاش کنند به امور غیر مرتبط مشغول می شوند ودلیل آن این است که سرمایه گذاریها درست هدایت نمی شوند و کشوری از نظر سرمایه و توانائی مانند یک دریاست برای خوردن رانی به قول دوست مان باید از عربستان واردات داشته باشدو زعفران آن را دلالان اسپانیائی بسته بندی کرده وبفروشند
با سلام.اصولا فراورده های ایرانی‌ به دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب،طرفداران فراوانی در دنیا دارند.ولی‌ نکتهٔ فراموش شده،درج آرم حلال بر روی این فراورده هاست.درست است که بنا به فتوا هرچه از کشور اسلامی میاید،پاک و حلال است.ولی‌ به هر حال باید قبول کنیم بخش عمدهٔ خریداران ما،مسلمانان هستند و متاسفانه همهٔ این مسلمانان،افراد عاقلی نمیباشند.به طور مثل در ملبورن،در جاده‌ی سیدنی رد(جاده‌ای که تا سیدنی ادامه دارد و منطقه ایی تقریبا مسلمان نشین است)یک سوپرمارکت ایرانی‌ هست.یک بار تعریف میکرد چند عرب از شمال آفریقا آماده بودند خرید.چشمشان به حلیم میافتد.میپرسند این چیست؟فروشنده توضیح میدهد.ناگهان از خرید منصرف میشوند و میگویند این حلال نیست.فروشنده میگوید به خدا این حلال است.میگویند آخر رویش که ننوشته حلال.پس حلال نیست.این در حالی‌ است که مالزی حتی روی میوه‌هایش نوشته حلال.متاسفانه در آن کشور اسلامی،گوشت خوک هم هست که نوشته ا‌ند Non-Halal .شاید گفتن این نکته خالی‌ از لطف نباشد که تمام رستوران‌های اینجا که گوشت حلال استفاده میکنند،باید گواهینامهٔ حلال داشته باشند و مدام هم کنترل میشوند.اگر هم اگاهانه یا ناآگاهانه،گوشت حرام بفروشند،مسلمانان میتوانند آنها را به دادگاه بکشانند و اگر تخلف آنها در دادگاه ثابت شود،ممکن است برای همیشه رستورانشان را تخته کنند.
اي بابا زياد به سروکله همديگه نپريد. همينه که هست. راست مي گي خودت بهتر بسته بندي کن. تازه مگه ما فقط دنبال پول درآورن هستيم که بخواهيم کالاهايمان را در پوشش پرزرق و برق بسته هاي شيک قالب کنيم. محض رضاي خدا با گوني و فله يي مي ديم تا بقيه حالشو ببرند، ما هم آخرتمون آباد شه. اي بر هرچه وطن فروشه لعنت. خدا عاقبتمونو بخير کنه.
جالبه آنقدر سیستم تجارت کشور کثیف است و منفعت طلب ، که یک عده خاصی مثلا میوه و مواد غذایی را از ایران صادر می کنند و برای جبران کمبود بازار همان افراد از کشور های دیگر ، همان مواد غذایی و میوه را وارد می کنند انوقت سود کلان ناشی از این تجارت از جیب بنده و شما با خریدن میوه های گران خارجی و یا تحمل بنجل های بازار میوه تامین میگردد.! خیلی ساده است اما کسی اعتراضی نمی کند چرا من ایرانی باید سیب سبز خارجی بخورم اما از سیب و گیلاس های باغات مشهد بهره ای نبرم مگر بنجل های بازار میوه شهر داری آن هم با رفتا رهای زننده فروشنده هایش؟؟!
گور پدر درك بسته بندي به چه درد ما مي خوره آقا سلامت باشد تا شرايط ظهور را فراهم نمايد
نكته اي كه نبايد از آن غافل اين است كه مطمئنا سود اصلي حاصل از فروش زعفران، به جيب دلالان اسپانيايي نمي رود و نخواهد رفت.
هيچ كس به راحتي كه از خير بيزينس پر سودي مثل فروش زعفران نمي گذرد. حال اينكه كدام يك از آقازاده ها و چگونه اين تجارت پرسود را در اسپانيا به دست گرفته جاي تحقيق و تفحص دارد.
این حمله به دولت نیست چرا طرز فکرمان را اصلاح نکنیم این واقعتی است که در جامعه وجود دارد و باید نقطه ضعف ها را عنوان کرد صنعت بسته بندی بسیار حائز اهمیت است و یکی از نقاط ضعف عمده ما در صادرات مواد غذایی حتی پسته ضعف در بسته بندی و در نهایت ضعف در مدیریت است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها