بازدید 9692
۴
تحلیل «کریستین ساینس مانیتور»؛

چگونه می‌توان در فضای مجازی با داعش مبارزه کرد؟

فعالیت‌های گسترده گروه تروریستی داعش در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، موضوعی است که از مدت‌ها پیش مورد توجه ناظران و تحلیلگران قرار داشته است؛ اما طی روزهای اخیر، تبلیغات گسترده این گروه در پی کسب کنترل بر شهر تاریخی «پالمیرا» در سوریه، سبب شده این موضوع بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۵۰۲۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵ 24 May 2015
چگونه می‌توان در فضای مجازی با داعش مبارزه کرد؟فعالیت‌های گسترده گروه تروریستی داعش در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، موضوعی است که از مدت‌ها پیش مورد توجه ناظران و تحلیلگران قرار داشته است؛ اما طی روزهای اخیر، تبلیغات گسترده این گروه در پی کسب کنترل بر شهر تاریخی «پالمیرا» در سوریه، سبب شده این موضوع بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش «تابناک»، نشریه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» در مطلبی به بررسی موضوع فعالیت‌های داعش در فضای مجازی پرداخته و از ضرورت تدوین رویکردی برای مقابله با این گروه در عرصه مذکور، در کنار مبارزه با آن در عرصه میدانی نبرد سخن گفته است.

به عقیده تحلیلگر این نشریه، برای تروریست‌های داعش نبرد برای تفوق، هم ‌روی زمین و هم در فضای مجازی در جریان است. تسلط این گروه بر شهر باستانی پالمیرا در سوریه طی روزهای اخیر، با انتشار تصویری در سایت «توئیتر» همراه شد که پرچم این گروه را بر فراز قلعه این شهر نشان می‌داد. 

چگونه می‌توان در فضای مجازی با داعش مبارزه کرد؟

تصمیم داعش برای علنی کردن این پیروزی خود از طریق شبکه‌های اجتماعی، امری معمول برای این گروه به شمار می‌رود که استراتژی خود را استفاده از اینترنت به منظور پیشبرد تبلیغات خود قرار داده است. از سوی دیگر، این امر در شرایطی اتفاق می‌افتد که دولت اوباما با انتقادات فزاینده‌ای درباره سیاست‌هایش در مبارزه با گروه‌های افراط گرا در هر دو جبهه (واقعی و مجازی) مواجه است.

پل شینکمن، خبرنگار آمریکایی حوزه امنیت ملی می‌نویسد: «در شرایطی که هر یک از دو طرف تلاش دارد جهان را متقاعد سازند که روند اوضاع به نفع اوست، جنگ لفظی میان آن‌ها ادامه دارد. برای گروه داعش، این امر یک پیروزی دیگر محسوب می‌شود».

در حقیقت، تروریست‌ها توانسند شهر پالمیرا (شهری تاریخی که یونسکو آن را یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی جهان باستان خوانده) را تنها چند روز پس از تصرف رمادی در عراق، تحت کنترل خود درآورند. این وقایع، به شدت ادعاهای آمریکا مبنی بر اینکه پس از چند ماه حملات هوایی اکنون داعش در موضع ضعف قرار دارد را زیر سؤال برد. دولت اوباما در پاسخ، این نبرد را نبردی طولانی و دشوار خواند و در عین حال، تلاش کرد لحن خوشبینانه خود را نیز حفظ کند.

اما جدا از عرصه میدانی، مرکز کمیسیون‌های استراتژیک مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا (CSCC) نیز به دلیل رویکرد ناکارآمد خود برای مبارزه با استراتژی آنلاین داعش مورد انتقاد قرار گرفت. در ویدئویی که این مرکز با نام «به سرزمین داعش خوش آمدید» تهیه کرده، هدف بی‌اعتبار کردن این گروه و جلوگیری از پیوستن اعضای جدید به آن دنبال می‌شود؛ اما منتقدان، استفاده این ویدئو از تصویرسازی‌های گرافیکی را به منزله استقبال از رویکرد طرف مقابل می‌دانند.

افزون بر این، وزارت خارجه آمریکا قادر نیست مشخص سازد که آیا این ویدئو هیچ گونه تأثیری بر جریان پیوستن اعضای جدید به داعش در عراق و سوریه داشته یا خیر. این در حالی است که داعش همچنان به تصویرسازی از خود به عنوان یک سازمان قدرتمند، پیروز و در حال رشد ادامه می‌دهد.

با ‌وجود این، کار‌شناسان می‌گویند راه‌های مؤثری برای مبارزه با داعش وجود دارد؛ از جمله مهم‌ترین این راه‌ها، توقف اغراق درباره «شکست ناپذیری» این گروه است. جسیکا استرن در این زمینه در نشریه تایم می‌نویسد: «داعش بر تصویرسازی از قدرت خود و همچنین ایجاد توهم آسودگی و رفاه در سرزمین‌های تحت کنترلش استوار است. وی یکی از راه‌های مقابله با داعش را افشای آسیب پذیری‌ها و نقاط ضعف این گروه می‌داند.

به نظر می‌رسد، چنین رویکردی در مرکز مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا وجود دارد. ریچارد استنجل، مدیرعامل سابق نشریه تایم که توسط جان کری، وزیر خارجه آمریکا به عنوان رئیس مرکز دیپلماسی عمومی این وزارتخانه استخدام شده، طرفدار نوعی از پیام رسانی در موضوع داعش است که بیشتر مبتنی بر حقایق و کمتر طعنه آمیز و تند و تیز باشد.

استنجل در این زمینه می‌گوید: «شما می‌گویید قلمرو خلافت (خلافت خودخوانده داعش) بهشت روی زمین است؟ ما به شما تصاویری از جاهایی را نشان می‌دهیم که در آن سیستم فاضلاب کار نمی‌کند. شما می‌گویید در حال پیروزی در میدان نبرد هستید؟ ما تصاویر ماهواره‌ای در اختیار داریم که افراد شما را در حال عقب نشینی نشان می‌دهد».

اینکه این تغییر رویکرد در عرصه تبلیغاتی تا چه حد نتیجه بخش باشد، چیزی است که باید منتظر ماند و در آینده درباره آن قضاوت کرد؛ اما استراتژی دولت آمریکا در فضای مجازی هر چه ‌باشد، نیازمند آن است که با یک استراتژی میدانی مناسب تکمیل شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۴
داعش یک فتنه است

که میخواهد مورد توجه قرار بگیرد

حتی با آدمکشی بی دلیل

مبارزه با داعش تبدیل به یک آرمان است

اینکه تا آخر باید باشیم تا داعش نباشد
اگر غرب و اعراب و ترکیه حمایتهای تسلیحاتی و لجستیکی و اطلاعاتی خودشان را از داعش بر دارند
خودش از بین میره نیازی به جنگ سایبری با داعش نیست
آنچه میتواند در یک مبارزه قوی با داعش در همه جا و همه شکل شود تلاش زیاد برای معرفی حقیقت ذاتی این گروهک ساخته دست استکبار به نسل های شیعه و سنی باشد، همچنین افشای جنایات این گروهک در حق مسلمانان اهل سنت سوری و عراق مانند تعرض به نوامیس، تخریب اماکن مقدس، قتل زنان و کودکان بیگناه، نابودی تمدن بشری،فتاوای عجیب و جاهلانه، و صدها نمونه آشکار و سپس نظر سنجی و در نهایت ایجاد یک جبهه فعال در عرصه فضای مجازی با روشنگری بر علیه داعش
بر همه سیاستمداران،علمای دین، اصناف، وهیئتهای مذهبی، سازمانهای دینی تقریب مذاهب واجب است که به این جبهه مبارزه علیه داعش بپردازند
رسانه ها میتوانند و رسالت اصلیشان است که در این زمینه اطلاع رسانی و با رعایت حدود مذهبی و احترام به مقدسات به فرهنگسازی بپردازند
و انشاءالله ما پیروزیم و این قرن قرن اسلام است
داعش قبل از اینکه یک گروه مذهبی باشد گروهی ماجرا جو و شیفته خودنمایی است و یکی از راه های مبارزه با این گروه بایکوت خبری و هک کردن سایت های وابسته به این گروه است که این بی توجهی جهانی نابودگر انهاست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس