بازدید 2387

افزایش عوامل مردانه در شیوع نرخ ناباروری

کد خبر: ۵۰۲۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۲ 23 May 2015
رئیس کنگره بین‌المللی تولید مثل گفت: شیوع نرخ ناباروری با عوامل مردانه روز به روز در حال افزایش و کاملاً نگران‌کننده است بنابراین باید نقش متغیرهایی مانند عوامل محیطی، تغذیه‌ای و استرس‌زا را بررسی کنیم.

به گزارش فارس، محمدمهدی آخوندی در افتتاحیه کنگره بین‌المللی تولید مثل گفت: اگر چه حوزه فعالیت تولید مثل انسان و دام با تحولات اخیر علمی و صنعتی حوزه‌ای نوپا و نوظهور است اما کشور ما توانسته است در بخش‌های پژوهش، تولید و درمان همواره همپای جهان پیش رود و دستاوردهای محققان ایرانی در حوزه علوم و فناوری‌های تولید مثلی در  انسان و دام دستاوردهای چشمگیری در سطح جهان و منطقه بوده است.

وی افزود: تولید جنین منجمد، تهیه بانک سلول‌های جنسیتی و جنین برای گونه‌های بومی در معرض خطر انقراض و انتخاب جنسیت جنین در صنعت دامپروری از جمله دستاوردهای متخصصان علوم دامی کشور است.

رئیس کنگره بین‌المللی تولید مثل گفت: پیشرفت‌های موجود در زمینه تحقیقات و درمان ناباروری در منطقه و انتشار صدها مقاله در نشریات بین‌المللی گواه این پیشرفت است. امکان انجماد گامت، حفظ باروری پیش از ‌آ‌غاز درمان سرطان، تشخیص و پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی و تشخیص و درمان آندومتریوز پیشرفته گوشه‌ای از توانمندی‌های متخصصان کشور است.

وی ادامه داد: البته همچنان چشم‌اندازهای بسیاری برای تلاش و پیشرفت متخصصان و پژوهشگران ایرانی وجود دارد. باید دانست وقوع خشکسالی در کشور، افت کیفیت آب و کاهش مراتع از یک سو و افزایش جمعیت از سوی دیگر ممکن است کشور را با بحران کمبود فرآورده‌های دامی و لبنی مواجه کند.

آخوندی گفت: بنابراین توجه ویژه به فناوری‌های مهم تولید مثلی دامی بیش از پیش ضروری است همچنین بسیاری از گونه‌های جانوری نادر در مناطق مختلف ایران در معرض انقراضند و این فناوری‌ها می‌توانند در حفظ تنوع زیستی و نجات گونه‌های جانوری در حال انقراض یاری‌گر باشد.

رئیس کنگره بین‌المللی تولید مثل گفت: در زمینه تولید مثل انسانی هنوز اهداف بسیاری قابل دسترسی است بلوغ آزمایشگاهی تخمک‌های اولیه انسانی، تولید اسپرم و تخمک از سلول‌های بنیادی، پیوند ارگان‌ها، بافت‌ها و سلول‌های تولید مثلی و پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به ناهنجاری‌های میتوکندریایی از جمله پروژه‌هایی است که در جهان دنبال می‌شود و تحقق آن در ایران می‌تواند زمینه‌ساز تحولات بزرگ در عرصه علم تولید مثل، جنین‌شناسی و ژنتیک کشور باشد.

وی افزود: به رغم این تلاش‌ها و پیشرفت‌ها که در کلیه رشته‌ها و حوزه‌های مرتبط با تولید مثل انجام می‌شود وجود نهاد یا انجمنی برای برقراری ارتباط بین پژوهشگران و  انجمن‌ها و روز‌آمدسازی نظامند و تبادل‌نظر بین آنها وجود داشت.

آخوندی گفت: انجمن جنین‌شناسی با هدف رفع این نقصان و فراهم آوردن هم‌اندیشی متخصصان این حوزه و به روز رسانی یافته‌های فعالان این عرصه در سال 91 فعالیت خود را آغاز کرد و پس از تثبیت جایگاه توانست با تأسیس 7 شعبه در استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه ، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، بوشهر و خوزستان زمینه عضویت استادان، پژوهشگران و دانشجویان فعال در حوزه‌های مختلف تولید مثل شامل پزشکی، دامپزشکی و بالینی را فراهم کند.

رئیس کنگره بین‌المللی تولید مثل ادامه داد: هدف اصلی این انجمن گردهمایی و تبادل‌نظر اعضای آن و فرهیختگان حوزه تولید مثل بوده است و در این دوره سه ساله نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی متعددی برگزار شد اما به دلیل محدودیت‌ها تنها بخش کوچکی از این نشست‌ها و کارگاه‌ها مشارکت داشتند بنابراین انجمن با برگزاری این کنگره سعی بر زمینه حضور استادان، پژوهشگران و دانشجویان را فراهم کند.

آخوندی اظهار داشت: کنگره حاضر با استقبال چشمگیری مواجه شده است و دریافت 500 خلاصه مقاله نشان‌دهنده گستردگی، اهمیت و اشتیاق دانشجویان در این حوزه است همچنین انجمن فرصت را مغتنم شمرده و با برگزاری جشنواهر و تقدیر از برترین‌های حوزه تولید مثل از استادان و پیشکسوتان این حوزه تقدیر و با اعطای جوایز به پژوهشگر برتر، پژوهشگر جوان برتر، برترین مقاله و پایان‌نامه بر پویایی و توسعه این علم بیفزاید.

رئیس کنگره بین‌المللی تولید مثل تصریح کرد: علاوه بر این موارد برگزاری 30 کارگاه تخصصی به صورت همزمان و بعد از کنگره حاکی از فعالیت انجمن و نیاز دانشجویان در این رخداد علمی است.

وی ادامه داد: تولید مثل افزون بر موضوعی علمی پدیده‌ای است اجتماعی و نمی‌توان صرفاً به جنبه علمی آن بسنده کرد. پژوهشگر کشوری ابن‌سینا نشان می‌دهد که شیوع ناباروری در کشور حدود 20 درصد است ابعاد اجتماعی و فرهنگی ناباروری در انتخاب مسیر درمان از سوی زوج‌های نابارور مؤثر  است بدون توجه به ریشه‌های تاریخی و فرهنگی کشور نمی‌توان به ناباروری نگریست از سویی نباید نگرش‌های مردسالارانه را که زن را متهم به ناباروری می‌کند، نادیده گرفت. فشارهای روانی و اجتماعی ناباروری که بر زوج‌های نابارور وارد می‌شود قابل تأمل است بنابراین نمی‌توان تنها به جنبه‌های پزشکی قضیه نگریست.

رئیس کنگره بین‌المللی تولید مثل اظهار داشت: نرخ ناباروری با عوامل مردانه در کشور روز به روز در حال افزایش است اگر چه آمار رسمی در این زمینه وجود ندارد اما متخصصان حوزه درمان با این وضعیت مواجهند و این مسئله کاملاً نگران‌کننده است تا از بحرانی شدن آن جلوگیری شود.

آخوندی اظهار داشت: آمارهای نگران‌کننده‌ای از شیوع انواع سرطان و آندومتریوز در کشور وجود دارد این علی‌الخصوص درمانگران سرطان کاملاً به مسئله حفظ باروری مبتلایان بی‌توجهند اکنون امکان حفظ باروری از طریق انجماد گامت به منظور انتقال آن پس از درمان بیماری وجود دارد اما بسیاری از مبتلایان با آغاز شیمی درمانی و پرتودرمانی برای همیشه شانس باروری خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: می‌توان با جلب توجه جراح، انکولوژی و رادیوتراپی و اطلاع‌رسانی به بیماران قبل از شروع درمان در ضرورت حفظ باروری تلاش کرد تا بازماندگان سرطان دردی مضاعف یعنی ناباروری را تجربه نکند.

وی ادامه داد: اکنون سیاست‌ ها ی جمعیتی کشور بر نرخ رشد جمعیت متمرکز است اما طرح این دغدغه‌ها به تنهایی کافی نیست اکنون 20 درصد از جمعیت کشور قصد داشتن فرزند دارند اما به دلایل گوناگون نتوانسته‌اند فرزند بیاورند.

رئیس کنگره بین‌المللی تولید مثل گفت: اکنون به همت متخصصان همه شیوه‌های درمان ناباروری در سطح استانداردهای جهانی در کشور قابل انجام است اما مشکلاتی مانند ضعف آگاهی‌رسانی عمومی، توزیع نامناسب امکانات درمانی و گران بودن هزینه‌های درمانی موانعی است که بر سر راه زوج‌های نابارور وجود دارد. مشکلات اقتصادی از یک سو و گران بودن درمان ناباروری از سوی دیگر باعث شده تا زوج‌های نابارور درمان را به تأخیر بیندازند.

آخوندی افزود: دولت می‌توان با تحت پوشش قرار دادن این خدمات یا صندوقی خاص به زوج‌های نابارور کمک کند از طرفی رسانه‌ها در زمینه اطلاع‌رسانی می‌تواند کارساز باشد.

رئیس کنگره بین‌المللی تولید مثل تصریح کرد: ابعاد علمی و پژوهشی حوزه تولید مثل در حال پیشرفت است اما نباید از چالش‌های اخلاقی و حقوقی آن غافل ماند. پژوهش‌های انسانی و دامی نیازمند تدوین راهنمای اخلاقی دقیق و چارچوب حقوقی محکم است و لازم است نهادهای قانونگذار سازوکار مناسبی برای این قبیل پژوهش‌ها تدوین کند.

وی خاطرنشان کرد: هنوز شاهد برخی مشکلات اجرایی و مانع‌تراشی‌ها در صدور شناسنامه به نام والدینی که با تأخیر و از مسیر درمان ناباروری صاحب فرزند شده‌اند وجود دارد که نشان‌دهنده مشکلات موجود در زمینه تدوین و اجرای ابعاد حقوقی و باروری است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل