بازدید 2196

کمبود نیرو برای حفاظت از سایت‌های تاریخی

کد خبر: ۵۰۱۸۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰ 20 May 2015
نماینده مردم دزفول در مجلس، اگرچه از اقدام سازمان میراث فرهنگی برای بازگرداندن آثار مهم مکشوفه از تپه‌های چغامیش موجود در اروپا و آمریکا خبر می‌دهد اما در عین حال توضیح می‌دهد کمبود نیروی محافظ در منطقه چغامیش در کشور، موجب تخریب آن شده است.

عباس پاپی‌زاده بالنگان با اظهار تأسف از تخریب تپه‌های چغامیش بیان داشت: متأسفانه در چندسال اخیر در حوزه میراث فرهنگی خیلی به آثار تاریخی توجه نشده٬تپه‌های چغامیش هم یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی ایران است که در مثلت شوشتر٬دزفول و شوش واقع شده اما کمبود نیرو موجب شده تا یکی از تپه‌های قدیمی و تاریخی کشور تخریب شود.

وی ادامه داد: از این 3 تپه، یکی از آن‌ها به طور کامل تخریب شده و بقیه آن‌ها نیز درحال تخریب است و در چنین شرایطی، سازمان میراث فرهنگی دزفول بدون تأمین نیرو از سازمان کل قادر به حفاظت از آن منطقه نیست.

نماینده مردم دزفول در مجلس با بیان اینکه به شدت پیگیر این مسأله هستم، اظهارکرد: یک تیم 7 نفره از سازمان میراث فرهنگی به دزفول اعزام شده و در حال تخمین ابعاد خسارت وارد شده هستند.

پاپی‌زاده افزود: تپه‌های جغامیش قبل از انقلاب چندین بار کاوش و آثار مهمی هم از آن کشف شد و برخی از این آثار که در اروپا و آمریکا هستند درحال بازگشت به کشور هستند که این دستاورد بزرگی برای سازمان میراث فرهنگی است.

برای حفاظت از دانشگاه جندی شاپور شخصا اقدام کرده‌ام

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی درخصوص دیگر آثار تاریخی منطقه عنوان داشت: دانشگاه قدیمی جندی شاپور هم به عنوان قدیمی‌ترین شهر دانشگاهی دنیا جزو آثار تاریخی ارزشمند این منطقه است که از 2 سال قبل برای حفاظت از این منطقه، به طور شخصی اقدامی انجام و مرکز حفاظت مستقلی در این منطقه تشکیل دادم.

پاپی زاده توضیح داد:تعدادی متولی این سایت و مرکز حفاظت هستند که بحث مطالعات و اکتشافات این منطقه را پیگیری می‌کنند و از یک سال پیش هم این پایگاه شناسنامه‌دار شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار