در عين حال که بسياري از محصولات باغي ایرانی، رتبههاي خوبي را به لحاظ توليد در سطح دنيا دارند، متأسفانه به دليل مشکلاتي که در صنعت بستهبندي هست، نتوانستهايم جايگاه مناسبي را در بازارهاي تجاري به دست آوریم.
به گزارش خبرنگار «تابناك»، به اندازهاي که تاکنون در صنعت تبديلي رشد داشتهايم، توجه چنداني به صنايع بستهبندي نشده است؛ بنابراين، ضروري است توجه بيشتري به بحث توليد و تأمين مواد اوليه، ماشينآلات، تحقيقات مرتبط با بستهبندي و به ويژه ايمني مصرف کننده و مسائل زيست محيطي شود.
بنا بر این گزارش، بستهبندي عبارت است از محافظي که سلامت کالاي محتوي خود را پس از توليد تا مرحله مصرف نگه میدارد و از طرفي، سبب شناساندن کالا به خريدار ميشود. بستهبندي مانند پلي ارتباطي ميان خريدار و کالاست که به کالا هويت ميبخشد.
هدف از بستهبندي مواد غذايي اين است که مدت زمان نگهداري آنها افزايش يابد و مواد غذايي به طور کامل از خطر عوامل فساد دروني و بيروني حفظ و حمل و نقل مواد غذايي بهتر و آسانتر انجام شود.
امروزه بستهبندي کالاهاي صادراتي غيرنفتي، چنان جدي و مسألهساز شده که دولت بايد به عنوان گامي مثبت در راه گسترش صادرات، تسهيلاتي را براي وارد کردن دستگاههاي جديد بستهبندي و مواد لازم فراهم آورد و امکانات کافي را در اختيار شرکتهاي صادر کننده قرار دهد.
متن كامل اين گزارش را در ستون سمت راست بخوانيد.