بازدید 2069

پليس ترکيه دهها تن از مخالفان اردوغان را دستگير کرد

اقدامات علیه آن چه اردوغان یک «ساختار موازی» داخل دولت می خواند، تاکنون متمرکز بر اعضای مظنون شبکه گولن در پلیس، دستگاه قضایی، رسانه ها و یک بانک تاسیس شده توسط هواداران وی، بوده است.
کد خبر: ۵۰۲۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶ 22 May 2015
خبرگزاری دوغان گزارش داد پلیس ترکیه روز جمعه عملیاتی را به منظور بازداشت دهها نفر از جمله بازرگانانی که به عنوان حامی فتح الله گولن روحانی مستقر در آمریکا، متحد سابق و دشمن فعلی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، قلمداد می شوند، انجام داد.

به گزارش «تابناک» و به نقل از خبرگزاری رویترز از استانبول، اقدامات علیه آن چه اردوغان یک «ساختار موازی» داخل دولت می خواند، تاکنون متمرکز بر اعضای مظنون شبکه گولن در پلیس، دستگاه قضایی، رسانه ها و یک بانک تاسیس شده توسط هواداران وی، بوده است.

اردوغان، گولن را به تلاش برای برکناری خود متهم می کند؛ مسئله ای که این گولن آن را تکذیب می کند.

اردوغان گزارش داد عملیات پلیس بر شهر قونیه در مرکز ترکیه متمرکز بود ولی به بیش از 10 استان گسترش یافت.

بر اساس این گزارش، 20 نفر از جمله یکی از روسای سابق پلیس استانی در بین افراد دستگیر شده هستند.

در پیامی در یک حساب توییتر با نام و تصویر ارکان تاشتکین، رئیس پلیس سابق استان بینگول در شرق ترکیه اعلام شده است: «من بازداشت شده ام احتمالا به این علت که صحبت کرده و حقیقت را گفته ایم. این مشکلی نیست».

دوغان اعلام کرد این عملیات، که اعضای انجمن بازرگانی «آکتیف»Aktif از اهداف آن هستند، بخشی از تحقیقات درباره آن چیزی است که دادستان ها به عنوان «گروه تروریستی فتح اللهی» توصیف می کنند.

مشخص نیست که افراد بازداشت شده به چه متهم هستند.

پلیس از اظهار نظر درباره این عملیات، که بیش از دو هفته قبل از انتخابات پارلمانی هفتم ماه ژوئن انجام شد، خودداری کرد.

اردوغان امیدوار است این انتخابات، زمینه را برای اصلاح قانون اساسی به منظور افزایش اختیارات ریاست جمهوری هموار کند.

اردوغان، هواداران گولن را در پلیس و نظام قضایی به علت راه انداختن تحقیقات درباره فساد که اواخر سال 2013 گریبانگیر دولت ترکیه شد، مقصر می داند.

هزاران مامور پلیس، قاضی و دادستان بعدا از سمت های خود برکنار شدند یا به دیگر پست ها انتقال یافتند و پرونده های دادگاهی که آنها بررسی می کردند، مختومه اعلام شده است.

مخالفان اردوغان می گویند سرکوب مخالفان به اعضای شبکه گولن محدود نبوده است.

وی همچنین به انتقاد از گروه رسانه ای مهم دوغان شدت بخشیده است و اواخر روز پنجشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی از نویسندگان آن به عنوان «شارلاتان های حقوق بگیر» انتقاد کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار