بازدید 4756

آغاز روند کاهش تحریم‌ها علیه ایران

بیزینس مانیتور با پیش بینی کاهش تحریم ها علیه ایران از سه ماهه سوم ۲۰۱۵ پیش بینی کرد حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی ایران در سال ۲۰۱۵ به ترتیب رشد ۲.۱، ۰.۷ و ۰.۹ درصدی را تجربه کند.
کد خبر: ۵۰۲۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷ 24 May 2015

بیزینس مانیتور با پیش بینی کاهش تحریم ها علیه ایران از سه ماهه سوم ۲۰۱۵ پیش بینی کرد حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی ایران در سال ۲۰۱۵ به ترتیب رشد ۲.۱، ۰.۷ و ۰.۹ درصدی را تجربه کند.


به گزارش تسنیم، بیزینس مانیتور در گزارشی نوشت: در حالی که انتظار می رود کاهش تحریم ها در نزدیک ترین زمان در سه ماهه سوم 2015 اجرایی شود، و موجب بازگشت رشد به اقتصاد ایران شود، چشم انداز بخش حمل و نقل این کشور مثبت به نظر می رسد.

این بخش اساسا از کاهش تحریم ها منتفع خواهد شد، زیرا بسیاری از شرکت های ایرانی مستقیما هدف تحریم ها قرار گرفته اند و شرکت های خارجی نیز از ورود به بازار این کشور ابا دارند. ترمیم بخش حمل و نقل ایران به یکباره رخ نخواهد داد و همچنان چالش های اقتصادی کلانی وجود دارد . زیرساخت های کشور نیز نیاز به بهبود دارد، اما سرمایه گذاری ادامه دار و رشد اقتصادی ثابت موجب گسترش صنعت حمل و نقل تا سال 2019 و پس از آن خواهد شد.

این گزارش افزود: ما پیش بینی می کنیم که مجموع حجم کالاهای حمل و نقل شده از طریق جاده ای در سال 2015 با 2.1 درصد رشد نسبت به سال قبل به 109 میلیون تن برسد. مجموع کالاهای حمل شده از طریق ریلی نیز با 0.7 درصد رشد نسبت به سال گذشته در سال 2015 به 33.36 میلیون تن می رسد.

همچنین ما پیش بینی می کنیم که مجموع کالاهای حمل شده از طریق هوایی با 0.9 درصد رشد سالیانه امسال به 101 هزار تن برسد.

این گزارش در ادامه نوشت: پیش بینی ما این است که تحریم ها از سه ماهه سوم 2015 شروع به کاهش خواهد کرد و موجب رشد قابل توجه اقتصاد این کشور خواهد شد و چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم بر بخش حمل و نقل تاثیر خواهد گذاشت. تحریم ها در بخش هایی نظیر کشتیرانی، بانکی و نفت کاهش خواهد یافت. به پشتوانه کاهش این تحریم ها، ما پیش بینی می کنیم که اقتصاد ایران در سال 2015 پس از 3 سال رکود به رشد باز گردد.

بر این اساس در سال 2015،  حجم ترابری جاده ای ایران برای اولین بار از سال 2012، شاهد رشد مثبتی خواهد بود و حجم آن 2.1 درصد افزایش می یابد.

چشم انداز مصرف در ایران به دلیل کاهش تحریم ها به میزان قابل توجهی بهبود یافته و سرمایه گذاری در شبکه حمل و نقل نیز به توسعه حجم ترانزیت کالا کمک خواهد کرد. اما هنوز موانعی بر سر راه رشد وجود دارد و ما انتظار نداریم حجم رشد در بخش حمل و نقل جاده ای تا سال 2016 افزایش واقعی را شاهد باشد.

بیزینس مانیتور پیش بینی می کند که در سال 2015 بخش حمل و نقل ریلی کشور شاهد رشد 0.7 درصدی باشد و مجموع تناژ کالاهای ترانزیتی از طریق ریلی به 32.36 میلیون تن برسد. حمل و نقل کالا از طریق ریلی امسال 0.2 درصد تن-کیلومتر افزایش می یابد.

حمل و نقل هوایی کشور در سال 2015 به آهستگی ترمیم خود را آغاز کند و این بخش شاهد رشد 0.9 درصدی خواهد بود. حمل و نقل هوایی بار یکی از بخش های اصلی متضرر از تحریم ها در سال های اخیر بوده است. این بخش نه تنها به صورت غیر مستقیم از تحریم های اقتصادی آسیب دیده بلکه، مستقیما نیز هدف تحریم های غرب قرار گرفته است. شرکت های خارجی نیز در این مدت قادر به ورود به بازار ایران نبوده اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار