بازدید 15057

آیا تلگرام هم مانند وایبر عمدا کند شده است؟

وایبر قربانی اجرای سیستم فیلترینگ هوشمند شده است. همچنین برنامه بلند‌ مدت برای قطع شدن این شبکه‌ها وجود دارد اما همانطور که می‌دانیم وزارت ارتباطات تمام تلاش خود را برای جلوگیری از فیلتر شدن کامل این شبکه‌ها به کار گرفته است
کد خبر: ۵۰۱۷۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۱ 20 May 2015
با انتشار آمار رسمی از کاهش ارسال پیامک در شبکه اپراتورهای همراه و همچنین گله برخی مدیران اپراتورهای موبایلی از کاهش میزان مراجعین، می‌توان تصویر روشنی از میزان ضررهایی که شبکه‌های اجتماعی به این بخش از خدمات اپراتورها زده‌اند را ترسیم کرد.

روزنامه «ایران» در گزارشی نوشت: کاهش ارسال پیامک در شبکه تلفن‌همراه طی دوماه گذشته همزمان شده است با اختلال و کندی در شبکه‌های پیام‌رسان رایگانی مانند وایبر که حالا هم این چرخه اختلال به دیگر اپ‌های پیام‌رسان مانند تلگرام نیز سرایت کرده است. هرچند وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طی یک ماه اخیر و در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص کند شدن وایبر، اعلام کرده که این اختلالات ربطی به وزارتخانه ندارد اما برخی کارشناسان اعلام می‌کنند بدون شک اجرای سیستم فیلترینگ هوشمند، بی‌تأثیر در ایجاد اختلال و کندی در این شبکه نبوده است.

ضرر OTT‌ ها به اپراتورهای موبایل


یک مقایسه آماری ساده نشان می‌دهد که ارسال پیامک‌های تبریک نوروز در سال 94 نزدیک به 9 میلیارد کمتر از سال 93 بوده است. براساس این‌ آمارها مجموعه ارسال پیامک‌ تبریک در سال 94، نزدیک به 19 میلیارد پیامک از سوی سه اپراتور همراه بوده که این میزان در مقطع زمانی مشابه سال 93، 28 میلیارد پیامک ثبت شده است. پیش از ارائه این آمارها نیز بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که میزان ارسال پیامک‌های تبریک در سال جاری به خاطر رشد استفاده کاربران از شبکه‌های پیام‌رسان رایگان موبایلی (OTT) با کاهش روبه‌رو شود.

براساس آخرین گزارش ارائه شده از سوی وزارت ارتباطات،‌ در حال حاضر کاربران تلفن‌همراه هوشمند در کشور 5/27 میلیون نفر است که از این تعداد نیز در حدود 9 میلیون نفر از اینترنت همراه استفاده می‌کنند. تغییر ذائقه کاربران با استفاده از خدمات و سرویس‌های نوین با توجه به دسترسی آنها به اینترنت همراه نسل سوم و چهارم نوید کاهش استفاده از خدماتی مانند پیامک را می‌داد. در حالی که کاربران تلفن‌همراه کشور خشنود از شرایط به وجود آمده و امکان استفاده راحت از شبکه پیام‌رسانان اینترنتی هستند، اما نفوذ این شبکه‌های اجتماعی بین کاربران به مذاق برخی اپراتورهای تلفن‌همراه کشور خوش نیامده است.

یکی از اصلی‌ترین منتقدان این شبکه‌ها، وحیدصدوقی، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار است. وی با اعلام اینکه سیاست‌های در نظر گرفته شده درباره‌ شبکه‌های اجتماعی موبایل در کشور عادلانه نیست، می‌گوید: ما برای یک پیامک مبلغ قابل توجهی را به عنوان عوارض پرداخت می‌کنیم، اما یک نرم‌افزار مانند وایبر بدون هیچ عوارضی به‌طور آزادانه در کشور فعالیت می‌کند.

صدوقی تأکید کرده بود که همراه اول به دنبال محدودیت فعالیت این شبکه‌ها در کشور نیست اما انتظار دارد شرایط به گونه‌ای اصلاح شود که اختلاف میان خدمات اپراتورها و OTTها کم شود. در حالی صدوقی شبکه‌های اجتماعی را عامل ضرر اپراتورهای همراه می‌داند که حالا و با توجه به نفوذ اینترنت موبایل در کشور، بسیاری از کاربران با کمک اینترنت همراه خود از سرویس‌های مختلف مانند شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

اما مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار معتقد است که درآمدهای بخش دیتا کاهش هزینه‌های پیامک و تماس صوتی را جبران نمی‌کند. وی پیشنهاد داده است که برای جبران این ضررها باید، سازمان تنظیم مقررات با طرح قوانین جدید امکانی برای اپراتورها ایجاد کند که آنها بتوانند برای مصارف داخلی و خارجی اینترنت هزینه‌های متفاوتی را اعمال کنند.

کوچ از وایبر به تلگرام

همزمان با انتقاد اپراتورهای تلفن همراه از فعالیت بدون محدودیت OTTها در کشور، میزان کندی و اختلال در سرویس پیام‌رسان وایبر طی چند هفته اخیر بیشتر و بیشتر شده است. محمود واعظی، وزیرارتباطات، هر گونه دخالت و ایجاد محدودیت در این سرویس را رد کرده و اعلام داشته که وزارت ارتباطات این سرویس را فیلتر نکرده است. همچنین در کنار این اظهارات نیز بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد شبکه وایبر در جهان بدون هیچ مشکلی در حال فعالیت است. کندی ایجاد شده در وایبر به هیچ‌وجه باعث تسلیم شدن کاربران ایرانی این شبکه نشده، چرا که آنها راه دیگری یعنی کوچ به سرویس پیام رسان «تلگرام» را پیدا کرده‌اند. براساس گزارش‌ها طی یک‌ماه اخیر و با افزایش کندی در سرویس وایبر، تعداد کابران تلگرام با افزایش همراه بوده است.

علی‌راسخی، تولید کننده اپلیکیشن موبایل، اعلام می‌کند که اجرای فیلترینگ هوشمند باعث ایجاد بخش عظیمی از کندی‌ها در شبکه‌هایی مانند وایبر شده است. او با تأکید براینکه وزارت ارتباطات در یک‌سال اخیر تمام تلاش خود برای جلوگیری از فیلترینگ سرویس‌های اجتماعی را به کار گرفته می‌گوید: «‌وایبر قربانی اجرای سیستم فیلترینگ هوشمند شده است. همچنین برنامه بلند‌ مدت برای قطع شدن این شبکه‌ها وجود دارد اما همانطور که می‌دانیم وزارت ارتباطات تمام تلاش خود را برای جلوگیری از فیلتر شدن کامل این شبکه‌ها به کار گرفته است.»

به گفته وی در حال حاضر تعداد کاربران ایرانی وایبر 7 میلیون نفر و واتس‌اپ 6 میلیون نفر است. براساس اعلام این کارشناس، فعالان شبکه تلگرام در سه ماه گذشته و با ایجاد محدودیت در شبکه وایبر از یک میلیون کاربر به سه میلیون کاربر در ایران رسیده است.

اما در همین زمینه مهدی داوری - مدیرعامل پیام‌رسان ایرانی بیسفون - می‌گوید: «بحث غیرمنطقی مطرح می‌شود و آن اینکه استفاده مردم از OTTها درآمد اپراتورها را کاهش داده و این درحالی است که اگر مردم از پیامک کمتر استفاده می‌کنند به جای آن به سمت استفاده از دیتای موبایل خود رفته‌اند.»

به باور وی اگر در حال حاضر درآمد اپراتورها از بخش پیامک کم شده به جای آن حالا این اپراتورها درآمدی به نام دیتا را دارند که در گذشته اثری از آن نبوده است.

بازار کم رونق OTTهای ایرانی


مرکز تحقیقاتی Strategy Analytics در گزارشی اعلام کرده که به دنبال افزایش رقابت اپراتورهای تلفن‌همراه برای عرضه خدمات پیام‌رسان با شرکت‌های عرضه‌کننده سرویس‌های اینترنتی رایگان پیامکی از جملهWhatsApp، Line Messenger وWeChatدرآمد اپراتورهای جهانی از سرویس‌ پیام‌های متنی و چند رسانه‌ای تا سال 2017 میلادی 20 درصد کاهش می‌یابد. در این شرایط بسیاری از اپراتورهای موبایل در دنیا برای جبران ضرر خود در حال همکاری با فعالان بخش OTT هستند تا با کمک تولید محتوا و همچنین تشویق کاربران به استفاده از دیتای موبایل برای کار با این ‌اپ‌ها ضررهای خود را جبران کنند.

اما در ایران به دلیل محدودیت‌های تحریمی اپراتورهای تلفن همراه کشور امکان برقراری ارتباط با OTTهای خارجی را ندارند. همچنین در این زمینه نیز تعداد اپلیکیشن‌های ایرانی به‌اندازه انگشتان یک دست نمی‌رسد.

راسخ، تولید‌کننده اپلیکیشن موبایل، عدم تمایل برنامه‌نویسان ایرانی به تولید OTTهای بومی را به عدم اطمینان کاربران ایران به آنها به خاطر بحث امنیتی و همچنین فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم در این زمینه ارتباط می‌دهد. به گفته وی OTTهای داخلی فاقد سرعت و امکانات کاربردی هستند و به همین دلیل کاربران ایرانی را نمی‌توانند به سمت خود جذب کنند.

اما مهدی داوری، مدیرعامل اپ پیام‌رسان بیسفون، معتقد است صحبت از عدم اطمینان کاربران ایرانی به پیام‌رسانان اینترنتی داخلی، جوی است که از خارج کشور به کاربران داده می‌شود. به باور وی سطح اطمینان و یا

خطر پذیری OTTهای داخلی و خارجی در یک سطح است و نمی‌توان در این زمینه تفاوتی برای آنها قائل شد.

او در ادامه می‌افزاید: «نباید انتظار داشت بیسفونی که نزدیک به 6 ماه فعالیت‌کرده از نظر کارایی با وایبری که حدود 4 سال در این حوزه فعالیت داشته برابری کند. با این حال OTTهای داخلی فعلی هم از نظر امکانات و هم به دلیل استفاده از اینترنت داخلی از سرعت بالاتری برای انتقال پیام برخوردار هستند.»

براساس اعلام داوری، بیسفون در حال حاضر یک میلیون و 200 هزار کاربر دارد که 70 درصد آنها در این شبکه فعال هستند.

فعالان حوزه تولید اپلیکیشن در ایران براین باورند که برای رشد اطمینان کاربران ایرانی به استفاده از OTTهای داخلی نیاز به قانون‌گذاری خاص و حمایت بیشتری از طرف دولت است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۹
انتشار یافته: ۳۵
شما بیا اصلا کل این برنامه ها رو فیلتر کن. با این وجود آیا اپراتورها فکر می کنند مردم به سمت پیامک بر میگردن؟! نه عزیز من، دوران پیامک دیگه داره نفس های آخرش رو میکشه... با تکنولوژی روز نمیشه مبارزه کرد...
نمی دونم چرا در ایران همواره باید بخش های تولید و خدمات ، حمایت شوند !!! خودروسازی و مخابرات هم از بخش هایی هستند که دائم احتیاج به حمایت دارند وگرنه از پا درمی آیند .
وقتي اونهمه پول از مردم مي گرفتن، يا وقتي خيلي راحت سه هفته سرويس پيامك رو قطع كردن بايد به اين روزهاشون فكر مي كردن. يكي از مهم ترين دلايل افت ارسال پيامك همون سه هفته قطع بودنش بود كه باعث شد مردم تصميم بگيرن فقط براي كارهاي خيلي ضروري از اين سرويس استفاده كنن و حجم جك هاي ارسالي بعد از اون جريان به شدت افت كرد. اولين ضررش رو خودشون به خودشون زدن حالا چرا از وايبرو تلگرام شاكي مي شن خدا مي دونه.
بیسفون در آخرین نسخه خیلی خوب شده من تست کرده ام و راضی هستم.
همه چيز كه قرار نيست انحصاري باشد و تحميلي به مردم اپراتورها الان دارند از راه فروش اينترنت همراه مبالغ گزافي را به دست مي آورند و اكثريت استفاده كنندگان از اينترنت همراه براي دسترسي به اين شبكه ها مي باشد نمي شود كه اپراتورها هم ببخشيد خر بخواهند هم خرما را
تعداد پیامک ها کم شده عوضش تعداد مشترکین اینترنت شرکت مخابرات و اینترنت موبایل چند برابر شده. با مقایسه قیمت ها میشه دید که نه تنها درآمد این شرکتها کم نشده بلکه زیاد هم شده.
"برنامه بلند‌ مدت برای قطع شدن این شبکه‌ها وجود دارد"

پس فاتحه اين شبكه ها رو بايد خوند!

همه پيش به سوي فيلتر شكن!
این کاهش درآمد اپراتورها داستان همان چوپانیست که در شیر آب می ریخت و همان آبها سیلی شد و گوسفندآن را برد، این نتیجه فروش سیم کارتهای پنج هزار تومنی بود که در دهه هفتاد و هشتاد با قیمتهای فضایی به دست مشترکین محترم میرسید
تکنولوژی همین است. نمی توان در مقابل آن مقاومت کرد. فشار به مردم آیا راه صحیحی است؟
با سلام کند بودنش بماند واسه ما که کلا قیلتر شده به چه علت خدا داند ولی کار خیلی ناپسندیه چون باعث شده کسایی که فیلتر شکن نداشتن نصب کنن و این خودش عواقب داره یکی نیست به مخابرات بگه کم درآمد داری آخه
شرکت های مخابراتی بابت هر پیامک پولشو دریافت میکنند. الان که پیامکها کم شده ضرر نمیکنند بلکه سود آنها کمتر شده و این برایشان خوش آیند نیست
در دنیا این امکانات برای مردم هر چه بهتر میکنند اما در ایران هر چه بیشتر محدودتر !
كدام ضرر؟ مخابرات با فروش پهناي باند و ترافيك اينترنت سود خودش را مي برد.
این درآمد هنگفت که امسال کم شده هر سال توجیب کی می رفت ؟
اصولا اینقدر پیامک تبلیغاتی زیاد میاد که پیامک شده یه جور اسپم باکس ، اصلا چک نمی کنمش ، پیامک به دو دلیل 1- پیشرفت تکنولوژی در بخش دیتا 2- استفاده بی رویه تبلیغاتی و بی در و پیکر که به هدف سود آوری اپراتورها صورت گرفته از رده خارج شده است
چه عجب بالاخره از یه خبر گذاری شنیدیم که سرعت وایبر کم شده
فقط این نیست سرعت اینترنت هم کم شده
قطعی های مکرر و متناوب در اینتر نت هم اضافه کنید
کلا انگار با هر آنچه که هزینه کمتری برای مردم دارد مخالفند
اینقدر تعداد این برنامه ها زیاد شده که حتی اگه شما روزی یدونه هم فیلتر کنید باز هم تمام نمیشوند...
هر کار دلتان میخواهد بکنید.. شما روز به روز سودتون کمتر میشه
چون جای ابتکار و خلاقیت و کار افرینی دنبال این هستید گه چطور از امکانات بیست سال پیش سود بدست بیارید...
بجای کارای غیر اخلاقی دنبال خلاقیت و رشد و افزایش سود باشید
Xمخابرات باید بره بسمت فروش تضمینی خدمات.
همانکاری که دقیقاً شرکتهای خارجی می کنن
آقای مهدی داوری اشتباه متوجه عدم اطمینان مردم نسبت به OTTهای داخلی شده! مردم از نمونه‌های داخلی استفاده نمیکنن چون این نمونه‌های داخلی برای ثبت نام، کد ملی، آدرس، شماره تلفن و ... درخواست میکنن!
مگه اون زمانیکه این اپراتورها تند تند گرون میکردن، به فکر جیب مردم بودن؟ یا اینکه فقط به فکر سود به هر اسمی (آبونمان، مالیات بر ارزش افزوده و...) بودن!؟ حالا بازم بیان فیلترکنن و کندش کنن. راه رسیدن به خدا زیاده آقاجون
از امروز صبح با وای فای نمی تونم به تلگرام وصل بشم قطعش کردن
وايبر كند شود مايبر مي آيد مايبر برود قايبر مي آيد قايبر كند شود سايبر مي آيد سايبر برود جايبر مي آيد فقط دوستان عرض خود مي برند و زحمت ما مي دارند
مقایسه پیامک و اپلیکیشن های اجتماعی در گوشیهای هوشمند، آدم رو به یاد تلگراف زدن مردم و گسترش خطوط تلفن می اندازه!
آیا واقعا میشه جلوی گسترش و ارتقای تکنولوژی رو گرفت؟
سیاست فیلترینگ و کند کردن شبکه های اجتماعی، واقعا ناشی از دیدگاه اخلاق گرایانه است یا رویکردی اقتصادی برای سود بیشتر اپراتورهای موبایل است؟
پیامک تو کشورهای دیگه رایگانه و فقط پول مکالمه و نت می دن حالا چرا ما باید پول بدیم.
اوپراتورها عرضه دارن در فضای سالم رقابت کنن نه اینکه سرعت پایین بیارن
توجه به آمار کم شدن پیامک بدون توجه به آمار رو به رشد استفاده از اینترنت گوشی و همچنین ADSL در شبکه خانگی یک فریب است ، شرکت مخابرات سود کلانی از ارتباطات اینترنتی بدست می آورد که اصلا قابل قیاس با کم شدن پیامک ندارد!!
عملا با راه اندازی شبکه های اجتماعی سیستم mms گرانفروشان تعطیل شد،
من خودم شخصا از بیسفون استفاده می کنم.
سرعتش حتی از واتس اپ و تلگرامم بالاتره .
به نظرم با اینکه ایرانیه ولی کاملا حرفه ای تولید شده.
اگه محصولات ایرانی به کیفیتشون توجه کنن و مثل خودروسازی ها به مردم زور نگن و محصول بی کیفیتو به مردم قالب نکنن مردم هم استقبال می کنن.

در مورد بیسفون اگه بخوام منصفانه اظهارمظر کنم هم سرعت ارسال و دریافت مسیجهاش بالاس. هم کیفیت تلفنش خوبه. هم از مطالب کانالها ش استفاده می کنم که بعضیاشون خیلی خوبن .
متاسفانه در مملکت ما برای حمایت از شرکت های داخلی چه خودرو چه مابقی دولت شروع به محدود کردن و محروم کردن مردن از محصولات خارجی میکنند و به جای فشار به تولید کننده ها برای افزایش کیفیت فشار بر روی مردم است و انتخاب و آزادی انتخاب از مردم میگیرند. آیا معنی دموکراسی این است؟
اجبار و فشار به مردم واسه انتخاب به سليقه اين آقايون به اپراتورها هم سرايت كرده !!
ديگه مدتهاست ملت تاسف نميخورن بابت اين رفتارها.
عوضش استفاده از اینترنت همراه بیشتر شده که سود کلانش تو جیب همین اپراتور ها میره دیگه.
مخابرات کاش بجای کار داشتن به این موضوعات کیفیت سرویس هاشو درست می کرد
من مثلا نوترینو شدم!!!!
ایننرنت آلفا + سرعت بالا را با قیمت گران خریدم ولی دریغ از سرعت
بعضی وقتها حتی یک صفحه اینترنت را هم باز نمی کنه
برای خودم و کل ملت ایران متاسفم
اصلا مشتری مداری در اپراتورها و کلا در کشور ما وجود نداره. یعنی با بهینه سازی مشتری رو به سمت خودشون نمیکشن بلکه مشتری رو با فیلتر و زور و اعمال انحصار و محدودیت به استفاده از امکانات بی کیفیت خودشون جذب میکنن کاملا دیکتاتور مآبانه
من که همه گوشیهامو از دسترس خارج کردم و فقط با تلفن ثابت زنگ میزنم و کاری کردم هر کی موبایلمو بگیره نتونه و به ثابت زنگ بزنه از موبایل به ثابت رو هم جواب نمیدم حالا ببینیم کی ضرر میکنه
امکان نداره دیگه بخوام از پیامک استفاده کنم دیوانه ام مگه دوره پیامک دیگه به سر رسیده تکنولوژی در حال پیشرفت هست و هیچ کی نمی تونه جلوشو بگیره
از اپلیکیشن اسلامی ایرانی سلام استفاده کنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار