بازدید 74137
بسته خبری ویژه «تابناک»؛

آخرین کتابی که بن‌لادن درباره ایران خواند/ یک مناظره تند و عجیب در تلویزیون/ دانمارک هم زندان‌های ما را ندارد/ حاشیه نوشته شریعتمداری برای نوه دور از وطن/ نگرانی آیت‌الله مکارم از پارازیت‌ها/ اولین خبر‌ها از فتنه ۹۴!

رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند «حمله تند هاشمی به کم‌سوادان شعارگو»، «روایت جدید از نگاه شاپور بختیار به ترور امام»، «توئیتر اوباما رکورد زد»، «تلاش پنهانی برخی مدیران برای کنترل جمعیت» و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۵۰۲۱۷۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹ 21 May 2015
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

کتابی درباره ایران که بن‌لادن می‌خواند!


سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، فهرستی از نزدیک به چهل کتاب و مقاله را منتشر کرده که ظاهرا در خانه محل قتل وی در پاکستان به وسیله کماندوهای آمریکایی کشف شده‌اند. غالب کتاب‌های موجود در این فهرست توسط نویسندگان غربی درباره مسائل استراتژیک، نظامی و اقتصادی نوشته شده است. دو کتاب از نوام چامسکی، یک راهنمای حقوق بین‌الملل، تئوری روابط بین‌الملل و مسائل آسیا ـ پاسفیک نوشته جان ایکنبری، ظهور و سقوط قدرت‌های بزرگ نوشته پل کندی و کتاب هنری سوکولسکی و پاتریک کلاوسون با عنوان ارزیابی بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران از جمله کتاب‌هایی بوده‌اند که بن‌لادن در خانه خود در اختیار داشته است.

دلایل احتمالی برکناری نعمت‌زاده


جهان صنعت، ضمن تکراز ادعای تغییر احتمالی وزیر صنعت نوشته: عدم رضایت اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس دولت تدبیر و امید از عملکرد محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت این وزارتخانه مهم‌ترین خطر برای پیرمرد صنعتگر دولت است که دفتر خود را از خیابان ویلا به یکی از دفا‌تر خود در اقصا نقاط تهران تغییر دهد. عدم تحرک در بخش صنعت بعد از روی کار آمدن دولت و حاشیه‌های واگذاری معادن از دیگر ملاک‌هایی است که سبب شده نام محمد فروزنده (رئیس سابق بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی) بر سر زبان‌ها بیفتد.

مؤتلفه وعده پیروزی انتخاباتی داد


محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در سخنرانی در کانون اعضاء و طرفداران حزب موتلفه اسلامی گفته: انسجام داخلی اصولگرایان بیشتر از گذشته است و الحمدالله می‌خواهیم وحدت اصولگرایان اجرایی شود و در این مسیر ظرفیت مؤتلفه اسلامی را به کار خواهیم گرفت تا با یک صدا و یک فهرست و در حوزه‌های تک نفره با یک نامزد با ائتلاف اصولگرایان با محوریت جامعتین خواهیم آمد و در این صورت اصولگرایان پیروز خواهند شد.

حاشیه نوشته معاون روحانی برای نوه دور از وطن

نوشته محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور برای نوه دور از وطنش با واکنش یک مخاطب و پاسخ وی همراه شده است.


روایت جدید از نگاه شاپور بختیار به ترور امام

یوسی الفر، تحلیلگر امور ایران در موساد در مقطع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، اخیرا در کتاب تازه خود نوشته که شاپور بختیار از الیعازر زفریر، مقام اطلاعاتی ارشد اسرائیل در تهران، درخواست کرده بود مأموران اسرائیلی، امام خمینی را ترور کنند. جواد خادم که در کابینه بختیار وزیر مسکن و شهرسازی بوده، در یادداشتی برای بی‌بی‌سی به این موضوع پرداخته و از جمله نوشته: من اغلب در جریان طرح‌های ترور [امام] خمینی بودم، چون من و زنده یاد مهندس رضا حاج مرزبان در جلسات امنیتی شرکت می‌کردیم. به خوبی به یاد دارم که در یکی از این جلسات چند تن از امرای ارتش (بدون آقای قره باغی) و آقای زفریر حضور داشتند (هنوز دستگاه‌هایی امنیتی و اطلاعاتی کشور از همکاری اسرائیلی‌ها بر خوردار بودند). در این نشست، صحبت از نقش شخص [امام] خمینی در انقلاب شد و همه حاضران وجود شخص [امام] خمینی را تنها عامل پیشرفت انقلاب می‌دانستند و حتی نسبت به چگونگی جلوگیری از نشستن احتمالی هواپیمای حامل آقای خمینی بحث شد. همچنین در مورد ترور آقای خمینی در پاریس توسط مأموران ضربتی اطلاعات و امکان استفاده از یکی از منسوبان دکتر سنجابی که مأمور سیا بود و به [امام] خمینی دسترسی داشت گفت وگو شد. آقای بختیار در تمام مدت یا ساکت بود یا از راه حل‌های دیگر صحبت می‌کرد و شاید آقای زفریر سکوت آقای بختیار را دال بر موافقت او و تقاضای کمک پنداشته است، لیکن بختیار برای ترور آقای خمینی به کمک اسرائیلی‌ها نیاز نداشت زیرا از پدر من گرفته تا بعضی از افسران ارتش که بعدا هسته اصلی حرکت نظامی نوژه را تشکیل دادند آماده انجام این کار بودند.

نگرانی آیت‌الله مکارم از تأثیرات پارازیت‌ها


آیت الله مکارم شیرازی در دیدار سرپرست و مدیران شرکت مخابرات ایران گفته: شکی نیست که فناوری‌های جدید می‌تواند در پیشرفت بسیار موثر باشد ولی از جهت دیگر این فناوری‌ها همچون شمشیر دو دم است مخصوصا پارازیت‌هایی که آثار سوء آن بسیار است و باید بسیار مراقب بود. باید کاری کرد که آثار سوء این پارازیت‌ها به حداقل برسد و در این باره شنیده‌ام که راهکارهایی وجود دارد و لازم است مسئولان به مردم آگاهی و آموزش دهند.

دانمارک هم زندان‌های ایران را ندارد


علی‌اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها با اشاره به مشکلات و کمبودهای پیش روی سازمان زندان‌ها در گفت‌و‌گو با جماران گفته: ما به دلیل مشکلات و کمبودهای اعتباری، کمبود فضا و نیروی انسانی تا تحقق نگاه امام فاصله زیادی داریم. البته تلاشهایی کرده‌ایم و به جرأت می‌توان گفت زندانهای کشور نسبت به زندانهای خیلی از کشورهای دیگر شرایط فوق العاده خوبی دارند. در زندانهای ما به هیچ عنوان آزار و اذیت زندانی وجود ندارد. اخیرا بازرس کل دانمارک از زندان تهران بزرگ ما بازدید داشتند و اذعان داشتند ما در دانمارک هم، چنین زندانهای خوبی نداریم.

پاسخ اژه‌ای به پرسش در باره فتنه ۹۴!


محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤال خبرگزاری فارس در خصوص «انتخابات مجلس دهم و تحرکات احتمالی فتنه‌گران» گفته: همه به فکر انجام وظیفه هستند و حوادثی مانند انتخابات ۸۸ در انتخابات مجلس دهم اتفاق نخواهد افتاد.

فروش پایان‌نامه عامدانه است

تقی آزاد ارمکی استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران با طرح این ادعا که دانشگاه‌ها به عمد تخریب شده، در پاسخ به این پرسش روزنامه شرق که «یعنی شما می‌گویید فروش پایان‌نامه و دادزدن مقاله‌فروش‌ها در خیابان انقلاب و در ملأ‌عام، عامدانه است برای اینکه دانشگاه خراب شود؟» گفته: تا حد زیادی عامدانه است؛ چطور پلیس می‌تواند نویسنده یک شعار روی دیوار را بگیرد، اما نمی‌تواند فروشندگان مقاله و پایان‌نامه را بگیرد؟ مقداری از آن هم تجارت است و مقداری هم طبیعی است. وقتی همه‌چیز در کشور فروشی است، چرا کتاب فروشی نباشد؟ اگر ما صادق هستیم، باید به گام‌های دیگری برگردیم، اما معمولا هم این کار را نمی‌کنیم، چون این کار، یعنی خارج‌شدن بخش اعظمی از متخصصان از عرصه منافعی که در اختیارشان است. معلوم است که آن‌ها از این وضعیت سود می‌برند. من کسانی را دیده‌ام که ده‌ها لقب دکتر و مهندس و... داشته‌اند و مدام هم مقاله می‌نویسند. من نمی‌توانم این موضوعات را درک کنم. من از روز اولی که به دانشگاه آمدم تا‌به‌امروز، در همین‌جا و همین رشته نشسته‌ام و خیلی هم آدم مدعی و درجه‌یکی در این رشته نیستم و تمام وقتم را برای این رشته گذاشته‌ام، به اندازه آن آدم هشت‌شغله‌ای که ٣٠٠ جا بوده است، نمی‌توانم مقاله بنویسم.

کدام کشور‌ها ارتش‌های بزرگتری دارند؟

بیزینس اینسایدر، ده ارتش بزرگ جهان را بر پایه معیارهایی چون، تعداد نظامیان فعال، هزینه‌های سالانه نظامی، تعداد هواپیماهای نظامی، مجموع تناژ نیروی دریایی و تعداد تانک‌ها به صورت زیر رده‌بندی کرده است.


تعبیر جدید رئیس مجلس خبرگان از شعار امسال

آیت‌الله محمد یزدی ظهر امروز در اجلاس سراسری «عفاف، عزت عشق» که در مجتمع یاوران مهدی (عج) قم برگزار شد، با تأکید بر اینکه ضرورت‌های دینی شوخی‌‌بردار نیست، تصریح کرد: برخی افراد با ضرورت‌های دینی در جامعه بازی می‌کنند که این مسأله خوشایند نیست. وی در بخش دیگری از سخنان خویش به شعار سال که توسط رهبر معظم انقلاب انتخاب شده اشاره کرد و ادا‌مه داد: ‌‌شعار امسال که «همدلی و همزبانی» است ولی معنای شعار سال این نیست که مردم جامعه فقط گوش به فرمان دولت باشند و در همه حال از دولت حمایت کنند.

حمله هاشمی رفسنجانی به کم‌سوادان شعارگو

هاشمی رفسنجانی در مراسم سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد، گفته: برخی افراد کم‌سواد شعارگو مانع می‌شوند که خیلی از تحصیل کرده‌های ما از خارج به کشور بیایند و از تجربیاتشان استفاده کنیم، می‌گویند آن فرد بی‌حجاب بوده یا همسرش را بدون حجاب دیده‌ایم ولی باید راه‌های موهوم را ببندند تا تحصیل‌کرده‌های ایرانی از خارج به داخل بیایند.

وی با تأکید بر اهمیت کاربردی کردن تحصیلات گفت: پس از انفجار بمب اتم چیزی از ژاپن نماند ولی آن‌ها پول خود را به توسعه علمی آوردند و پیشرفت کردند.

قالیباف همچنان در پناه چمران


مهدی چمران صبح امروز در جمع خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: بحثی در مورد استیضاح شهردار تهران در شورای شهر مطرح نشده و نباید سؤال و جواب و برخی پاسخ دادن شهردار را به اعضای شورا استیضاح تلقی کنیم. وی موضوع استیضاح را متفاوت از این روال معمول شورای شهر اعلام کرد و گفت: نباید چنین لغاتی را به کار ببریم و یا بخواهیم جایگاه شهردار و قداست آن را پایین بیاوریم.

توئیتر اوباما رکورد زد


صفحه شخصی باراک اوباما در توئیتر با ثبت یک میلیون دنبال‌کننده (فالوور) ظرف پنج ساعت، به یک رکورد جهانی رسید. به گزارش ورج، حساب کاربری جدید رئیس‌جمهور آمریکا تحت عنوان @potus (President of the United States) توانست در کمترین زمان ممکن به یک میلیون دنبال‌کننده در توئیتر برسد و در این زمینه یک رکورد در گینس ثبت کرد. رکورد قبلی در این زمینه در اختیار رابرت داونی جونیور بازیگر آمریکایی بود که صفحه‌اش در توئیتر ظرف ۲۳ ساعت و ۲۲ دقیقه به یک میلیون دنبال‌کننده رسید. این موضوع تازه‌ترین رکورد اوباما در شبکه‌های اجتماعی است. حساب کاربری @barackobama که توسط یک مؤسسه غیرانتفاعی اداره می‌شود بیشتر فالوور را در بین تمام سیاستمداران جهان داشته است و توئیت اوباما مبنی بر انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس‌جمهور در سال ۲۰۱۲ هنوز در بین سه توئیت بر‌تر که بیشترین بازتوئیت را تاکنون داشته‌اند، قرار دارد.

ناکامی تلاش برای برهم زدن نشست رئیس‌جمهور

تلاش عده‌ای اندک برای برهم زدن نشست دیدار صمیمی رئیس جمهوری با روحانیون، ایثارگران و نخبگان استان آذربایجان شرقی با واکنش منفی اکثریت حاضر در این نشست ناکام ماند. بنا به ادعای نامه نیوز، در جریان این دیدار و در زمان سخنرانی یک پزشک قلب، افرادی تلاش کردند با سر دادن شعارهایی، نظم جلسه و سخنرانی این نخبه استانی را برهم بزنند. در این هنگام اکثریت حاضر در نشست، نسبت به رفتار این افراد که متأسفانه مدتی است با روی کار آمدن دولت جدید مجددا پر و بال پیدا کرده‌اند واکنش نشان دادند. مخالفت گسترده حضار تلاش این عده قلیل را در برهم زدن این نشست صمیمی با رئیس جمهوری ناکام گذاشت.

یک مناظره عجیب در تلویزیون


روز گذشته و در قالب برنامه حذف اضافه از شبکه سوم سیما مناظره‌ای میان آرمان ذاکری و میثم مهدیار، دو دانشجوی مقطع دکترای جامعه‌شناسی در دانشگاه‌های تربیت‌مدرس و علامه‌طباطبایی با موضوع «هشت دهه علوم اجتماعی در ایران» برگزار شد که با انتقادهای تند یکی از دو طرف همراه بود. ذاکری در این برنامه از زندانی کردن و اخراج استادان جامعه‌شناسی به شدت انتقاد کرد و تلاش برای اسلامی کردن علوم اجتماعی به صورت نهادی را، تهدیدی برای این علوم دانست. او همچنین با نشان دادن پژوهشی اجتماعی دربارهٔ بحرانی بودن فقر و روسپی‌گری در کشور گفت که امروز سعید مدنی به اتهام انجام این پژوهش متهم به سیاه‌نمایی شده و در زندان است. آرمان ذاکری در ادامهٔ اظهارات خود از استادان اخراج‌شده علوم اجتماعی در سال‌های اخیر هم‌چون عباس کاظمی، هاله لاجوردی، ابراهیم توفیق و پرویز پیران نام برد و افزود: «اراده‌ای به کلیت نظام و قدرت حاکم شده که تمایلی ندارد صدای علوم اجتماعی و جامعه‌شناسان را بشنود».

علی دایی در مسیر هدیه تهرانی


به مناسبت چهل وپنجمین سال تولد علی دایی مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ایران و بهترین گلزن ملی جهان، نمایشگاه آثارتجسمی این فوتبالیست برجسته در نگارخانه قوام‌الدین مجتمع فرهنگی هنری فدک اردبیل برپا می‌شود. این نمایشگاه یکم تا هفتم خرداد ماه دایر و ساعات بازدید آن ساعت ۱۶تا ۲۰ عصر خواهد بود. این نمایشگاه که با همکاری انجمن هنرهای تجسمی، اداره کل ارشاداسلامی ارآدبیل و بخش خصوصی برگزار می‌شود اول خرداد افتتاح خواهد شد.

توصیه به دست‌بوسی از روحانی


ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اخیراً در بخشی از سخنرانی خود در دانشگاه بوشهر گفته است: «بروید دست روحانی و ظریف را ببوسید که شما را دارد از معرض اجماع جهانی خارج می‌کند»! به گزارش فارس اصغرزاده همچنین با اشاره به چالش‌های رئیس جمهور روحانی گفته است: اصلاح‌طلبان بخشی از صورت مسأله و حل مشکلات هستند. اصلاح‌طلبان فرصتند و نه چالش، شما نمی‌توانید بدون توجه به مطالبات عمومی اصلاح‌طلبان احساس کنید که این بدنه اجتماعی از شما همچنان دفاع می‌کند.

کارت قرمز تبریزی‌ها به روحانی


بسته پنج شنبه


تلاش پنهانی برخی مدیران برای کنترل جمعیت

حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا در دومین هم اندیشی ملی چشم انداز جمعیتی ایران، ادامه دادن برنامه کنترل جمعیت در ایران را یک خیانت بزرگ دانسته و گفته: عده‌ای می‌خواهند جمعیت را عادی نشان دهند، ابایی هم از دستکاری آمار ندارند حتی برخی مدیران دولتی، پنهانی در حال ادامه برنامه کنترل جمعیت هستند.


احمدی‌نژاد دوباره آفتابی شد

پنجمین روز مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با حضور جمعی از مسئولان و مردم قرآن‌دوست کشورمان برگزار شد. محمود احمدی‌نژاد یکی از مهمانان این برنامه بود.

بسته پنج شنبه
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس