بازدید 4920

سودجویان در انتظار ماه رمضان

در حالی که حدود 50 درصد خرمای سال گذشته روی دست تولیدکنندگان باقی مانده و خریداری ندارد، سودجویان در کمین بازار ماه رمضان نشسته‌اند تا محصولی را که به کمترین قیمت از نخلداران خریداری کرده‌اند، با بیشترین سود بفروشند.
کد خبر: ۵۰۳۱۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۰ 25 May 2015
هنوز ماه رمضان نیامده این نگرانی وجود دارد که نکند همانند سال‌های گذشته قیمت‌ کالاهای اساسی و خوراکی‌های پرمصرف افزایش پیدا کند و مردم دوباره برای تامین مایحتاج‌شان با مشکل مواجه شوند. چند سالی می‌شود که در آستانه ماه رمضان کالاها یا گران می‌شوند یا کمیاب. اگرچه عده‌ای مسوول اوضاع را آرام جلوه می‌دهند اما واقعیت این است که افزایش قیمت کالاها به بهانه ماه رمضان شگرد جدیدی برای گرانفروشی شده است.

به گزارش جهان صنعت، مسوولان مربوطه قبل از آغاز ماه رمضان و از اردیبهشت‌ماه میزان ذخایر کالاهای اساسی را بسیار مطلوب اعلام کرده‌اند و به گفته مسوولان تنظیم بازار اگر کالایی گران یا کمیاب شود با سرعت کالاهای ذخیره شده آزاد خواهد شد، اتفاقی که دوره‌های قبل برای گوشت، برنج، مرغ و سایر کالاها قرار بود رخ دهد که چنین چیزی اتفاق نیفتاد.

از قرار معلوم امسال نیز شاهد سوءاستفاده برخی از تولیدکنندگان برای گران کردن کالاهای خود هستیم. در این میان مصرف‌کننده نیز به دلیل اینکه چاره‌ای جز خرید ندارد مجبور است به این گرانی‌ها تن دهد.

افزایش قیمت برخی میوه‌ها


با توجه به اینکه ماه رمضان در اوج گرما شروع می‌شود دلیل قانع‌کننده‌ای است تا قیمت برخی میوه‌ها بالا برود. اگرچه در ایران این مدل افزایش قیمت‌ها با نام«رونق بازار» یاد می‌شود. به گفته اتحادیه بارفروشان با فرارسیدن ماه رمضان بازار سبزی و محصولاتی مثل هندوانه، طالبی، ملون و دستنبو رونق پیدا می‌کند و قیمت این محصولات بین ۱۰ تا ۱۵ درصد گران می‌شود.

علی امامی، معاون اتحادیه بارفروشان گفت: عرضه میوه نسبت به هفته گذشته فراوان‌تر شده است، تقاضای مردم به تناسب عرضه افزایش یافته و همین مساله سبب رونق یافتن بازار شده است.

وی در مورد علت افزایش قیمت برخی میوه‌ها گفت: میوه‌هایی که در حال عرضه هستند، کیفیت بسیار بهتری نسبت به میوه‌هایی دارند که طی هفته‌های گذشته عرضه می‌شدند بنابراین قیمت‌شان نیز مقداری بالاتر است. امامی با اشاره به نزدیک شدن ماه رمضان تصریح کرد: از سوی دیگر محصولاتی مانند خیار، گوجه‌فرنگی و میوه‌های ریز از جمله توت‌فرنگی، زردآلو و گوجه سبز حدود ۲۰ درصد افت می‌کند ولی از آن طرف صیفی‌جات آبدار گران‌تر می‌شوند.

آش و حلیم پزها گوش به زنگ


افزایش قیمت‌ها تنها به میوه ختم نمی‌شود. اتحادیه حلیم و آش‌فروشان در طول سال انتظار ماه رمضان را می‌کشد تا از فرصت به‌دست آمده به ضرر مصرف‌کننده استفاده کند.
با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های جاری، امسال قیمت آش و حلیم حدود 10 تا 15 درصد افزایش می‌یابد البته میزان افزایش قیمت در حال بررسی و هنوز نهایی نشده است.

این خبر را حسین محمدی، رییس اتحادیه فروشندگان آش، حلیم، کباب و غذاهای سنتی تهران اعلام کرده تا خیال مردم را بابت ثابت نبودن قیمت‌ها راحت کند.

محمدی اعلام کرد که در ماه رمضان عرضه و تقاضا برای حلیم افزایش می‌یابد، فعالیت‌های داخل صنفی نیز بیشتر می‌شود از این‌رو واحد‌های غیرمجاز که کبابی نیستند و تخصصی در پخت حلیم ندارند و بهداشت را رعایت نمی‌کنند به پخت و پخش حلیم روی می‌آورند.

سال گذشته قیمت هر کیلوگرم حلیم درجه یک با مخلفات کامل 8500 تومان، حلیم ساده 8000 تومان، آش شله‌قلمکار 7500 تومان، آش رشته 7000 تومان و هر پرس انواع آش به قیمت 5000 تومان در ماه مبارک رمضان به فروش می‌رسید. همچنین هر کیلوگرم حلوا و شله زرد نیز به قیمت 7000 تومان فروخته می‌شد.

مرغ هم گران می‌شود


در مورد مرغ نیز حرف و حدیث زیاد است. بگذریم از اینکه در شب عید مرغ هشت هزار تومان را هم رد کرد اما در حال حاضر مرغداران خیز افزایش قیمت برای ماه رمضان را برداشته‌اند. در همین راستا وزیر کشاورزی نیز حتی زیر بار قیمت کمتر از 7هزار تومان برای مرغ نمی‌رود. همصدایی دولت با تولیدکننده برای گران کردن مرغ در ماه رمضان باعث شده تا تولیدکننده به‌راحتی به دنبال گران کردن کالای خود باشد.

در همین راستا رییس اتحادیه مرغ گوشتی با بیان اینکه مرغداران طی سال‌های گذشته همواره در حاشیه زیان بوده‌اند، اظهار داشت: هم‌اکنون مرغداران در هر کیلو حدود دو هزار تومان زیان می‌دهند و در صورت افزایش نرخ مرغ قیمت‌ها به نرخ واقعی‌اش نزدیک می‌شود.

محمد یوسفی افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ گرم بین ۵۸۰۰ تا شش هزار تومان است و مرغداران امیدوارند در ماه رمضان با افزایش ۳۰ درصدی نرخ‌ها کمی از زیانشان کاسته شود.

یوسفی گفت: میزان ذخیره مرغ برای شب عید حدود ۱۷۰ هزار تن بود اما شاهد آن بودیم که بهای آن تا هشت هزار و ۵۰۰ تومان رشد کرد که البته تنها ۶۰ تا ۷۰ هزار تن از آن به فروش رفت و برای ماه رمضان نیز ۱۰۰ هزار تن مرغ ذخیره شده است.

وی با بیان اینکه مصرف‌کننده حق دارد بین مرغ منجمد و مرغ گرم حق انتخاب داشته باشد، افزود: به نظر می‌رسد در حال حاضر ذخیره‌سازی مرغ جاده‌ای یک‌طرفه است و تولیدکننده مرغ هیچ سودی نمی‌برد. این در حالی است که در بخش تنظیم بازار باید به تولیدکننده و واردکننده و از سوی دیگر مصرف‌کننده نیز توجه شود.

لبنیات باز هم گران می‌شود


با توجه به اینکه نرخ تورم و افزایش هزینه‌های تولید در سال ۹۳ باعث شده بود تا کارخانجات لبنی مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمت‌ها را دریافت کنند، امسال که نرخ تورم کاهش یافته و در کنار آن، هزینه‌های تولید واحدها هم کاهش پیدا کرده است باز هم معلوم نیست که چرا کارخانه‌های لبنی به دنبال افزایش قیمت محصولات خود هستند. اگر از افزایش قیمت هفتگی انواع لبنیات از ابتدای سال 94 بگذریم، باز هم شاهد درخواست جدیدی در مورد افزایش قیمت لبنیات هستیم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی از ارسال درخواست افزایش پنج درصدی قیمت لبنیات به ستاد تنظیم بازار خبر داده است. رضا باکری با اشاره به اینکه هزینه‌های تولید فرآورده‌های لبنی در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ فقط پنج درصد افزایش یافته است، اظهار داشت: بر همین اساس انجمن فرآورده‌های لبنی به استناد قیمت‌های تمام‌شده محصولات، درخواست افزایش پنج درصدی قیمت لبنیات را به ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارسال کرده است.

خرما هم بی نصیب نمی‌ماند


در حالی که حدود 50 درصد خرمای سال گذشته روی دست تولیدکنندگان باقی مانده و خریداری ندارد، سودجویان در کمین بازار ماه رمضان نشسته‌اند تا محصولی را که به کمترین قیمت از نخلداران خریداری کرده‌اند، با بیشترین سود بفروشند.

براساس اعلام انجمن خرما قیمت منطقی برای هر کیلوگرم خرما حدود 3500 تومان است یعنی مردم اگر می‌خواهند هر جعبه خرما را که حدود 750 گرم وزن دارد خریداری کنند، در نهایت باید برای آن حدود 2700 تومان پرداخت کنند.

بر اساس تجربیات سال‌های گذشته و حساسیت ماه رمضان رویکرد دولت این است که این ماه را بدون کمبود در تامین مایحتاج مورد نیاز مردم سپری کنیم و بر همین اساس هم برنامه‌ریزی‌ و انجام هماهنگی در تمام کالاهای مورد نیاز مردم در حال انجام است. اما واقعیت این است که مرغ، گوشت، تخم مرغ، خرما، حلیم، آش، زولبیا و بامیه و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در این ماه با قیمت مناسب توزیع نمی‌شوند و خانواده‌ها از هم‌اکنون دچار سردرگمی برای نحوه گذراندن این ماه هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار