بازدید 5808

فرید زکریا: انگلیس دیگر قدرت جهانی نیست

کد خبر: ۵۰۲۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲ 22 May 2015
تحلیلگر و مجری سرشناس آمریکایی در یادداشتی با اشاره به گزارش‌های خبری درباره تصمیم لندن برای کاهش حجم و اندازه ارتش تاکید کرد که انگلیس دیگر قدرت جهانی نیست.

به گزارش فارس، تحلیلگر ارشد آمریکایی در مطلبی تاکید کرد که با توجه به کاهش حجم ارتش و بودجه نظامی باید گفت که انگلیس دیگر قدرت جهانی نیست.
فرید زکریا تحلیلگر و مجری برنامه جی‌پی‌اس شبکه سی‌ان‌ان در یادداشتی با تاکید بر اینکه انگلیس دیگر قدرت جهانی نیست،‌ نوشت: «در چند سال آینده،‌ ارتش بریتانیا به 80 هزار نفر کاهش می‌یابد. گزارش بنیاد نیروهای پادشاهی متحده پیش بینی می‌کند که تعداد ارتش شاید تا 50 هزار نفر هم کاهش یابد».

او در مطلبی که در ستون نظرات واشنگتن پست منتشر شده، افزود: «این تعداد کمترین میزان از سال 1770 تاکنون بوده و همانطور که دیوید روتکپف در مجله فارن پالسی تاکید کرده، تقریبا برابر با تعداد نیروهای اداره پلیس نیویورک است».

تحلیلگر آمریکایی در ادامه نوشت: «مرکز مطالعات بین المللی و استراتژی نتیجه‌گیری کرده که "طی 5 سال اخیر 8 تا 9 درصد کاهش بودجه دفاعی انگلیس سبب کاهش 20 تا 30 درصدی توانمندی متعارف نظامی این کشور شده است". جای تعجب نیست که انگلیس در حملات هوایی به داعش، تبدیل به متحدی بی‌میل و جزئی شده است».

فرید زکریا ادامه داد: «نیروی دریایی سلطنتی که روزگاری بر امواج و دریاها حاکم بود، اکنون حتی یک ناوهواپیمابر ندارد اگرچه اکنون دو ناو در دست ساخت دارد».

وی با بیان اینکه طبق توافقات صورت گرفته، اعضای ناتو و از جمله انگلیس باید 2 درصد تولید ناخالص داخلی خود را به هزینه‌های دفاعی اختصاص دهند اما لندن چنین کاری انجام نداده است.
مجری سرشناس در آمریکا نوشت: «این موضوع درباره دیگر عناصر و مولفه‌های تاثیرگذاری و قدرت جهانی انگلیس هم درست است. در دوره اول نخست‌وزیری کامرون، بودجه وزارت خارجه بیش از 25 درصد کاهش یافت و احتمال کاهش بیشتر آن هم وجود دارد. سرویس جهانی بی‌بی‌سی که تاثیرگذارترین و قویترین بازوی دیپلماسی عمومی جهانی انگلیس است، پخش برنامه به 5 زبان را متوقف کرده و بودجه سازمان به شدت کاهش یافته؛‌ کاهشی که احتمال تشدید آن وجود دارد».
زکریا نوشت: «این کشور درباره هرگونه سیاست خارجی قاطعانه تردید دارد که از جمله آن می‌توان به اعمال تحریم‌های جدی علیه روسیه، قاطع و سرسخت بودن با چین در مذاکرات تجاری و توسل به نیروی نظامی در خاورمیانه اشاره کرد».

او با بیان اینکه جهان امروزی که ما در آن زندگی می‌کنیم را انگلیس ایجاد کرد نوشت: «انگلیس توانست با پیشی گرفتن از دیگران، اولین اقتصاد صنعتی بزرگ و اولین ابرقدرت جهانی را ایجاد کند و  از استرالیا تا هند و آفریقا و نیکره غربی و شمال آمریکا برای خود مستعمره ایجاد کند. اگر اسپانیا یا آلمان قدرت برتر جهانی می‌شدند، امروز قطعا امورات جهانی شکل دیگری می‌داشت».
تحلیلگر آمریکایی تاکید کرد: «این تناقض است که لندن همچنان به عنوان قطب نمای جهانی دیده می‌شود و لندن همچنان در حال رشد فزاینده است. بیش از یک سوم ساکنان لندن متولد خارج از انگلیس هستند و دولت انگلیس هم بسیار جهت سفر به خارج از کشور برای جذب سرمایه‌گذاری مایل بوده چه این دولت چین باشد یا روسیه و کشورهای عربی. این استراتژی خوبی برای جلب سریامه است اما انگلیس لوکزامبورگ نیست. اما انگلیس کشوری با استعداد، ظرفیت و تاریخ برای ترسیم نظم بین‌المللی است و به همنی خاطر عقبگرد انگلیس نه تنها برای خود آن بلکه برای همه ما فاجعه است».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر