بازدید 10992

افزایش وام خودرو برای مردم بوده، نه سوءاستفاده خودرو‌‌سازان

این ایده خودرو‌سازان به این بهانه ‌که هزینه‌هایشان بالا رفته ‌یا‌ دستمزد کارگران افزایش پیدا کرده‌، پس ‌باید قیمت خودرو افزایش داشته باشد، کاملاً مردود است. حق‌الزحمه کارگران درصد بسیار کمی از قیمت خودرو را در بر می‌گیرد و این ‌بهانه واهی از سوی خودرو‌سازان است.
کد خبر: ۵۰۲۱۰۱
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳ 21 May 2015
افزایش وام خودرو برای مردم بوده نه سوءاستفاده خودرو‌‌سازانبا افزایش وام خودرو که در ماه جاری از سوی شورای پول و اعتبار تصویب شد، خیز خودرو‌سازی‌ها برای افزایش قیمت شدید‌تر شده است. آنان این بار به این بهانه که قیمت یورو ‌و‌ دستمزد کارگران در سال جدید و نیز قیمت فولاد افزایش داشته است، تقاضای افزایش قیمت خودرو تا سقف ۱۵ درصد را دارند.

به گزارش «تابناک»، ‌نعمت‌بخش با اشاره به مصوبه هفته گذشته شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش وام خودرو‌ تا سقف ۱۵ میلیون تومان و نیز درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت، یادآور شد: صنعت خودروسازی می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد کشور کند و اقتصاد را از رکود درآورد و تورم را کاهش دهد، زیرا برای مثال ۴۰ درصد ورق فولاد مبارکه را ما مصرف می‌کنیم.

وی افزود: هیچ کشوری برای خودرو قیمت مشخص تعیین نمی‌کند، زیرا باید بدانیم خودرو کالایی وابسته به ارز است.

دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: سال گذشته، خودرو ‌۳ درصد افزایش قیمت داشت؛ اما امسال با توجه به افزایش ۱۰ درصدی قیمت ارز، رشد ۶ درصدی تعرفه‌ها و افزایش مداوم مواد داخلی و اولیه برای تولید خودرو و افزایش ۱۷ درصدی دستمزد‌ها ما تقاضای افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو را داریم.

این صحبت‌های نعمت‌بخش با واکنش شیوا روبه‌رو شد، به گونه‌ای که وی در پاسخ به سخنان‌ دبیر انجمن خودروسازان‌ گفت: خودرو با پنیر و کره و امثال این‌ها تفاوت دارد و کالایی است که نباید‌ این گونه ‌ارزیابی شود.

وی تأکید کرد: ارزی که خودروساز‌ها از آن استفاده می‌کنند، «یورو» ست. از همین روی، ما از سال ۹۲ تا ۹۳ شاهد کاهش ۱۰‌ درصدی یورو بوده‌ایم؛ بنابراین، ‌ بنده با این کاهش چشمگیر ‌فکر نمی‌کنم ‌نیازی به این افزایش قیمت داشته باشیم و با توجه به ‌کاهش ۱۰ درصدی یورو در بعضی از خودرو‌ها با بررسی‌های صورت گرفته در تولیدشان کاهش قیمت داشتیم.

اما به نظر می‌رسد، ‌مجلس نسبت به این مسأله موضع جدی‌تری دارد و به این سادگی‌ها حاضر نخواهد شد تا اجازه افزایش قیمت به خودرو‌سازی‌ها بدهد. نمایندگان مجلس به شدت با افزایش هرگونه قیمت در این بخش مخالف‌اند و حتی برخی ‌نمایندگان وزیر صنعت را در صورت هر گونه افزایش قیمت خودرو تهدید به استیضاح کرده‌اند.

دکتر مؤید حسینی صدر، یکی از مخالفان سر‌سخت افزایش قیمت خودرو در مجلس نیز در گفت‌و‌گو‌ با تابناک راجع به این موضوع اظهار داشت: این ایده خودرو‌سازان به این بهانه ‌که هزینه‌هایشان بالا رفته ‌یا‌ دستمزد کارگران افزایش پیدا کرده‌، پس ‌باید قیمت خودرو افزایش داشته باشد، کاملاً مردود است. حق‌الزحمه کارگران درصد بسیار کمی از قیمت خودرو را در بر می‌گیرد و این ‌بهانه واهی از سوی خودرو‌سازان است.

این نماینده با بیان اینکه خودرو‌ساز‌ها با افزایش تیراژ خودرو هزینه‌های خود را جبران کنند، گفت: اکنون مردم‌ با توجه به کیفیت موجود خودرو‌های ساخت داخل از آن راضی نیستند، چه رسد به اینکه این‌ها بخواهند افزایش قیمت هم داشته باشند. خودروسازی‌ها به جای اینکه به فکر افزایش قیمت خودرو باشند، باید سیاست‌های تشویقی خرید را نیز برای مردم در نظر بگیرند.

وی گفت: خودرو‌سازی‌ها باید با افزایش آپشن‌های جدید، همچنین پرداخت اقساط بدون بهره و یا بالا بردن کیفیت خودرو‌های تولیدی خود به فکر افزایش فروش باشند. افزایش قیمت به هیچ عنوان ‌پذیرفته نیست و جدای آن‌ با سیاست‌های دولت نیز سازگاری ندارد. آقای جهانگیری ‌مشخص اعلام کرده ‌که ما سیاست افزایش قیمت ‌نداریم و به هر شکل ممکن در صدد کاهش قیمت‌ها هستیم.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: نمایندگان ‌نیز در مجلس شورای اسلامی حاضر هستند حتی به تولید کننده‌ها ‌کمک کنند تا اگر مشکلاتی دارند، رفع شود و با تصویب وام‌های کم بهره مردم را در خرید خودرو کمک کنند. مجلس در این زمینه مقاومت خواهد کرد و اجازه افزایش ‌نخواهد داد.

این نماینده مجلس در پایان با اشاره به افزایش وام خودرو تا سقف ۱۵ میلیون تومان گفت: این وام برای مردم ‌و برای این است که قدرت خرید مردم برای تهیه خودرو افزایش پیدا کند. خودرو‌سازی‌ها نباید از این فرصتی که در اختیار مردم قرار داده شده، ‌به نفع خودشان سوءاستفاده کنند؛ البته مجلس هم به آن‌ها اجازه چنین کاری را نخواهد داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل