بازدید 12242
لایحه حمایتی دولت برای زنان در دستور کار مجلس؛

«کاهش ساعت کار زنان» خوب است، به شرطی که قاتل نان نشود!

هرچه قانون مرخصی زایمان با تعلل دولت دهم در ارسال لایحه و عجله نمیاندگان مجلس برای جا نماندن از منویات رهبری، نصفه و نیمه به تصویب رسید و کارآمدی لازم را نیافت، این بار قرار است قانونی برای حمایت از زنان در دست بررسی و تصویب قرار گیرد که ظاهرا همه جوانب آن سنجیده شده است؛ همه جوانب، جز یک نکته بسیار مهم!
کد خبر: ۵۰۱۹۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۷ 20 May 2015
هرچه قانون مرخصی زایمان با تعلل دولت دهم در ارسال لایحه و عجله نمیاندگان مجلس برای جا نماندن از منویات رهبری، نصفه و نیمه به تصویب رسید و کارآمدی لازم را نیافت، این بار قرار است قانونی برای حمایت از زنان در دست بررسی و تصویب قرار گیرد که ظاهرا همه جوانب آن سنجیده شده است؛ همه جوانب، جز یک نکته بسیار مهم!

به گزارش «تابناک»، هرچه اشکالات قانون افزایش مرخصی زایمان، مانع اجرای آن شد و دولت یازدهم از روزهای ابتدایی تشکیلش با انتقادهایی مبنی بر چرایی اجرای نشدن این قانون مواجه بود، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به دنبال راهکارهایی برای حمایت از زنان شاغل رفت و قرار است به زودی در مسیر قانون‌گذاری قرار گرفته و موجبات خرسندی بسیاری از زنان شاغل شود.

سوسن باستانی، معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در این باره به ایسنا می‌گوید: لایحه کاهش ساعت کاری زنان شاغل تا پایان هفته جاری در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد. بر اساس این لایحه، ساعت کاری زنان شاغل در دستگاه‌های دولتی از ۴۴ ساعت به ۳۶ ساعت بدون کسر حقوق و مزایا تقلیل می‌یابد.

وی در تشریح این لایحه می‌گوید: زنان دارای فرزند زیر ۷ سال، زنان دارای فرزند معلول، بیمار خاص، صعب العلاج و یا زنان سرپرست خانوار مشمول لایحه تقلیل ساعت کاری زنان شاغل قرار می‌گیرند.

البته این لایحه محصول تلاشی است که در دولت دهم در این باره صورت گرفته است؛ به این صورت که مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در دولت دهم، پیشنهاد «تقلیل ساعت کاری زنان شاغل در دستگاه‌های دولتی از ۴۴ ساعت به ۳۶ ساعت بدون کسر حقوق و مزایا و در صورت استفاده نکردن از این امتیاز، امکان استفاده از دو روز مرخصی اضافه» را به هیأت دولت ارائه داد، اما ایرادی به آن وارد شد و به تصویب نرسید.

در نتیجه بررسی این ایرادات و بازبینی طرح، دایره شمولیت این قانون از تمامی زنان شاغل به برخی زنان (زنان دارای فرزند زیر هفت سال یا کمتر، زنان دارای فرزند معلول، بیمار خاص، صعب العلاج و یا زنان سرپرست خانوار) تقلیل یافت و تبدیل این امتیاز به دو روز مرخصی در ماه هم از متن اولیه حذف شد و به تأیید کمیسیون‌های دولت رسید.

در ادامه مسیر، این طرح پیشنهادی ـ که در هفت بند نگارش شده ـ در ‌هشتم اردیبهشت ماه سال ۹۲ در هیأت وزیران مطرح و در قالب ماده واحده‌ای به تصویب رسید تا تبدیل به لایحه شده و به مجلس شورای اسلامی ارسال شود و آن گونه که باستانی می‌گوید، به زودی با قرار گرفتن در دستور کار مجلس روند قانون‌گذاری را بپیماید.

اگر از زمان زیادی که برای تبدیل این پیشنهاد به لایحه و طرح آن در مجلس سپری شده، بگذریم، نخستین اشکال این لایحه را می‌توان در جامع نبودن آن دانست؛ از این نظر که احتمال زیاد مزایای آن به زنان شاغل در بخش خصوصی سرایت نخواهد کرد. این در حالی است که بر خلاف مسیر طی شده برای قانون افزایش مرخصی زایمان ـ که مجلسی‌ها تهیه و تدارکش را عهده دار شدند‌ و در قالب طرح (و نه لایحه) در صحن مجلس مطرح شد ـ احتمال مواجه شدن آن با اشکالات قانونی بسیار کاهش خواهد یافت.

این موضوع از آنجا نشأت می‌گیرد که می‌دانیم بر اساس قوانین بالادستی، مجلسی‌ها اجازه ندارند «طرح»‌هایی را که اجرایش بار مادی به دولت وارد می‌کنند، به تصویب برسانند و این محدودیت برای «لایحه»‌ها وجود ندارد. با این حساب، یکی دیگر از خوبی‌های لایحه کاهش ساعت کاری برخی زنان شاغل خود را نشان می‌دهد.

اما اشکال بزرگ این لایحه زمانی خود را نشان می‌دهد که به تأثیرات جانبی اجرای این قانون دقیق شویم و تأمل کنیم ‌در نتیجه کاهش ساعت کاری زنان، چه اتفاقاتی ممکن است روی دهد؟ آیا این کاهش زمان حضور امور ادارات و نهادهایی که از این کارمندان بهره می‌برند مختل نخواهد کرد؟ آیا در صورت بروز چنین مشکلی، به تدریج استخدام کارمندان زن تحت‌الشعاع قرار نخواهد گرفت و بیکاری زنان را به همراه نخواهد آورد؟

این اشکالات و ابهامات در حالی در این لایحه مورد توجه قرار نگرفته و تمهیدات مناسبی برای رفعشان اندیشیده نشده که به یاد می‌آوریم برخی از کار‌شناسان در واکنش به تصویب قانون افزایش مرخصی زایمان، افزایش بیکاری زنان را یکی از نتایج آن بر‌می‌شمردند و معتقد بودند، ‌هرچند این قانون ممکن است در کوتاه مدت به نفع زنان باشد، ولی در بلند مدت اثری معکوس ‌خواهد داشت.

جالب اینکه معاون فعلی امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از جمله این منتقدان بود؛ منتقدی که حالا لایحه کاهش ساعت کاری زنان در مجموعه تحت امر وی به تصویب رسیده و قرار است تبدیل به قانون شود، در حالی که‌‌ همان اشکالات را دارد و می‌توان از زیانبار بودنش به مرور زمان سخن گفت!

ظاهرا همان گونه که در دولت قبل به طرح‌های حمایت از زنان یکسویه نگاه شد، در این دولت نیز اتفاق بیشتری رخ نداده و برای رفع نگرانی‌ها تدبیری اندیشیده نشده است، تا آنجا که به نظر برسد طرح کاهش ساعت کاری هم مدت محدودی حمایتی و «قاتق نان» خواهد بود و بعد از آن تأثیرات منفی‌ مانند بیکاری، نشان خواهد داد و حکم «قاتل نان» را خواهد یافت!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۳۸
امان از شتاب زدگی در مسایل به این مهمی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
دوستی داشتم که به محض اینکه مرخصی زایمان رفت تعدیل نیرو شد.
و بعضی خانم ها رو می شناسم که برای اینکه تعدیل نیرو نشن فقط برای زایمان ده روز مرخصی می رن و والسلام.
این قوانین فقط برای کسانی خوبه که پیمانی و رسمی استخدام شدن نه قرار دادیا و نه حتی اونا که روز مزدن.
خیلی از کارگاه ها کارگر خانوم داره خانوم هایی اکثرا از قشر ضعیف جامعه. هیچ آقایی حاضر نیست توی اون کارگاه ها کار کنه.
سیستم اشتغال مملکت مایه شرم ساریه واقعا
حالا که بعد از مدتها قراره مادران شاغل یه نفسی بکشند صدای همه تون در اومده؟یک روز میتونین خودتون رو جای مادر شاغلی که مسئولیت خانه ،همسر نگهداری آموزش و تربیت فرزند داره و 6 صبح تا 5 عصر هم بیرون از خونه است بزارین؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
شغل شما یه چیز دیگه هست اشتباه گرفتید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
هرکسی را بهر کاری ساختند . . . مهر آنرا بر دلش انداختند. لطفا مستخدم زن نگیرید!!!
بجای این کارها زنها رو از کار برکنار کنید و بجاشون مردها رو استخدام کنید.
اصلا زنها برن خونه بشینن دولت هم پول یا مفت نفت داره بهشون بده.
اگر اینقدر برای بنیان خانواده نگران هستید، اول باید به فکر استخدام این همه پسر بیکار بکنید
من مدیر عامل یک شرکت خصوصی هستم، برای مدیرعامل یک شرکت دولتی شاید فرق نکند که کارمند زن چند ساعت کار کنه، چون اولا کارمندان در بسیاری از ادارات دولتی اصولا کار نمیکنند که فرقی بین بود و نبودشان وجود داشته باشد. ثانیا اگر هم نبودشان ضرری داشته باشد، این ضرر به دولت و ارباب رجوع(مردم) وارد می شود و نه مدیر. بر همین اساس، بنده در استخدام کارمندان زن به شدت تجدید نظر خواهم کرد، زیرا من مسئول سود و زیان شرکت متبوع خود هستم نه منویات سیاسی دولت.
اي كاش به مقوله حداكثر سن براي استخدام زنان بچه دار هم رسيدگي مي شد. همانطور كه براي آقايان دو سال سربازي به حداكثر سن ازدواج اضافه مي شه
ما زنان بیکار را کی حمایت می کند. هیچ حقوق و بیمه و بازنشستگی نداریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
قرار نیست شما کار کنید
الان مادر من معلمه و 3 تا بچه داره و با 20 سال سابقه کار حاضره حقوقش کم بشه ولی سابقه اش حساب بشه و کم بره
اگر شما هم می دانستید که داشتن فرزند معلول و همسر فرهنگی چه مشکلاتی دارد هیچ وقت انتقاد نمی کردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
نره سر کار
اشخاص متناسب با راندمانشان استخدام می شوند. اگر ساعت کار خانمها کاهش یابد ولی راندمان شان همچنان مناسب باشد اشکالی پیش نخواهد آمد. نویسنده این مقاله زیادی حساس شده است شاید هم مجرد هست!!!
پاسخ ها
خدایا فهم عطا کن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
تو اصلا معلومه تا حالا کار نکردی،گرچه کسی منکر اهمیت بهره وری نمیشود اما حضور افراد در شرکتها در ساعت مقرر الزامیست،چه پرسنلی که ارباب رجوع دارند،چه کارمندانی که کار دیگر پرسنل به آنها وابسته است و....حتی در زمان مرخصی معمولا کارمندان باید نفر جایگزین خود را معرفی نمایند..
مگر در کارهای پروژه ای و تولید محور که صرفا خروجی مهم است آنهم مشروط بر اینکه کار سایر بخشها با حضور شما گره نخورده باشد..
نه عزیزم، یه عده ای بی کار هستند که سریع جاشون رو پر می کنند. ... هر زنی یه قیم مردی باید داشته باشه که در کل بد نمی شه برای جامعه و علی الخصوص زن ها
من مرد هستم، ولی از خدام بود که زن بودم و نفقه می گرفتم و راحت و عشق و حالم رو می کردم و شب هر وقت می خواست می خوابیدم و صبح دوباره 10 صبح پاشم و برم واسه خود عطر و لباس و آباژور و طلا بخرم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
بنده هم یه زن هستم و تازه بچه دار شدم و به خاطر وظیفه مادری با وجود شغل مناسب و مدرک دکترا تو خونه موندم.الان من صبح ها زودتر از شوهرم بیدار میشم و شبها دیرتر میخوابم و تمام روز هم مشغولم.البته الحمدلله شوهر من به اندازه کافی شعور داره که بفهمه من چقدر تحت فشارم و اگه بتونه کمک میکنه
اینجوری خیلی بهتره اشتغال برای مردها بیشتر میشه / چه معنی داره زن بره سرکار بنظرمن کار کردن زن باید حرام بشه
معلولان شاغل چی؟
من معلول هستم و مدتهاست منتظر تصویب کاهش ساعات کاری معلولان می باشم لطفا مسئولین توجه کنند
کاهش ساعت کاری در برخی سازمانها مشکلاتی رابرای سازمان بوجود خواهد آورد و طرحی غیر کارشناسی است.
با توجه به کمبود نيرو در ادارات و اکثر کارکنان شاغل خانمها هستند بدبخت آن ارباب رجوع که الان سردرگم اند بدها چه خواهد شد
قانونی برای حمایت از مردان نیست
عزیزترینم، نمیشه همه چیز رو باهم خواست و باهم داشت اگرچه همۀ آرزوها حق و برآزندۀ هممونه. اگر بخوایم به هر میل و خواسته ای که دلمون هواش روکرد برسیم و هیچ محدودیتی هم براش قائل نباشیم، باید منتظر ازدست دادن همه چیز باشیم. لازمۀ دورهم جمع شدن و تقسیم وظایف (تشکیل خانواده و جامعه) اینه که هرعضوی از اون از بعضی از خواسته هاش به نفع گروه گذشت کنه و تقسیم وظایف رو محترم بشمره تا همه باهم بتونن به خواسته های بسیاربیشتر وبزرگتری برسن. وقتی جامعه نابود شد، اعضای اون هم میمیرن و بعد هرکدوممون به اندازۀ سهممون تقصیرش بگردنمونه، حتی اگر سالها از ترک دنیامون هم گذشته باشه، دنیایی که درون از برآرورده کردن همۀ امیالیمون فروگذار نکردیم، چه این میل جاه طلبی با رانت و رشوه باشه، چه پارتی بازی و راضی نگه داشتن همه به هرقیمتی باشه (خوارکردن محق ترها)، چه ضایع کردن حقوق دیگران و توهین و ظلم و تحقیر باشه و چه و چه.
بهترین طرح این است که زنان کار نکنند و جا را برای مردان بدبختی که باید مسئولیت خانواده ای را بدوش بکشند باز کنند . ضمن اینکه کارها هم قشنگتر انجام میشود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
با عرض معذرت خانم ها همیشه باوجدان تر و مرتب تر و بی حاشیه تر از آقایون کار می کنن.
آقایون در سر کیسه کردن ارباب رجوع ماشالا دستی بر آتش دارن
من خودم 46 نیروی خانم در شرکت دارم که 5 نفر آنها افراد کلیدی هستند، در پی اجرای این قانون و جلوگیری از افزایش خسارات فقط 5 پرسنل کلیدی خانم را حفظ میکنم و بقیه را با نیروهای آقا جایگزین می نماییم.
انشالله مجلس درصدد تصویب قوانین برابری ((مرد با زن)) برنیاید.
به جای اینکه کاری کنید که مرد خونه کار کنه و زن مشغول تربیت فرزند باشه که این فرزند نسل آینده این مملکت هستش دارین هم مرد رو به بردگی میکشین هم زن رو و فکر کنم چند وقته دیگه بچه های هر خانواده هم مجبور به کار بشن بعد توقع هم دارین جمعیت زیاد بشه خب کی اینارو تربیت کنه؟ تو رو خدا به فکر این باشین که حقوق ها درست داده بشه تا یه مرد بتونه با کار کردن مشکلات زندگیشو حل کنه و هیچ زنی مجبور به خفت و کار در بیرون منزل نشه به جز مشاغلی که زن باید انجامش بده
خدایا ما از همه قطع امید کردیم هیچ سیاستمداری به درد ما نمیخوره امام زمانمون رو به ما برگردون غلط کردیم
اللهم عجل الولیک الفرج
همه در جامعه حق زندگی،تحصیل،اشتغال و... را دارند.حمایت از نیروی کار (چه زن و چه مرد) لازم و ضروری به نظر میرسه.در ضمن برخی کارها نیاز به نیروی خانم داره و باید شرایط مناسب برای این قشر را محیا نمود.هیچ وقت متعصبانه نظر ندید لطفا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
با نظرت موافقم منتها برداشت ها از این حق ها زیاد شده مثلا تو ایران تو حق اشتغال نداری بلکه حق داری به عنوان برده کار کنی و این اسمش اشتغاله وگرنه حقوق یک مرد باید به قدری باشه که بتونه نیاز های خودش و خانوادشو بر طرف کنه و دیگه نیازی نباشه یه زن کار کنه مگر تو قسمت هایی که نیازمند حضور زنان هستیم مثل پزشکی ولی کو گوش شنوا برای سود بیشتر کاری کردن که زنها حاضر باشن با خفت کار کنن تا زندگیشون بچرخه
به نظر من به غیراز شغلهایی که مناسب و واجبه که زن اشتغال داشته باشه بقیه شغلها رو باید به آقایون بدن بنده خودم با 16 سال سابقه هنوز هم عذاب وجدان دارم که چرا یه آقا سرکار نیست و من شاغلم ولی اشتباهی که از اول مرتکب شدم ولی حالا که این همه زجرکشیدم راضی نیستم دولت از حق و حقوقم چیزی کم کنه
مسئولین لطفا یا زن استخدام نکنید یا هم اگر استخدام کردید موظفید وسایل ارامش و آسایش اون رو هم فراهم کنید.
با این اوضاع اقتصادی و هزینه های گزاف و مالیات سرسام اور توقع دارین کارمند زن دوسال یه بچه پیدا کنه و مادامالعمر تو خونه بشینه و منم حقوقش را بدم. اینگونه قوانین من دراوردی فقط با هدف جلوگیری از استخدام خانهاست و بس. اینجانب به کارگزینی شرکتم دستور دادم استخدام خانمها ممنوع و تمام پاداش های خانمها که خارج از قانون کار و بعنوان تشویقی پرداخت میشد قطع و سخت گیری برای خانمهای متاهل شاغل در شرکت شدید و با کوچکترین تخلف اداری اخراج( همین را میخواستین دیگه )!!؟؟
پاسخ ها
چکاوک
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
خالی نبند . این کاره نیستی خانوم جون!!
این حمایت نیست :|
من يك دختر مجردم. مدرك دكترا دارم. تا حالا هم كه 37 سالمه ازدواج نكردم. پارسال هم كارمند نمونه شدم. از صد تا مرد هم تو اداره بهتر كار مي كنم.
ما تو ايران عادت داريم همه را با يك چوب بزنيم. هر كسي چه زن چه مرد شرايط خودشو داره. مرخصي 9 ماه زايمان خوبه. هركس خواست استفاده كنه هر كس هم نخواست استفاده نكنه.
خانم هايي خم كه كسي هست خرجي شون و بده و از كار كردن زجر مي كشن خوب كار نكنن.
اما حتما خانم هايي هستند كه بايد كار كنند.
آقايون هم به جاي تنبلي و پشت ميز نشيني مرد باشند غيرت داشته باشند برن تو صنعت تو بازار و هزار جاي ديگه دنبال كار بگردنن
پاسخ ها
مراد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
اگه شعار میدی که همه حق کار دارند . پس اول خودت بفرما تو بازار و کارخونه و...
توی یک فیلم خارجی دیدم یه زن پا به پای یک مرد داشت توی طویله گاو وگوسفند کار میکرد.
تویی که شعار میدی بسم الله. تساوی یعنی این .
دو کلمه حرف حساب از خانم دکتر
من مادر 2 فرزندم از ساعت 7 صبح تا ساعت 18 سرکار هستم و بچه هایم در مهد کودک + همسر بیکار + کار منزل + سرپرستی مادر دیگر نیاز به توضیح نسیت مثلا دو ساعت هم از ساعت کاری ما کم کنند مشکلات ما زنان سرپرست حل نمیشود . آقایون اگر خانمها را مثل مادر و خواهر خود می دیدند این وضع ما زنان نبود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی