بازدید 12179
حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با «تابناک»:

دولت چاره‌ای جز افزایش قیمت سوخت ندارد

از این میزان، دولت باید ۵ هزار میلیارد به تولید، ۴۸۰۰ هزار میلیارد ‌‌به بهداشت و سلامت، ۳۹۰۰۰ هزار میلیارد ‌به یارانه نقدی و ۱۳۰۰ میلیارد آن را برای تأمین مسکن اختصاص دهد. همچنین ۱۰ درصد ‌به توانمندی روستاییان‌ و حدود ۴ هزار میلیارد هم برای کمک به اشتغال‌زایی جوانان داده خواهد شد.
کد خبر: ۵۰۱۸۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲ 20 May 2015
دولت چاره‌ای جز افزایش قیمت سوخت نداردبنا بر قانون بودجه سال جاری، دولت باید از فروش حامل‌های انرژی امسال ۴۲ هزار میلیارد تومان ‌درآمد داشته باشد‌ که از این میزان، حدود ۳۹ هزار میلیارد به بخش‌های گوناگون از جمله یارانه نقدی، بهداشت و عمران اختصاص خواهد یافت، اما گویا ‌در تأمین منابع لازم به مشکل برخورده ‌و قادر به تأمین کل مبالغ لازم نیست.

به گزارش «تابناک»، یکی از راهکارهایی که دولت می‌تواند این میزان از هزینه‌ها را تأمین کند، حذف ‌یارانه نقدی حدود ۵ میلیون نفر است؛ هر چند ‌از آغاز سال جدید، دولت اقداماتی در این باره ‌انجام داده، گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد‌ این خواسته دولت، دست‌کم‌ برای سال جاری محقق نشود.

اما یکی دیگر از راهکارهایی که دولت می‌تواند به مبلغ ۴۸۰۰۰ هزار میلیارد تومان برسد، این است که بار دیگر قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد، ولی بنا بر مصوبه مجلس، دولت تنها مجوز افزایش ۵ درصدی ‌برای افزایش حامل‌های انرژی را دارد.

‌با این حال، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که دولت برای تأمین نیاز مالی، گزینه افزایش حامل‌های انرژی را در دستور کار خود قرار داده است؛ این موضوعی است که حمید رضا فولادگر نیز بر آن صحه گذاشته و بر این باور ‌است، دولت راهی جز افزایش حامل‌های انرژی ندارد و اگر بخواهد هزینه‌های خود را تأمین کند، چاره‌ای جز افزایش حامل‌های انرژی نخواهد داشت.

حمیدرضا فولادگر در‌باره این موضوع می‌‌گوید: افزایش قیمت ‌حامل‌های انرژی بنا بر قانون هدفمندی یارانه‌ها خواهد بود؛ بنابراین، درآمد حاصل از این هدفمندی (‌افزایش حامل‌های انرژِی که شامل سوخت، برق، آب و... می‌شود) باید ۴۸۰۰۰ میلیارد تومان باشد.

این نماینده افزود: از این میزان، دولت باید ۵ هزار میلیارد به تولید، ۴۸۰۰ هزار میلیارد ‌‌به بهداشت و سلامت، ۳۹۰۰۰ هزار میلیارد ‌به یارانه نقدی و ۱۳۰۰ میلیارد آن را برای تأمین مسکن اختصاص دهد. همچنین ۱۰ درصد ‌به توانمندی روستاییان‌ و حدود ۴ هزار میلیارد هم برای کمک به اشتغال‌زایی جوانان داده خواهد شد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: این ‌درآمد باید ایجاد شود تا همه این موارد صورت گیرد؛ ‌ ‌درآمد‌ها باید ‌از محل فروش بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره، گاز طبیعی و برق و آب و سایر موارد تأمین شود ‌و نیز افزایش قیمت‌ها‌ باشد تا ‌درآمد دولت تأمین شود.

این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: ‌سال گذشته، دولت نتوانست این منابع را تأمین کند؛ بنابراین، از سهم تولید کم کرد و امسال هم معلوم نیست بشود تأمین کرد، ولی اینکه گفته می‌شود افزایش قیمت حامل‌های انرژی ‌روی میز دولت است، برای اجرای این مصوبه است.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه دولت گفته بود امسال قیمت حامل‌های انرژی را زیاد نخواهد کرد و مجلس نیز تنها مجوز افزایش ۵ درصدی را به دولت داده است، گفت: باید افزایش داده شود، زیرا در غیر این صورت، از جای دیگری تأمین نخواهد شد. ۵ درصد هم که در قانون بودجه بوده برای یک مورد خاص بوده ‌و تنها برای توسعه شبکه‌های توزیع در نظر گرفته شده است.

این نماینده خاطرنشان ساخت: اگر بخواهند قانون هدفمندی را اجرا کنند، باید یک افزایش قیمت داشته باشند، در غیر این صورت، منابع کافی نیست؛ اما راهکار بهتر این است که تعداد یارانه بگیران کم شود. اعتقاد ما در مجلس این است که منابع کشور از طریق یارانه‌های نقدی هدر می‌رود و برای همین باید یارانه نقدی تنها به دو یا سه دهک که نیازمند واقعی هستند، داده شود.

وی در ادامه اظهار داشت: بقیه مبالغ غیر نقدی و در قالب تسهیلات باید برای مسکن، اشتغال‌ و زیر‌ساخت‌های دیگر اختصاص یابد. عده‌ای که این پول برایشان پول تو جیبی هم حساب نمی‌شود، باید حذف شوند. مبالغ یارانه نقدی چیزی حدود ۳۹۰۰۰ میلیارد است که معادل بودجه عمرانی کشور است، حال آنکه در سال گذشته همین مبلغ نیز محقق نشد، ولی دولت بموقع پول یارانه نقدی را پرداخت کرد.

در پایان نباید گفت، راهکار ‌این است که دولت به دهک‌های پایین جامعه‌ نقدی یارانه پرداخت کند و برای قشرهای متوسط به صورت غیر نقدی تسهیلات بدهد تا این مشکل حل شود؛ بنابراین، ‌ باید تنها کمی محافظه‌کاری را کنار گذاشت و مقداری با صراحت و شجاعت در این باره اقدام کرد تا مشکل حل شود. نمی‌توان گفت که امسال، سال انتخابات است و ملاحظاتی را در نظر گرفت، بلکه باید برای این کار باید با شجاعت عمل کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۸۷
انتشار یافته: ۲۷
دولت شیره جانمان راگرفته کم است که هنوز هم دنبال گرانیهای پی درپی است.دیگرچیزی برایمان باقی نمانده که به دولت تقدیم کنیم مگر جانمان را.
با سلام
همین الان قیمت بنزین ایران با نرخ جهانی برابر است افزایش دیگه چه صیغه ی
ایشون نماینده ملت هستند یا نماینده دولت ؟ . دولت خودش بهتر میدونه وضعیت معیشتی مردم رو . بنابر این بهتره جای دولت نظر نده . ما هم انشائااله تو انتخابات مجلس نظرات ایشون را مد نظر قرار میدیم !
آفای فولاد گر نفس شان از جای گرم بلند میشه خودشون روی گنج زندگی میکنه از حال ما بیچاره ها خبر ندارند
چرا در این مورد نظر سنجی عمومی نمیکنید؟ چرا دولت تا به کمبود برمیخورد قیمتها رو بالا می برد. کلا پرداخت یارانه نقدی از اولش اشتباه بود که دولت بازهم به این اشتباه داره ادامه میده. با بالا بردن حامل های انرژی تیشه اخر رو به ریشه تولید داخلی میزنه.
كافي است ديگر بيشتر از اين مردم را تحت فشار قرار ندهيد.
كمر همت به نابودي ملت بسته ايد
قیمت سوخت رو برای پولدارها آزاد کنید.........فقرا دیگه تحمل تبعات ناشی از گران شدن قیمت سوخت رو ندارن.....
هر یک به فکر جیب خودش است ...
اگر منصفانه قضاوت كنيم تنها ايراد و مشكل اساسي دولت يازدهم محافظه كاري و عدم صراحت وشجاعت در تصميم گيريها بر اساس واقعيات جامعه است و بنوعي مي خواهد همه را راضي نگه دارد كه اين امكان پذير نيست و در بلند مدّت محبوبيّت خود را از دست مي دهد و الّا در ساير موارد تقريباً خوب و جامعه در آرامش است .
دولت افزایش قیمت سوخت دهد تعارضی با قیمت جهان ندارد که الان هر گالن حدود 3 دلاره ما که از قیمت جهانی میزنیم بالاتر !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مگه در قانون ملاک قیمت بنزین زیر قیمت فوب خلیج فارس نبود،الان دقیقا قیمت درسته،قرار نیست که گرونتر از کشورهای همسایه باشه که؟! ضمنا اینکه مدامدارزش پول کشور پایین بره که نمیشه مرتبا سوخت رو گرون کرد!
تابناک لطفا یک نظر سنجی برگزار کنید و از مردم سئوال کنید ایا با افزایش حامل های انرژی موافقند یا دریافت یارانه نقدی؟
لطفا در این مورد نظر سنجی کنید تا نتیجه آنرا دولت ببیند و این تصمیم اشتباه را نگیرد.
با افزایش دوباره حامل های انرژی فاتحه تولید داخلی خوانده شده
دولت هیچ چاره ای نداره جز این که بر مردم فشار بیشتر بیاره، مردمی هم که همه نوع فشار رو تحمل می کنند، چرا که نکنه؟
مگه کار دیگه ای بلدن؟
همیشه چاره کار گران کردن نیست ؟
جالبه قیمت کل دنیا اومده پایین اینجا میره بالا!!!!
ربطی ندارد که پول تو جیبی است یا نه
دولت قیمت ها را و خدمات و پول برق و گاز و ...همه رو گران کرده بعد گیر داده به سوبسید پرداختی
فرقی نمی کند پول دار یا بی پول باید این پول و به همه بده حق مسلم هر ایرانی هست...
ومردم چاره ایی جز تحمل ندارند!!!
به نظر من مبلغ يارانه نقدي هم براي كل يارانه بگيران هم حدود 15هزار تومان كسر شود و اين مبلغ به اشتغال زايي جوانان اختصاص يابد
باور كنيد جوانان به كار بيشتر نياز دارند تا اين چهل هزار تومان پول نقد!
خیلی عجیب است به مخابرات که میرسیم دولت فشار آورده تا هزینه پالس نصف شود و در نتیجه سهامداران ضرر کرده اند زیرا خصوصی است ولی آب و برق و گاز و خودرو و حاملهای انرژی مرتب در خال گران شدن هستند.
مجبورند میفهمید مجبورند. یاد اوایل دولت قبل افتادم که میگفتند هدف ما از سهمیه بندی، گران شدن بنزین نیست فقط میخواهیم جلوی اصراف بعضیا رو بگیریم
پس ی دلیل بقیمتهای جهانی را بهانه نکنید.
هنوز در حدواندازه ای نیستید که حرفهای جهانی بزنید
قیمت جهانی نفت شد یک شوم قیمت بنزین تکون نخورد
یارانه ها باید سریعا قطع شود.تمام
مـــــــــــــــــــــــردم بدبخت و دولت تــــــــــــــدبیر
و امید به نامیدی تبـــــــــــــــــــــــــدیل شده
۴۸۰۰۰ هزار میلیارد تومان ؟
اشتباه نمیکنید؟
آقا نمیشه هم سوخت گرون داشته باشیم هم خودرو‌گرون. اعصاب مردم رو داغون نکنید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی