بازدید 8664

قیمت قبر در تهران چقدر است؟

کد خبر: ۵۰۲۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴ 24 May 2015
روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت:

بهشت زهرا حالا براي خودش شهري شده است با همان قوانين و حساب و كتاب‌هاي دنياي زنده‌ها. اينجا هم در اصطلاح «هر چقدر پول بدهي آش مي‌خوري». اگر بخواهي در يكي از نقاط خوش آب و هواي فاز يك مرده‌ات را دفن كني بايد بين ١٧ تا ٢٠ ميليون بابت خانه آخرتش هزينه كني. اما اگر فوت شده، از تمكن مالي چنداني برخوردار نباشد مي‌تواند در فازهاي جديد حتي رايگان دفن شود. حقاني در مورد اينكه چه كساني رايگان دفن مي‌شوند، مي‌گويد: به تشخيص مديرعامل بهشت زهرا، فوت‌شدگان مي‌توانند به صورت رايگان در طبقه زيرين فاز ٣ دفن شوند. البته طبقات ٢ و ٣ قبرها رايگان نيست. اقوام و فوت‌شدگان متوفي طبقه اول مي‌توانند در طبقات بالاي اين قبر رايگان با قيمت ٥٠٠ يا ٧٥٠ يا ٢ ميليون تومان به ازاي هر قبر دفن شوند.

اينها سواي پولي است كه بايد براي تكفين و شست وشو و حمل و نقل بدهيد. قبلا براي هر مرده رقمي معادل ٢٠٠ هزار تومان بابت ارايه اين خدمات اخذ مي‌شد كه در لايحه جديد، نرخ آن به ٣٠٠ هزار تومان افزايش يافته است.

اما قيمت قبرها نسبت به سال گذشته چقدر افزايش داشته است؟ رييس كميته محيط زيست شوراي شهر مدعي است كه اين طرح، طرح ساماندهي خدمات بهشت زهراست و نسبت به گذشته تنها چيزي حدود ٢٠ درصد افزايش داشته است. آن هم مطابق با تورم: «در اين لايحه پيش‌بيني شده، از اين به بعد نيز افزايش قيمت‌ها براساس تورم باشد.»

مظنه مقبره خانوادگي چند است؟

 با تمام محدوديت‌هايي كه در مورد ظرفيت بهشت‌زهرا وجود دارد، هنوز هم متمولين مي‌توانند براي خود مقبره بخرند. به گفته حقاني قيمت هر قبر از مقابر روباز ٥/١ ميليون و مقابر سرپوشيده ٣ ميليون تومان است البته اينها در قطعات جديد قرار دارند.

طي سال‌هاي گذشته بارها از بازار داغ خريد‌و‌فروش قبر در بهشت‌زهرا گزارش‌هاي متعددي تهيه شده است. اما با اين وجود عبداللهي، معاون خدمات شهري شهرداري تهران به «اعتماد» مي‌گويد هم‌اينك ديگر چنين مواردي وجود ندارد: «اولا خريد و فروش قبر غيرقانوني است و با متخلفين به‌شدت برخورد مي‌شود. ثانيا روش‌هايي اتخاذ شده كه امكان خريدوفروش قبر را عملا غير‌ممكن مي‌كند.»

وي از همه افرادي كه مدعي‌اند قبرها به شكلي غيرقانوني خريد و فروش مي‌شوند، مي‌خواهد تا اگر گزارشي دارند، حتما آن را اطلاع دهند. عبداللهي همچنين با تاكيد بر اينكه نرخ‌هاي قبرهاي تعيين شده، واقعا معقول است، مي‌گويد: «اين‌گونه كه گفته مي‌شود، الان قيمت قبر در برخي زيارتگاه‌هاي تهران به چند صد ميليون هم مي‌رسد، در چنين شرايطي و در جايي كه هزينه‌هاي سازماني مانند بهشت زهرا واقعا سرسام‌آور است، قيمت قبرهاي جديد اصلا زياد نيست.»

مرده بر زمين مانده است!

مي‌گويند: «مرده نبايد روي زمين بماند.» اما واقعا تكليف مردگاني كه هيچ‌كس‌و‌كاري ندارند، چيست؟ عبداللهي در اين مورد مي‌گويد: «اين افراد با دستور و اختيار مديرعامل بهشت زهرا به صورت رايگان دفن مي‌شوند. البته هزينه آن را شهرداري به بهشت زهرا پرداخت مي‌كند.»

 قبرهاي چندصدميليوني تا يك ميلياردتوماني

قبرهاي چند صد ميليوني؛ كجاي تهران هستند؟ در همين خصوص يكي از مسوولان مرتبط كه نمي‌خواهد نامي از وي برده شود، مي‌گويد: اين قبرها، قبرهايي هستند كه در زيارتگاه‌ها وجود دارند. مثلا قبر در امامزاده طوبي شهرري ٣٠٠ ميليون تومان است و در امامزاده صالح تا يك ميليارد تومان هم مي‌رسد.

البته حقاني، عضو شوراي شهر مي‌گويد: «با توجه به اينكه دفن مردگان در داخل شهرها ممنوع است پس دفن مردگان در داخل امامزاده داخل شهر ممنوع است.»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار