بازدید 2352

کریمی قدوسی از تصویب طرح جدید خبر داد

کد خبر: ۵۰۱۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷ 19 May 2015
کریمی قدوسی گفت: نمایندگان مجلس دو طرح هسته ای را در هم ادغام کرده و طرح جدیدی را نوشته اند که به موجب آن تحریم ها باید یکجا برداشته شود، بازرسی ها در چارچوب پادمان و دوره زمانی محدودیت غنی سازی هم 5 ساله باشد.

به گزارش ایرنا: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهارداشت: متن طرح مذکور را در کمیته شش نفره به تصویب رساندیم و نام آن را «الزام به رعایت حقوق مسلم ملت ایران در توافق هسته ای» گذاشته ایم. این طرح در جلسه عصر امروز یا یکشنبه آینده در کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی خواهد شد.

علاءالدین بروجردی، احمد رضا دستغیب، سید حسین نقوی حسینی، ابراهیم کارخانه ای، علیرضا زاکانی و جواد کریمی قدوسی اعضای کمیته تخصصی کمیسیون امنیت ملی مجلس برای رسیدگی به طرح های هسته ای هستند.

کریمی قدوسی گفت: ما تاکنون سه طرح در موضوع مذاکرات هسته ای نوشته ایم که در دستور قرار گرفته است. اولین طرح در دفاع از مصادیق حقوق هسته ای ایران بود که همزمان با شروع مذاکرات با 120 امضا تقدیم هیئت رییسه شد و به چاپ رسید.

وی اضافه کرد: طرح دوم که توسط آقای کارخانه ای( نماینده مردم همدان در مجلس) تهیه شد مربوط به پیشرفت مذاکرات بعد از 13 ماه بود که این هم با 120 امضا در دستور قرار گرفت یک فوریت آن رای آورد و برای بررسی به کمیسیون ارجاع شد.

نماینده مردم مشهد در مجلس گفت:طرح سوم نیز با قید سه فوریت و برای توقف مذاکرات در صورت تهدید آمریکا تهیه شد که متاسفانه رسانه ها یک قشقرق و جنجال را راه انداختند و روحیه استکبارستیزی مجلس را که در این طرح تجلی داشت، زیر سوال بردند. در این طرح نه قطع مذاکره ای وجود داشت و نه تضعیف تیم مذاکره کننده بلکه هم تایید و تقویت تیم بود و هم حفظ عزت و رسیدن به توافق خوب.
وی با بیان اینکه این طرح سه فوریتی اثرش را بر جا گذاشت گفت:نتیجه اش این شد که بفهمند اگر بخواهند تهدید را با منطق مذاکره عجین کنند و درهم بپیچند قطعا به جایی نمی رسند و تیغ تیز طرح سه فوریتی به عنوان سند افتخارآمیز در دست مجلس نهم است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد:آیین نامه مجلس نیز می گوید زمانی که یک خطر بزرگ می خواهد متوجه کشور شود قانونگذار با طرح سه فوریتی درجا جلو ی آن را بگیرد .
اگر قرار است جلوی بحران و تهدیدی جدی و بزرگ را بگیریم همین جاست که می خواهد توافقی انجام شود. اگر خطوط قرمز رعایت نشود کشور دچار هزینه سنگین و 15 و 20 سال آینده خواهد شد همان اتفاقی که در لیبی و عراق به وجود آوردند در ایران پیاده می شود.

وی افزود طرح سه فوریتی همچنان در دستور کار قرار دارد ولی دو طرح اولی را در جلسه صبح امروز کمیته در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بررسی و ادغام کردیم و به جمع بندی نهایی رسیدیم.

کریمی قدوسی گفت: طرح تجمیع شده در یک صفحه نوشته شده که خلاصه آن در چهار محور مشخص تدوین و قید شد که دولت و تیم مذاکره کننده موظف است این اصول را در توافق رعایت کند و توافق در نهایت به تصویب مجلس برسد.

نماینده مشهد در مجلس ادامه داد: در نخستین بند این طرح آمده است تحریمها باید به صورت یکجا برداشته شود و این تحریم ها با هر عنوانی روز اول اجرای توافق باید برداشته شود. دوم مربوط به بازرسی هاست اینکه بجز بازرسی هایی که در نظام پادمان انرژی هسته ای هست هیچ نوع بازرسی دیگر بخصوص بازرسی از مراکز نظامی و امنیتی و دسترسی به افراد را نباید بپذیریم.

کریمی قدوسی گفت بر اساس بند دیگر این طرح کمیته هفت نفره ای تشکیل می شود و در صورت انجام توافق این کمیته هفت نفره از سوی نمایندگان مجلس بر اجرای این طرح نظارت می کند.

وی یادآور شد: یکی دیگر از بندهای این طرح به همین موضوع اشاره دارد که دسترسی به مراکز نظامی و افراد وجود نخواهد داشت و تنها در چارچوب پادمان است. در بند دیگر طرح هم به طول زمان اشاره شده است که طول زمانی 10،15 و 25 سال قابل قبول نیست حداکثر دوره زمانی 5 سال را در طرح آورده ایم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل