بازدید 6842
منتقدان Internrt.org می‌گویند:

پروژه فیس‌بوک ناقض آزادی بیان و بی‌طرفی است

در حالی که سرویس Internt. org که توسط فیس‌بوک راه‌اندازی شده، ‌به دنبال فراهم کردن اینترنت آزاد در بازارهای در حال ظهور است، به نظر می‌رسد، در این امر با انتقاداتی جدی روبه‌روست.
کد خبر: ۵۰۱۷۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰ 20 May 2015
پروژه فیسبوک ناقض آزادی بیان و بی طرفی است

در حالی که سرویس Internt. org که توسط فیس‌بوک راه‌اندازی شده، ‌به دنبال فراهم کردن اینترنت آزاد در بازارهای در حال ظهور است، به نظر می‌رسد، در این امر با انتقاداتی جدی روبه‌روست.

به گزارش «تابناک»، بیش از شصت گروه هوادار آزادی مدنی و دیجیتال از ۲۸ کشور جهان، نامه سرگشاده‌ای ‌خطاب به مارک زاکربرگ، بنیانگذار و مالک فیس‌بوک‌ امضا کرده‌اند که در آن ادعا شده ‌پروژه Internet. org به شکل فعلی‌اش ناقض بی‌طرفی است و به این ترتیب، «آزادی بیان، برابری فرصت، امنیت، حریم شخصی و نوآوری را تهدید می‌کند».

این پروژه که از سال ۲۰۱۳ توسط زاکربرگ کلید خورده، ‌قصد دارد با همکاری شرکت‌های مخابراتی و توسعه دهندگان محلی، استفاده رایگان و ابتدایی از اینترنت را همراه با دسترسی به سایت‌هایی همچون فیس‌بوک، ویکیپدیا و بی. بی. سی نیوز فراهم کند. فیس‌بوک اوایل سال جاری میلادی اظهار داشت، Internt. org تا کنون به ۷ میلیون نفر در شش کشور کلمبیا، هند، زامبیا، تانزانیا، کنیا و غنا کمک کرده است و این رقم تا پایان سال به ۱۰۰ کشور خواهد رسید.

پروژه فیسبوک ناقض آزادی بیان و بی طرفی است
زاکربرگ این پروژه را به نام «اینترنت برای همه» می‌داند، ولی منتقدان وی نگاهی متفاوت دارند؛ برای مثال، ماه گذشته و پس از واکنشی شدید درباره مسئله بی‌طرفی این پروژه در هند، گروهی از شرکت‌های اینترنتی از پشتیبانی آن انصراف دادند.

این هفته نیز گروه‌های مدافع آزادی‌های دیجیتال و مدنی، رویه‌ای مشابه ‌پیش گرفتند و مدعی شدند، ‌Internrt. org شیوه‌ای را پیش گرفته ‌که در آن سرویس دهندگان، مجموعه‌ای از خدمات را‌ رایگان برای مشتریانشان ارائه می‌کنند که این مسأله باعث شکل‌گیری «اینترنت دو لایه» می‌شود و کاربران جدید اینترنت به شیوه‌ای مستقل و نابرابر برای اتصال به اینترنت عادت می‌کنند که به جدایی دیجیتالی بیشتر منجر خواهد شد.

پروژه فیسبوک ناقض آزادی بیان و بی طرفی است

البته فیس‌بوک نیز تلاش کرده ‌با ایجاد تغییراتی به این انتقادات پاسخ دهد؛ بنابراین، اوایل ماه جاری میلادی، پلتفرمی از Internet. org ‌ارائه کرد که به توسعه دهندگان دیگر اجازه می‌دهد، خدماتی افتخاری را ایجاد کرده و به این ترتیب، بحث درباره اولویت بخشی به همکارانش و نقض بی‌طرفی را تمام کند.

در این زمینه، یکی از سخنگویان پروژه به «مشیبل» گفته ‌است: «ما و منتقدانمان دیدگاهی مشترک درباره کمک به افرادی بیشتر برای دسترسی به تجربه‌ای گسترده‌تر از خدمات اینترنتی داریم. ما معتقدیم چنانچه افراد بیشتر و بیشتری به اینترنت دسترسی داشته باشند، متوجه مزایای آن می‌شوند و خواهان خدمات بیشتری خواهند بود».


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر