بازدید 36902
یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با «تابناک» اعلام کرد؛

اگر عراقی‌ها بخواهند، مستشاران ایرانی دوباره مستقر می‌شوند

چند روز پیش، تروریست‌های داعشی در شهر الرمادی، بزرگ‌ترین پیروزی طی ۹ ماه گذشته را به دست آورد‌ند. در همین زمینه، یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌و‌گو با تابناک به علل تصرف دوباره الرمادی توسط داعش و همچنین علت سفر وزیر دفاع کشورمان به عراق پرداخته است.
کد خبر: ۵۰۱۶۳۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰ 20 May 2015
چند روز پیش تروریست‌های داعشی در شهر الرمادی بزرگ‌ترین پیروزی طی ۹ ماه گذشته را به دست آورده‌اند. در حالی روز گذشته نیروهای ارتش و عشایر توانستند داعش را از ساختمان مرکزی دولتی در الرمادی عقب برانند، بار دیگر تروریست‌ها به شهر الرمادی حمله بردند تا شکست‌های گذشته را جبران کنند.

به گزارش «تابناک»، برخی از پایگاه‌های خبری با اشاره به حمله گسترده تروریست‌ها خبر داد که داعش کنترل بخش غربی الرمادی را در اختیار گرفته ‌و ارتش تجهیزات خود را برای مقابله با شبه نظامیان به مناطق درگیری فرستاده است. بر اساس گزارش‌ها داعش از ۴ محور بار دیگر به شهر الرمادی یورش برد تا نیروهای ارتش و عشایر را از این شهر عقب براند و در همین حال توانسته است، مرکز فرماندهی عملیاتی منطقه الرمادی را به کنترل خود درآورد.

چهار روز پس از آغاز حمله شدید تروریست‌های داعش به شهر استراتژیک رمادی در عراق و در حالی که گزارش‌ها از افتادن مناطق مهمی از این شهر به دست تروریست‌ها حکایت داشت، اکنون خبر می‌رسد، بار دیگر دولت دست به دامان شیعیان شده تا برای بازپس‌گیری شهر از دست داعش وارد عمل شوند.

اخبار از عراق حاکی از آن است که گروهی از نظامیان شیعه ـ که برای بازپس‌گرفتن رمادی از نیروهای داعش اعزام شده‌ بودند ـ در پایگاهی نزدیک این شهر در استان انبار عراق مستقر شده‌اند.

در همین زمینه یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌و‌گو با تابناک به علل تصرف دوباره الرمادی توسط داعش و همچنین علت سفر وزیر دفاع کشورمان به عراق پرداخته است.

وی در آغاز پیرامون علل تصرف دوباره الرمادی توسط داعش بیان داشت: داعشی‌ها بعد از عملیات‌های پی در پی که در عراق علیه آن‌ها صورت گرفت، به تدریج ضعیف شدند. در واقع مجموعه‌ای متشکل از نیروهای ارتش عراق از جمله الشعبی، عشایر و پیشمرگ‌های کرد دست به دست هم دادند و عملیات‌های مختلفی در مناطق ‌عراق انجام دادند و مناطق زیادی را از دست داعش پس گرفتند؛ عملیات‌هایی همچون آمرلی و جرف الصخر... و که آخرین آن عملیات تکریت بود که ضربات پی در پی متوجه داعش شد و پیروزی‌ها خوبی نصیب ارتش و نیروهای مردمی عراق کرد.

این منبع آگاه ادامه داد: پس از عملیات تکریت مناطقی که در اختیار دولت عراق قرار گرفت، به دلیل اینکه مناطق سنی بود، این بحث مطرح شد که ارتش و دولت عراق باید آن مناطق را به کمک نیروهای مردمی و عشایری خود برادران اهل سنت بازپس‌گیری و حفظ کنند؛ بنابراین، حضور نیروهای جوان شیعی که در عملیات گذشته بودند کمرنگ و ‌باعث شد ‌پشتوانه مردمی ارتش از نظر حضور این نیرو‌ها ضعیف شود. بنابراین داعش ‌فرصتی برای جبران خسارات‌ها یافت و شروع به سازمان‌دهی دوباره برای بازپس‌گیری مناطق از دست داده ‌و نیز دوباره به استان الانبار و منطقه رمادی ‌حمله کرد.

وی در ارتباط با واکنش دولت عراق گفت: پس‌ از کشمکش‌های فراوان در روزهای اخیر، داعشی‌ها موفق شدند مناطقی از این منطقه را بگیرند. نتیجه این وضعیت باعث شد، ‌دولت عراق یک تغییر رویکرد بدهد. ارتش عراق مجددا دیدند که بدون نیروهای شعبی و سپاه بدر نمی‌توانند به تنهایی اقدام کنند، بنابراین دولت و ارتش عراق تصمیم گرفتند که فرماندهی ادامه عملیات رمادی را به آقای هادی عامری، فرمانده نیروهای بدر بدهد تا ‌‌توان عشایر منطقه با کمک نیروهای شعبی افزایش پیدا کند و بتوانند منطقه را از داعش پس بگیرند.

این منبع آگاه در پاسخ به پرسشی در‌باره نقش ایران در عراق گفت: قطعا حضور و حمایت‌های ایران به خصوص نیروهای مردمی که علاقه‌ای بسیار‌ی به حضور جمهوری اسلامی دارند، تأثیر بسیار‌ی دارد؛ کمک‌هایی که توسط مستشاران و نمایندگان ایران انجام می‌شود، نقش کارآمدی دارد.

همیشه حضور ایران مبتنی بر این بود که خود عراقی‌ها استقبال کنند و بخواهند ‌جمهوری اسلامی ایران به آن‌ها کمک کند. بعد از عملیات تکریت عراقی‌ها تصور کردند، بدون حضور موثر نیروهای مستشاری ایران و نیروهای مردمی عراق می‌توانند با داعش به مبارزه بپردازند؛ بنابراین، حضور ایران کمرنگ شد. الان هم همه دیدند که نتیجه این تصمیم مقامات عراقی منفی بود و منجر به سقوط الرمادی شد.

وی در ادامه پیرامون دلیل سفر وزیر دفاع کشورمان به عراق و دیدار با مقامات عراق بیان داشت: وزیر دفاع به دنبال ادامه سفر رئیس جمهور عراق ‌به تهران برای بررسی شرایط و نیز استقبال ‌عراقی‌ها از حضور ایران، مجددا نیروهای ایرانی در آنجا مستقر و مستشاران ایرانی مورد مشورت قرار بگیرند.

در عین حال، وزیر دفاع کشورمان می‌تواند نقش مؤثری در جهت همکاری و هماهنگی‌ها بین دو کشور هم از جهات پشتیبانی و لجستکی داشته باشد و هم ‌باعث شود ‌در صورتی که عراقی‌ها بخواهند، حضور مستشاری ایران به قوت و روال سابق برگردد.

این منبع آگاه در پایان گفت: با‌ وضعیت‌ پیش آمده، عملیات داعش نمی‌تواند پایدار بماند و حتما صحنه نبرد به نفع نیروهای عراق و مردم عراق بر‌می‌گردد، چون در ‌زمان‌های گذشته، این فراز و نشیب‌ها کم و بیش وجود داشته و این گونه ‌نبوده است که این اتفاق جدیدی باشد. گاهی داعش جایی را تصرف می‌کرده ‌و دوباره نیروهای عراقی آن را باز پس می‌گرفت. این رویه در طول زمان ادامه داشته است. در ‌‌نهایت بنده فکر می‌کنم که صحنه در عراق به زودی به نفع ارتش و دولت عراق عوض خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی