بازدید 8907
۴

فرونشست زمین اطراف تخت جمشید بحرانی شد

فرونشست زمین در اکثر نقاط ایران و از جمله دشت مرودشت، ناشی از وقوع خشکسالی های پی در پی و برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی است.
کد خبر: ۵۰۲۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۱ 24 May 2015
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: فرونشست زمین در اطراف مجموعه جهانی تخت جمشید، نقش رستم و برخی روستاهای مجاور این یادمان های تاریخی، در وضعیتی بحرانی است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، مسعود رضایی منفرد در همایش حرائم میراث فرهنگی که در تخت جمشید برگزار شد، بیان کرد: فرونشست زمین در اکثر نقاط ایران و از جمله دشت مرودشت، ناشی از وقوع خشکسالی های پی در پی و برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی است.

وی افزود: متاسفانه شدت این بحران به حدی است که علاوه بر آسیب به طبیعت منطقه و اراضی بخش کشاورزی، امکان دارد این پدیده به زیرساخت ها و تاسیسات زیربنایی فارس نیز آسیب رساند.

رضایی منفرد اظهارداشت: افت سطح آب های زیرزمینی و مخاطره فرونشست سطح زمین یکی از بلایا و معضلات مهم کشور و از جمله دشت مرودشت در چند سال گذشته است و به همین سبب تغییر و اصلاح الگوی کشت در این منطقه ضروری ترین اقدام برای رفع این بحران است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با هرگونه دخل و تصرف غیرمجاز، خرید و فروش و تغییر کاربری بدون مجوز میراث فرهنگی در اراضی محدوده حرایم تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر برخورد قانونی خواهد شد.

او ادامه داد: اجازه نخواهیم داد زمین خواری و موج تخریب و تغییر کاربری به حوزه حریم سه گانه تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر سرایت کند.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بیان داشت: تاکنون تخلفاتی در این حوزه صورت گرفته و پرونده های حقوقی در این زمینه تشکیل شده است که امیدواریم با عزم جدی و هم افزایی جمعی ، میزان تخلفات در محدوده حریم پارسه کاهش یابد.

رضایی منفرد افزود: توجه به عامل مهم تعامل با مردم محلی ساکن در محدوده های حریم های درجه یک و دو این یادمان های تاریخی، به عنوان یکی از مهمترین مسائلی است که باید به آن توجه کافی داشت زیرا ساکنان و کشاورزان این منطقه خود نگاهبانان همیشگی و حافظان محدوده های حرائم هستند.

ابراهیم قزلباش، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز در این همایش گفت: تقویت انجمن های میراث فرهنگی و سازمان های مردم نهاد، باعث افزایش چشمگیر میزان خدمات، مشارکت و آگاهی بخشی در حوزه میراث فرهنگی می شود.

یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال 1979 میلادی با شماره 114 در سازمان جهانی علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.

مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله 60 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

سلسله هخامنشیان از سال 330 تا 550 پیش از میلاد در ایران حکومت کردند
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۴
هی کارشناسان و نظرات اهل فن و علم را تحقیر کنید و به نظرتشان گوش ندهید عالم نما و کارشناس نما بسازید و بر مسند امور بکارید نتیجه همین و صد مرتبه فاجعه بارتر خواهد شد خصوصا وقتی الودگی به فساد دامن گیر عام و خاص شده است.
سلسله هخامنشيان از سال 550 تا 330 قبل ميلاد حكومت كردند نه برعكس
تو رو خدا به داد این آثار که شناسنامه ایران هستند برسین.
سلسه هخامنشیان در ایران حکومت نمی کردند ،ایران را انها ایران کردند و اولین قوم پارس بودند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر