بازدید 33101
سیاست‌های راه بنداز جا بنداز و «مزايای انگيزه‌ای مازاد بر حداقل دستمزد»؛

ترفند چند صد میلیارد تومانی تأمین‌ اجتماعی و سکوت مسئولان!

باید به کارفرمایان حق داد که از اعمال ناگهانی چنین تصمیمی ـ آن هم اجباری ـ شوک زده شوند، زیرا می‌دانند اگر از پرداخت این مبلغ سرپیچی کنند، از یک سو ممکن است در کوتاه مدت ارسال گزارش‌های ماهانه‌شان به صورت آنلاین ناممکن شده و وارد مجادله‌ای نفسگیر شوند و از سوی دیگر، آگاهند که در حسابرسی‌های دوره‌ای بابت تأخیر‌ها با جریمه‌های سنگین مواجه خواهند شد!
کد خبر: ۵۰۲۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶ 22 May 2015
هرچقدر در زمان تصویب حقوق کارگری سال ۹۴، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید داشت که «این افزایش حقوق بی‌سابقه است و جا دارد آن را تبریک گفت» (!) حالا یکی دو ماه نگذشته، معلوم می‌شود که چگونه دولتمردان از این افزایش حقوق برای خود سود بیشتر پدید آوردند!

به گزارش «تابناک»، در پایان دومین ماه از سال جاری و در حالی که هنور ارسال لیست بیمه‌های کارمندان و کارگران به روال نیفتاده، کارفرمایان با قانونی مواجه شده‌اند که در اوج رندی و زرنگی طراحی شده و سهم پرداختی ایشان را بدون آنکه سودی به جیب کارگران و کارمندان برسد، افزایشی چشمگیر داده اند!

ماجرا از آنجا کشف شد که هنگام ارسال لیست‌های بیمه فروردین ماه امسال ـ که بر طبق روال در اردیبهشت ماه صورت می‌گیرد ـ کارفرمایان متوجه اجباری شدند که پیشتر وجود نداشت؛ اجباری که در قالب این پیام بر صفحه مانتیور خود را نشان می‌دهد؛

«کارفرمای محترم، لازم است از فروردین ۹۴ بصورت ماهانه نسبت به پرداخت حق بیمه مبلغ ۱،۱۰۰،۰۰۰ ریال مزایای انگیزه‌ای (مازاد بر حداقل دستمزد) اقدام نمایید».


اما این مبلغ چیست و از چه زمان و بر اساس کدام مصوبه و قانون پرداختش اجباری شده؟ عواقب نپرداختنش چیست و مزایایی که از پرداختش به کارفرمایان و کارگران تعلق خواهد گرفت، کدام است؟

همان گونه که نام «مزایای انگیزه‌ای مازاد بر حداقل دستمزد» سرگیجه‌آور و عجیب و غریب به نظر می‌رسد، ارائه تعریف ساده از این اصطلاح هم کار راحتی نیست؛ اما همینقدر می‌توان درباره‌اش گفت که تأمین اجتماعی‌ها در قالب این ردیف دریافتی جدید، حق بن و مسکن کارگری را هم مشمول دریافت حق بیمه دانسته‌اند و بر این اساس مبلغ ماهانه بیشتری از کارفرمایان برای بیمه کارمندان و کارگرانشان مطالبه می‌کنند.

به عبارت بهتر، بر اساس حداقل حقوق سال ۹۴، حق بیمه هر فرد باید ماهانه عددی نزدیک به ۲۲۰ هزار تومان شود حال آنکه اگر بن کارگری و دریافتی‌هایی از این دست را به حقوق حداقلی اضافه کنیم و سپس عدد حاصل آمده را (۸۴۶۱۷۲۵ ریال) مبنای محاسبه حق بیمه قرار دهیم، عددی نزدیک به ۲۶۰ تومان حاصل خواهد آمد؛ یعنی حدود چهل هزار تومان افزایش درآمد به ازای هر فرد در هر ماه برای تأمین اجتماعی با میلیون‌ها نفر عضو!

اگر شمار بیمه گذاران تأمین اجتماعی را ده میلیون نفر و افزایش درآمد این سازمان در دریافتی هایش به ازای هر فرد را ۴۰۰۰۰ تومان در نظر بگیریم، سود سالانه تأمین اجتماعی از محل اجباری کردن پرداخت «مزایای انگیزه‌ای مازاد بر حداقل دستمزد» به چهارصد میلیارد تومان خواهد رسید؛ بنابراین جا دارد که از مدیران تأمین اجتماعی بپرسیم این پول را برای چه منظور دریافت می‌کنند و در چه راهی آن را هزینه خواهند کرد؟!
ناگفته پیداست با این دریافتی عجیب چه اندازه سهم درآمدهای تأمین اجتماعی جهش خواهد یافت و به چه میزان کارفرمایان در سخت گیری نسبت به افراد تحت پوشش خود ترغیب خواهند شد و حتی ممکن است منجر به حذف برخی از لیست‌های بیمه شود، زیرا تحمیل ناگهانی افزایش سالانه و این افزایش اجباری به کارفرمایان منصفانه به نظر نمی‌رسد.

البته ساده انگاری است که تصور کنیم وزارت کاری‌ها از این افزایش بی‌اطلاعند، ولی باز از اینکه می‌بینیم نسبت به این افزایشِ چراغ خاموش سکوت کرده‌اند، جای سؤال دارد، چون گزارش‌های متعددی از بی‌توجهی پیمانکاران به پرداخت اجباری بن کارگری دریافت می‌کنیم و حتی نمی‌دانیم که اگر قرار است بر این بن‌ها هم حق بیمه تعلق گیرد، چرا یکباره آن را با حقوق مصوب سالانه جمع نمی‌زنند و جداگانه اعلامش می‌کنند؟

بدین ترتیب باید به کارفرمایان حق داد که از اعمال ناگهانی چنین تصمیمی آن هم به صورت اجباری شوک زده شوند زیرا می‌دانند اگر از پرداخت این مبلغ سرپیچی کنند، از یک سو ممکن است در کوتاه مدت ارسال گزارش‌های ماهانه‌شان به صورت آنلاین غیر ممکن شده و وارد مجادله‌ای نفس گیر با مدیران شعبه تأمین اجتماعی نزدیک به خود شوند و از سوی دیگر آگاهند که بلند مدت در حسابرسی‌های دوره‌ای تأمین اجتماعی بابت تأخیر‌ها با جریمه‌های سنگین مواجه خواهند شد!

جالب‌تر اینجاست که می‌بینیم نخستین بار سال گذشته بود که دریافت «مزایای انگیزه‌ای مازاد بر حداقل دستمزد» مطرح شد و هنوز سر و صدای اعتراض‌ها در این باره بالا نگرفته، مدیرعامل تأمین اجتماعی در قالب منجی در میدان حضور یافت و با صدور دستوری اداری، پرداخت این مبلغ را الزامی ندانست، ولی حالا چند ماه نگذشته هم مبلغ این مزایای انگیزه‌ای از هشتاد هزار تومان به ۱۱۰ هزار تومان افزایش یافته و هم پرداختش الزامی شده تا به نظر برسد دستور اداری صادر شده زمان دار بوده و هنوز سیاست «راه بنداز و جابنداز» کارآیی خود را از دست نداده است.

اکنون کافی است مشکلات دیگر بازار کسب و کار در کشور مانند رکود اقتصادی و افت شدید درآمد‌ها و امثال آن را هم در ماجرا دخیل کنیم تا دریابیم که اقدام مدیران تأمین اجتماعی به نوعی فشار مضاعف بر کارفرمایان و برخلاف سیاست‌های اقتصادی دولت است؛ بماند که مبنای منطقی هم ندارد و درباره قانونی بودن آن نیز شبهاتی قابل طرح است!

اینجاست که انتظار می‌رود دولتمردان و در صدر ایشان، وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد به این الزامِ درآمدزای تأمین اجتماعی واکنش نشان داده و مانع از آن شوند، زیرا بیم آن می‌رود در نتیجه این مصوبه‌های یک شبه، اقتصاد لرزان بازار، بیشتر تهدید شده و بیکاری کارگران به وخامت بیشتری دچاری شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۵۱
انتشار یافته: ۳۱
یعنی همیشه خواستم تامین اجتماعی نابود بشه و پولهایی که به ناحق میگیره یه روزی تو گلوش گیر کنه...بیمه برای حق مسکن،بن و... چه صیغه ایه؟
اگر حق بیمه رو یه روز دیرتر بدی 12% جریمه میکنن..رو هرچی نزول خوریه کم کردن...رفتم میگم مطالبات من از مشتریام وصول نشده دو هفته دیگه حق بیمه کارمندام رو میدم جواب میدن برو تعطیل کن کارت رو!!!!لیست رو هم ازم نمیگیرن بعد میگن 12% خسارت هم باید بدی....
تازه دفترچه بیمه هم که اصلا اعتباری نداره و من نمیدونم این پولی که میدم کجا به درد میخوره...پول نسخه من 43 هزار تومن شد بیمه 1200 تومنش رو داد !!!!!
پاسخ ها
یاسر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
آقا نگو!
پس اون موقع امثال مرتضوی ها چیکار کنن!!
از من هم ماهی حدود 110 تومن حق بیمه کم میشه، هزینه بعضی دارو ها آزاد ، شما مجبورید برای بعضی دارمان ها بیمه تکمیلی داشته باشید
کلا پول زور ، میخای بخوا ، میخای نخا
من خودم یه کارفرمای کوچیکم از دست بیمه و مالیات ذله شدم همون کارمونو تعطیل کنیم بهتره
مگه سوراخای صندوق تامین اجتماعی که تا دولت پیش ازش پول میریخت بیرون رفو کردن که دارن برا پر کردن صندوق از پول نقشه جدید می کشن؟؟!
بیمه تامین اجتماعی کمر کارفرما و کارگرو باهم میشکنه و از طرفی چه خدماتی اخه میده
کارفرمایان خون کارگران را مکیده اند حالا نوبت آنهاست که کمی از ثروت نا بحق خود را خرج کنند.
رسیدگی به پرونده شستا کی شروع می شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
..... ما با این مسئولین از خدا بی خبر و این رسانه های ترسو
خدا رو شاهد میگیرم تو حسابرسی دوره ای با وجود اینکه حق بیمه افراد رو پرداخته بودم باز به بهانه غیر واقعی بودن هزینه ها هفت میلیون نومن الکی به شرکت من بستن. وقتی کارگری نیس این پولو به حساب کی میریزن وقتی حتی خودم هم بیمه نیستم یعنی همچین زورگویی های در قلب قانونی هیچ جای دنیا وجود نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
دقیقا این مورد برای ما هم پیش آمد. تازه اگر لوله کش بیاد برای باز کردن لوله بیمع برای اون هم میگیرن کلا بیمه برای تمام خدماتی ها و البته که یک قرونش رو هم برای اون خدماتیه نمیدن. یرای همینه که همه تو این مملکت سعی می کنند یا استخدام نکند یا بیمه نکنند. کلا تامین اجتماعی ما مریضه. اگر سالم بود که مرتضوی ریسش نیود
بعد می گیم چرا اینقدر همه چیز بی برکت شده!!!
یکیش همین درامدهای زور و .... که دولتها میگیرن و تو سفره ملت میذارن!!
خداریشه شونا بکنه
این همه بیمه و مالیات پول میگیرن و در عمل هیچ کاری جز اذیت کردن مردم ندارن... هروقت هم میگیم که خوب نتونستیم درآمدهامون رو وصول کنیم میگن برو چک مشتری هات رو برگشت بزن و وقتی میگیم درست نیست، میگن ما حساباتون رو میبندیم، ممنوع الخروجتون میکنیم، اموالتون رو توقیف میکنیم، اصل و سود و جریمه دیرکرد رو ازتون میگیریم ...
آخه این شد حمایت از کارآفرینی، حمایت از اقتصاد بدون نفت، حمایت از تولید ملی...
حالا اگر یکی بره واردات کنه، هیچکدوم از این مشکلات رو نداره...
آخه چرا این همه آزار و اذیت تولید کننده زحمتکش ایرانی که که در بخش تولیدی و خدماتی داره سعی میکنه درآمد حلالی داشته باشه و چند نفر با هم یک کار مفیدی رو برای کشور انجام بدن...
با این بیمه و مالیات، ما هیچ وقت شاهد رشد و توسعه کشور نخواهیم بود...
از دولت انتظاری نمیره که این وضعیت بهبود پیدا کنه، بدتر اینکه اکثر نماینده های مجلس هم قبلا پست دولتی داشتن و هیچ دیدی نسبت به تولید و تولید کننده و سختی های پیش روی آنها ندارند...
خدایا خودت بهمون صبر بده که تحمل کنیم...
خدا ....شون کنه.خدا از سرشون نگذره که پول ناحق میگیرن واسه خدماتی که هیچ وقت ارائه نمیشه.خدا .... کنه که وقتی هم میخوایم حقمون رو بگیریم با هزار منت و شکایت بگیریم.خدا .... کنه این طراح پزشک خانواده که هزار تا بچاپ بچاپ دیگه رو آزاد کرده.من و میلیون ها نفر سالی شاید یکی الا دوبار مریض بشیم (شکرخدا) اون هم با هزارتا بامبول واسه درمان دوباره ازمون پول میگیرن.سازمان تامین مرتضوی ها.
جیگرم داره میسوزه.خواهشا منتشر کنید تا بدونن چقدر دلمون پره تو این اوضاع گرونی و هزینه سرسام آور درمانی
کجای دنیا معادل 30 درصد درآمد فرد را بعنوان حق بیمه میگیرند و در عوض تنها کمتر از 30 درصد هزینه های درمان آنهم تنها در برخی مراکز بی کیفیت را پرداخت میکنند.

از حقوق مستمری. و بازنشستگی و... که اصلا نگو.

چرا باید چنین بیمه ضعیفی اجباری باشه؟؟!!
بعداز آمریکا بزرگترین دشمن کار درایران سازمان...................
معناي تدبير را اينبار در سيستم تامين اجتماعي ديديم، كه يعني التيام زخمهاي مهلك مديريت قبلي بر پيكره تامين اجتماعي از جيب كارفرما و دست آخر هم پرداخت هزينه ضرر كارفرما از جيب يه مشت كارگر زحمتكش و بي پناه با بيكار كردن آنها يا رد نشدن ليست بيمه و... . واقعا از مديران دولت تدبير و اميد مشكريم و منتظر تدابير اميد بخش بعدي هستيم
سازمان تامین اجتماعی با رفتارهای سخت گیرانه و هزینه های گزاف تامین اجتماعی عملا تولید و نظام اشتغالزایی رو نشانه رفته . من تولید کننده اگه مشکلات تامین اجتمایی نباشه نیروهای انسانی دو برابری سر کار میارم .
من یک بازنشسته هستم الان 4 ماه حقوق من پرداخت نشده حالا برای اون هم میخوان جریمه بدن اینا فقط حساب کار دریافتیاشون رو دارند.
منم یه کارفرما هستم خداشاهده باسیلی تو این بحران صورتمون رو سرخ نگه داشتیم و بخاطر انسانیت کارگرامون رو حفظ کردیم .اما اگه بحواد این قانون اجرایی بشه تمام کارهام رو برون سپاری میکنم و با کارگرا تسویه میکنم
من 15 ساله کارفرما هستم 33 نفر لیست بیمه دارم تا آلان کلی پول دادم واسه بیمه و به بهانه های مختلف هر سال جرایمی را به حساب ما زدن و پولشو بزور گرفتن چون اگه ندی مفاصا حساب نمیده
سوالم اینه بابت این همه پولی که گرفته چه خدماتی میده
دفترچه ای رو که دست مردم داده چه ارزش و اعتباری داره و بچه دردی میخوره
هیات رسیدگی به اعتراضات رو که الکی تشکیل میدن و همه از خودشونن چه نفعی داره
چرا باید برای تاخیر پول زور و جریمه دریافت کنن مگه چه خدماتی داده بخواد جریمه هم بگیره اونم چندین برابر سود بانکی
چرا دولت اجازه تشکیل سازمانهای اینچنینی که برای خود حکومت مستقلی را ....
و هزاران چرای دیگه که اینجا نمیشه گفت
ممنون که نشر نمیدین
.....ترین سازمان ، تامین اجتماعی است خدا کنه .... امثال مرتضوی را پر وبال داد از پول کارگرای بدبخت.دارو ازاد بیمارستان ازاد بازنشستگی با حداقل حقوق.اگه پول پرداختی که یه کارگر در سی سال میده را حساب کرد وتو بانک گذاشت چند برابر سودش میشه پولتم تو بانک ام خدا کنه درش .............
تامین اجتماعی با این رفتارهای ربا خوری بی شرمانه آبروی دین و مذهب و فتاوای مجتهدین رو برده . اگه دیر کرد جریمه داره چرا پس بدون اجازه حقوق بازنشستگان رو با تاخیر میده .فقط باید برای فرج دعا کنیم .
من كساني را در ... و ... ديدم كه واقعا جاشون زندان هست، به همين دليل من از اين دولت هر انتظار بدتري براي .... و .....
متأسفانه نظام متوجه نیست که این سازمان با این فوانین ناعادلانه و البته فساد مالی گسترده، چه ضربه هولناکی را به پیکره داره وارد میکنه. عملا فاصله غنی و فقیر با رفتارهای تأمین اجتماعی روز به روز داره بیشتر میشه.
دارن یه کار میکنن همه رو بیارن به کارای دولتی برای شرکتهای خصوصی اصلن تره ام خرد نمیکنن. همه سیاستهاشون از مالیاتا گرفته تابیمه و ضوابط به ضرر شکرتهاس در حالی که سودجوهای غیر شرکتی از همین ضوابط به نفع خودشون استفاده میکنن.
بنده به عنوان کارفرما و مدیر یک شرکت فروش نرم افزار که اصلا امکان گران تر کردن محصولمرو بدلیل رقابت شدید ندارم در نهایت مجبور شدم برای جور شدن دخل و خرج 2نفر رو کم کنم با این روال تا 3 سال آینده باید جمع کنم چون هر چی در میاد یا اجاره است یا مالیات یا تامین اجتماعی و ...
آقا ظلم، ظلم، ظلم
چرا هر کاری دلشون بخاد میکنند،
پول زور، چپاول،
من دیروز متوجه شدم به اجبار واریز کردم
تعطیل کنم بهتره، بیمه، مالیات،...
فکر کنم کلید را دادن آهنگری تبدیل به گازانبر بکنن!
این حرام گویان و حرام گر ها کجایند که ............. سازمانها ومسولان ومدیران.... رو نمی بینند و فقط موی دختران مردم رو مبینند .....
ظلم هایی که به علت تصویب قانون توسط اشخاص ناآشنا با تامین اجتماعی یا توسط مجریان قانون اعم از محاکم و کارمندان تامین اجتماعی به بیمه شدگان و کارفرمایان می شود پیچیده تر از آن است که بتوان بدون داشتن تحصیلات مرتبط و سابقه عملی طولانی به خوبی دریافت. باند قدرتی که از این ..... قوی تر از آن است که تحت تاثیر فشارهای رسانه ای قرار گیرد. برای نمونه تامین اجتماعی وقتی درصدد دریافت حق بیمه معوقه است آن را به نرخ روز می گیرد ولی وقتی می خواهد مستمری های معوقه را بدهد آن را به نرخ روز استحقاق می دهد! یا اینکه در زمان دریافت حق بیمه همه مزایا را مشمول کسر حق بیمه اعلام می کند ولی در زمان ارائه مستمری چنین عمل نمی کند. در خصوص پیمانکاری ها هیچ قانونی وجود ندارد و به استناد بخشنامه های مصوب خود مبالغ گزاف و غیرقانونی از پیمانکاران مطالبه می کند و ... . فقط یک هیات نظارت و بازرسی متخصص تامین اجتماعی می تواند ظلم این نهاد را فاش کند
از همه بدتر وقتي كارت به تامين اجتماعي ميكشه، با اينكه اينهمه پول زور به اين سازمان ميديم ، برخورد كارمندان و مديرانشون با ما مثل اينكه ما سربار تونا هستيم ، انقدر ادب ندارند كه درست برخورد كنند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر