بازدید 6128
سفیر ایران در فرانسه:

تصویر "پاریس" در خاورمیانه تخریب شده است

به اعتقاد علی آهنی سفیر ایران، فرانسوا اولاند با سفر به عربستان سعودی در ابتدای ماه جاری یک پیروزی سیاسی به این کشور تقدیم کرد.
کد خبر: ۵۰۲۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۴ 22 May 2015
به اعتقاد علی آهنی سفیر ایران، فرانسوا اولاند با سفر به عربستان سعودی در ابتدای ماه جاری یک پیروزی سیاسی به این کشور تقدیم کرد.

به گزارش ایسنا، علی آهنی سفیر ایران در فرانسه در گفت‌وگویی با "نوول ابزرواتور" شرکت کرد.

در ابتدای این مصاحبه خبرنگار نوول ابزرواتور نوشته است: "در روز 4 مه فرانسوا اولاند به عربستان سفر کرد و این سفر 24 ساعته دو جنبه داشت. در بعد دیپلماتیک، رئیس جمهور فرانسه در اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری پادشاهی‌های خلیج فارس که از نزدیک شدن روابط میان واشنگتن و تهران ناراحت هستند شرکت کرد، در حالیکه نفوذ ایران شیعی بیش از پیش در عراق و سوریه احساس می‌شود، جایی که عربستان سعودی رهبری یک ائتلاف ضد شورشیان حوثی مورد حمایت ایران را به عهده دارد.

در بعد اقتصادی، فرانسوا اولاند با ریاض در باره یک سری قراردادهای مهم برای شرکت‌های فرانسوی مذاکره کرد. این سفر، سفری بود که تهران با بدبینی به آن نگاه کرد. سفیر ایران در پاریس پانزده روز بعد از این سفر تحلیل‌اش را درباره این سفر در اختیار ما قرار داده است. "

*ارزیابی شما از سفر فرانسوا اولاند در روز 4 مه به عربستان سعودی چیست؟

در بعد اقتصادی فرانسه از فرصت استفاده کرد و برخی قراردادها را امضا کرد که احتمالا به شرطی که آمریکایی‌ها چراغ سبز به آن نشان دهند بتوانند نهایی شود.

ولی این امر مانع از آن نمی‌شود که خاطر نشان شود این دیدار در حالی صورت گرفت که بمباران‌های عربستان در یمن در حال انجام بود و طی آن بیگناهانی در بی تفاوتی نهادهای اروپایی کشته می‌شدند. سعودی‌ها این دیدار را به عنوان تاییدی برای عملیات‌شان در یمن معرفی کردند. این امر تصویر فرانسه را در ایران و خاورمیانه تخریب کرد بنابراین در روابط میان فرانسه و عربستان، فرانسه از بعد اقتصادی برنده بود ولی از بعد سیاسی برد با عربستان بود!

در واقع، برخلاف آنچه گفته می‌شود، آمریکایی‌ها خاورمیانه را ترک نکرده اند. آنها منافع خود را در منطقه دنبال می‌کنند و از این پس اجرای استراتژی تجزیه در این منطقه از جهان را به متحدان‌شان واگذار می‌کنند.

در خصوص روابط میان فرانسه و عربستان سعودی، موضوع جدیدی نیست. این امر به زمان رئیس جمهور میتران باز می‌گردد. ثروتمندان در آن زمان پول‌هایشان را از بانک‌ها بیرون کشیدند و سپرده‌های عربستان این خلاء را پر کرد...

فرانسه روی دموکراسی و حق آزادی بیان که جایگاه ویژه‌ای دارد تاکید می‌کند و این موضوع چندی قبل در جریان سوء قصد‌های صورت گرفته علیه"شارلی ابدو" مشاهده شد ولی آیا عربستان سعودی به آزادی بیان و دموکراسی احترام می‌گذارد؟

*شما از تشدید تنش میان ایران و عربستان سعودی نگران هستید؟

برخلاف عربستان سعودی، ما به دیپلماسی و راه حل‌های سیاسی باور داریم. این یک اختلاف عمده میان ما و آنها است. تنش میان ایران و عربستان سعودی به نفع منطقه نیست. عربستان سعودی روند آشتی ملی در یمن را به قیمت و ریسک شکننده کردن مناطق مرزی خودش به باد داد. ما باید واقعا تلاش کنیم که این تنش‌ها آرام شوند.

*روابط میان ایران و فرانسه در چه وضعیتی هستند؟

در جریان مذاکرات اخیر برای موضوع هسته‌ای، ما شاهد تحول مثبتی بودیم. علت کلافه بودن‌های فرانسه در جریان مذاکرات، رفتار آمریکایی‌ها بود.

آمریکایی‌ها تلاش می‌کردند که مذاکرات را به تنهایی هدایت کنند بدون آنکه متحدان‌شان را در جریان بگذارند و این امر موجب بروز حساسیت‌های قابل درک از سوی فرانسه که توانمندی‌های خودش را دارد، شد ولی من درباره نتیجه توافق در زمینه هسته‌ای ایران خوشبین هستم به شرط آنکه گروه 1+5 صداقت خود را نشان دهد. البته فرانسه به اندازه کافی برای این موضوع آماده نشده است. زمینه‌های همکاری دو جانبه زیادی بین دو کشور وجود دارند و این باعث تاسف است که شاهد هستیم که شرکت‌های فرانسوی برخلاف شرکت‌های آمریکایی یا دیگر کشورهای اروپایی، در شرایطی نیستند که بتوانند در زمانی که می‌توان کار با ایران را شروع کرد، وارد همکاری شوند. ما قراردادهای سودآوری با بوئینگ داریم، چرا با ایرباس نداشته باشیم؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار