بازدید 2605

مقام کرد عراق: بر اساس منافع خود درباره آزادسازي نينوا تصميم مي گيريم

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود با دولت اردن برای عبور محموله های تسلیحاتی کشورهای غربی به اقلیم کردستان بدون عبور از بغداد توافق کرده اید، گفت: ما با اردن در این زمینه هیچ گفتگوی نداشتیم ولی مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان می خواهد به زودی به اردن سفر کند.
کد خبر: ۵۰۲۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۶ 23 May 2015
وزیر امور پیشمرگه در اقلیم کردستان عراق با اشاره به این که مشکلات مالی این منطقه با دولت مرکزی عراق حل و فصل نشده است، گفت: اقلیم کردستان بر اساس منافع خود برای آزاد سازی استان نینوا تصمیم گیری می کند.

مصطفی السید قادر در گفتگو با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی درباره هدف سفر وی به همراه مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان به آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی چه بوده است، گفت: سفر ما به آمریکا بر اساس دعوت کاخ سفید بوده است و سپس به مجارستان و جمهوری چک سفر کردیم و در این سفر درباره آخرین تحولات جنگ علیه داعش در عراق، کردستان و منطقه بحث و گفتگو کردیم. اوضاع کلی عراق و کردستان قبل و در خلال جنگ علیه داعش مورد بررسی قرار گرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که واکنش رئیس جمهور آمریکا به خواسته های استقلال طلبانه مسعود بارزانی چه بوده است، گفت: با دولت آمریکا درباره اوضاع عراق و روابط اربیل و بغداد و تحولات جنگ علیه داعش گفتگو کردیم. دولت آمریکا درک روشنی از اوضاع عراق و کردستان دارد. واشنگتن از مبارزات و فداکاری های مردم اقلیم کردستان و ماهیت روابط کنونی میان بغداد و اربیل واقف است. اولویت ما در این سفر درباره پرونده جنگ علیه داعش در عراق و اقلیم کردستان بوده است. دولت آمریکا حقوق و خواسته های مردم کردستان را درک می کند به ویژه آنکه عراق از زمان تشکیل خود با مراحل مختلف جنگ و صلح روبرو بوده است و این وضع در خلال حکومت سابق سنی و حکومت شیعه کنونی ادامه دارد. به این معنا که با وجود از بین رفتن حکومت بعث، تشکیل نظام جدید و تدوین قانون اساسی برای عراق ولی حقوق اقلیت ها و قومیت های دیگر در این کشور به صورت روشن به آن اعتراف نشده و حتی مشکلات در شرایط کنونی بیشتر شده است. بنابراین اوضاع کنونی متفاوت شده و به درک بیشتری نیازمند است و باید از راه حل های دیگری استفاده کنیم.

قادر در پاسخ به این پرسش که به صورت صریح با آمریکا در مسئله استقلال اقلیم کردستان گفتگو نکردید،گفت: ما اوضاع کلی عراق و اقلیم کردستان، روابط دوجانبه و احتمالات را در آینده مورد بررسی قرار دادیم. از زمان تشکیل نظام جدید درعراق روابط اقلیم کردستان با بغداد در سطوح و گفتگوها تقویت شده است ولی همچنان مشکلاتی میان دو طرف به ویژه در مسئله جنگ علیه داعش وجود دارد. نیروهای پیش مرگه در خط مقدم نبرد قرار دارند. مسئله آوارگان از اقوام و ادیان مختلف نیز مطرح است که شمار زیادی از آنان در اقلیم کردستان مستقر شده اند. کشورهای اروپایی و آمریکا از این دست تلاش های اقلیم کردستان تشکر کرده اند. این فداکاری ها نشان می دهد که ما در خط مقدم علیه تروریسم قرار داریم. همچنین مشکلات اقتصادی مرتبط به مسائل مالی اقلیم کردستان با بغداد مورد بررسی قرار گرفته است. این مشکلات مالی هنوز حل نشده است و ما امیدواریم دولت عراق درباره این موضوعات همکاری کند به ویژه آنکه شهر الرمادی نیز به کنترل داعش درآمده است این در حالی است که نیروهای پیش مرگه توانستند از اقلیم کردستان دفاع کنند و بیش از نود درصد از اراضی را که در گذشته در سیطره داعش قرار داشت، آزاد کنند. داعش بیست هزار کیلومتر مربع از این اراضی را اشغال کرده بود. نیروهای پیش مرگه توانستند خطر داعش را از اقلیم کردستان دور کنند و عملیات آزاد سازی مناطق باقی مانده به عملیات آزاد سازی استان نینوا مرتبط است.

وی درباره کمک تسلیحاتی بین المللی به اقلیم کردستان بیان داشت: تسلیحات متوسط و سبک و گلوله کشورهای غربی در اختیار اقلیم کردستان قرار گرفته است. تنها سلاح های سنگین شامل موشک های ضد تانک آلمانی میلان و برخی از تسلیحات ضد زره و مسلسل های متوسط آمریکا بوده است. شانزده کشور اروپایی کارشناسان نظامی خود را به اقلیم کردستان اعزام کردند. شکی در این نیست این تسلیحات تاثیر زیادی در نبردها داشته است ولی ما به تسلیحات و گلوله های بیشتری برای پایان بردن به این نبردها نیازمندیم به ویژه آنکه تفاوت زیادی میان تسلیحات ما با تسلیحات پیشرفته عناصر مسلح داعش وجود دارد. داعش توانست به حجم زیادی از این تسلیحات در عراق و سوریه دست یابد ولی نیروهای پیشمرگه در گذشته از دولت عراق و طرف های دیگر کمک های تسلیحاتی دریافت نمی کردند و همچنین فروش سلاح به این اقلیم مجاز نبوده است. بنابراین پیش مرگه به صورت اساسی بر تسلیحاتی متکی است که از رژیم گذشته عراق به دست آورده است. موشک های میلان تنها سلاح سنگینی است که دریافت کردیم.

قادر در پاسخ به این پرسش که آمریکا به دنبال حمایت تسلیحاتی از نیروهای پیش مرگه و عشایر سنی در عراق است، آیا این مسئله را با مقامات آمریکایی بررسی کرده اید، گفت: این مسئله را بررسی کرده ایم و قبلا خواهان آن بودیم که کمک های تسلیحاتی به صورت مستقیم در اختیار نیروهای پیش مرگه قرار گیرد چرا که از این سلاح علیه داعش استفاده می شود. به هر میزان که این سلاح سریعتر و آسان تر در اختیار ما قرار گیرد نتیجه خوبی به همراه می آورد. برای ما مهم نیست که این کمک تسلیحاتی از طریق بغداد یا طرف های دیگر در اختیار ما قرار گیرد. مسئله مهم این است که این محموله های تسلیحاتی با سرعت و بدون مانع تراشی به کردستان ارسال شود. این تعهد به ما داده شده است که نیازهای تسلیحاتی ما بدون مشکل در اختیار ما قرار گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود هیئت اقلیم کردستان عراق قرارداد خرید تسلیحاتی از چک و مجارستان امضا کرده است، آیا این مسئله درست است، گفت: چک و مجارستان کمک های تسلیحاتی خود را در اختیار ما قرار دادند و مجارستان تصمیم گرفت کارشناسان نظامی خود را به اقلیم کردستان اعزام کند. در سفری که به این دو کشور داشتیم از محموله های تسلیحاتی که قرار بود به عراق ارسال شود، مطلع شدیم ولی هیچ قراردادی با این دو کشور امضا نکردیم چرا که با بحران مالی روبرو هستیم و این بحران به ما اجازه خرید سلاح نمی دهد. ما از این دو کشور خواهان کمک شدیم به ویژه جنگ علیه داعش مرتبط به همه است و چک و مجارستان بخشی از ائتلاف بین المللی علیه تروریسم هستند و در کنار نیروهای پیش مرگه قرار دارند. ما با دشمن مشترکی روبرو هستیم و تروریست هایی از سراسر جهان در میان این دشمن قرار دارند و این وضع ایجاب می کند که هر کشوری بر اساس توان خود با ما همکاری داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود با دولت اردن برای عبور محموله های تسلیحاتی کشورهای غربی به اقلیم کردستان بدون عبور از بغداد توافق کرده اید، گفت: ما با اردن در این زمینه هیچ گفتگوی نداشتیم ولی مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان می خواهد به زودی به اردن سفر کند.

قادر در پاسخ به این پرسش که آیا نیروهای پیش مرگه درعملیات آزاد سازی استان نینوا شرکت خواهند کرد، گفت: کمیته مشترکی میان وزارت کشور و پیش مرگه اقلیم کردستان با وزارت کشور و دفاع دولت فدرال عراق تشکیل شده است و این کمیته نشست های متعددی قبل از سفر هیئت کردستان به آمریکا داشته است. در آخرین نشستی که در اربیل با حضور طرف آمریکایی داشتیم، تصمیم گرفتیم کمیته مشترک سه جانبه ای برای تدوین طرح و سازوکار مناسب را برای آزاد سازی استان نینوا تشکیل دهیم. همه به ویژه آمریکایی ها منتظر اجرای این عملیات هستند. ما بر اساس منافع راهبردی خود و نتایج نشست های کمیته سه جانبه درباره مشارکت در این عملیات تصمیم گیری خواهیم کرد. آزاد سازی موصل برای عراق و اقلیم کردستان بسیار مهم است چرا که سی و سه درصد از مناطق استان نینوا بخشی از اراضی اقلیم کردستان است و در برخی از مناطق نیز فاصله نیروهای داعش از موصل تا نیروهای ما پانزده کیلومتر فاصله دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر تسلیحات غربی وارد اقلیم کردستان شود، چگونه این تسلیحات را میان نیروهای پیش مرگه توزیع خواهید کرد، گفت: همه محموله های تسلیحاتی که وارد اقلیم کردستان خواهد شد تحت نظارت وزارت پیشمرگه قرار خواهد داشت و آن را میان یگان های مختلف و بر اساس نیازهای آنان توزیع خواهیم کرد. این وزارتخانه آمار دقیقی درباره چگونگی ورود این محموله های تسلیحاتی و سازوکار توزیع آن دارد.

وی درباره وضع حضور کارشناسان نظامی خارجی در اقلیم کردستان عراق گفت: شماری از این کارشناسان در اقلیم کردستان حضور دارند. پارلمان مجارستان با اکثریت آرا تصمیم گرفت تا کارشناسان نظامی خود را برای کمک به نیروهای پیش مرگه به اقلیم اعزام کند و به زودی وارد اقلیم خواهند شد. عملیات آموزش نیروهای پیش مرگه ادامه خواهد یافت.

وی درباره شمار تلفات نیروهای پیش مرگه گفت: شمار شهدای پیش مرگه به یک هزار و یکصد نفر و شمار زخمی ها به هفت هزار نفر رسیده است. بیش از چهارصد زخمی را برای درمان به خارج از کشور اعزام کردیم و به زودی شمار دیگری از این افراد به خارج اعزام خواهند شد. شمار افراد زخمی در حال افزایش است و بیمارستان های اقلیم کردستان قادر نیست این افراد را درمان کند به ویژه آنکه وضع برخی از افراد زخمی وخیم است. ما از آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی که در عرصه پزشکی پیشرفته هستند، خواستیم بیمارستان های نظامی خود را در اقلیم کردستان مستقر یا این اقلیم را برای احداث این نوع بیمارستان ها کمک کنند تا بتوانیم افراد زخمی نیروهای پیش مرگه را درمان کنیم. وعده هایی درباره احداث این بیمارستان ها یا درمان افراد زخمی در بیمارستان کشورهای دوست داشته ایم.

قادر در پاسخ به این پرسش که جنگ علیه داعش تا چه زمانی ادامه خواهد یافت، گفت: در این شرایط نمی توان یک برنامه زمانی مشخصی را اعلام کرد و تعیین این زمان بندی به میزان تقویت نیروهای عراقی و پیش مرگه و ائتلاف بین المللی مرتبط است. شکی در این نیست در صورتی که اگر تقویت این نیروها زمان بر شود، جنگ نیز به درازا خواهد کشید. در حالی که ما با دولت عراق و کشورهای عضو ائتلاف در حال برنامه ریزی برای آزاد سازی استان نینوا هستیم به ناگاه با سقوط الرمادی روبرو شدیم بنابراین نمی توان زمان دقیقی را درباره پایان یافتن این جنگ اعلام کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می کنید آمریکا در اخراج نیروهای داعش از عراق جدی است، گفت: در سفری که به آمریکا داشتیم جدیت این کشور را درباره بیرون راندن عناصر مسلح از عراق درک کردیم. مقامات آمریکایی شور و اشتیاق زیادی برای آزادسازی موصل دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که عملکرد نیروهای پیش مرگه را در جنگ علیه داعش چگونه ارزیابی می کنید، گفت: نیروهای پیش مرگه در ابتدا با مشکلاتی روبرو شدند و سیطره خود را بر برخی از مناطق از دست دادند. پس از این که توانستیم با شرایط جنگ هماهنگ شویم و نیروهای پیش مرگه از آموزش های لازم برخوردار و با تاکتیک های جنگی داعش آشنا شدند و همچنین پس از این که حمایت های هوایی ائتلاف صورت گرفت، روحیه نیروهای پیش مرگه بالاتر رفت و این نیروها توانستند همه عملیات هجومی گذشته را با موفقیت به پایان ببرند و بیشتر مناطق تحت اشغال داعش را آزاد کنند. با این وضع از میزان تلفات نیروهای پیش مرگه کاسته شد و طرف های اروپایی و آمریکایی از موفقیت های پیش مرگه تقدیر کردند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها