بازدید 5319
رهبر انقلاب در دیدار اعضاي ستاد کنگره گرامیداشت شهدای پیشمرگان مسلمان کُرد؛

دشمن با بهانه‌هایی نظیر «مذهب» و «قومیت» اختلاف‌افکنی می‌کند

رهبر انقلاب با تأکید بر ضرورت هشیاری عناصر دلسوز و علاقه‌مند در مقابل این توطئه‌ افزودند: هم آن کسی که در کِسوَت طرفداری از تسنن بنا به دشمنی و حمله کردن به شیعه می‌کند، در واقع علاقه‌ای به تسنن و اسلام ندارد و هم آن کسی که در شیعه محرّک آتش تعصب ضد اهل تسنن است، هیچ گونه انگیزه دینی ندارد.
کد خبر: ۵۰۱۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱ 18 May 2015
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد کنگره گرامیداشت شهدای پیشمرگان مسلمان کُرد که در تاریخ ۱۳۹۴/۲/۱۴برگزار شده بود، صبح امروز (دوشنبه) در این کنگره در شهر سنندج منتشر شد.

به گزارش «تابناک» حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار با تقدیر از گرامیداشت یاد شهیدان پیشمرگان مسلمان کُرد، به فداکاری و از جان گذشتگی این جوانان مؤمن و با اخلاص اشاره کردند و گفتند: پیشمرگان مسلمان کرد با حضور در میدان، هم جان خود را به خطر می‌انداختند و هم گروهک‌های ضد انقلاب آرامش خانواده‌های آن‌ها را تهدید می‌کردند، اما این جوانان شجاع، حقاً و انصافاً امتحان بسیار خوبی دادند.

رهبر انقلاب با اشاره به ناکام ماندن سیاست دشمن در استفاده از عناصر «قومیت» و «مذهب» برای نا‌امن کردن منطقه کردستان و تبدیل این منطقه به نقطهٔ آسیب‌زننده به انقلاب افزودند: در سال‌های اول انقلاب، ضد انقلاب همه توان خود را به‌ کار گرفت تا این منطقه را ناامن کند اما همت و دل مردم و علمای کُرد همراه با انقلاب بود‌ و آن‌ها حتی برخی از علمای کُرد را به شهادت رساندند، که در آخرین مورد چند سال قبل، شخصیت خالص و پاکی همچون مرحوم شیخ الاسلام را شهید کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه با اشاره به این واقعیت که «دشمن آرام نمی‌نشیند و تا جایی که بتواند با استفاده از ابزارهای فراوان امنیتی، تبلیغاتی و مالی که در اختیار دارد، دشمنی خواهد کرد» خاطرنشان کردند: البته در ایران دشمن از تحریکات قومیتی در مورد کُرد‌ها نمی‌تواند استفاده کند، اما یکی به‌ دنبال برانگیختن آتش تعصبات مذهبی و اختلاف شیعه و سنی علیه یکدیگر هستند و عده‌ای نیز از روی غفلت بازیچه و اسیر این نقشه‌ها می‌شوند.

رهبر انقلاب با تأکید بر ضرورت هشیاری عناصر دلسوز و علاقه‌مند در مقابل این توطئه، افزودند: هم آن کسی که در کِسوَت طرفداری از تسنن بنا به دشمنی و حمله کردن به شیعه می‌کند، در واقع علاقه‌ای به تسنن و اسلام ندارد و هم آن کسی که در شیعه محرّک آتش تعصب ‌ضد اهل تسنن است، هیچ گونه انگیزه دینی ندارد.

ایشان با اشاره به تجربه زیاد انگلیس در اختلاف‌افکنی مذهبی میان شیعه و سنی و بهره‌برداری از آن، به یک واقعه جاری یعنی طرح کنگره آمریکا در پوشش حمایت از اهل سنت عراق اشاره و این پرسش را مطرح کردند: آیا آن‌ها واقعاً علاقه‌ای به اهل سنت دارند؟

حضرت آیت الله خامنه‌ای گفتند: آن‌ها ضد هر چیزی هستند که نشانی از اسلام دارد و برایشان نیز فرقی میان شیعه و سنی وجود ندارد، و مسائلی نظیر مذهب و قومیت برای آن‌ها بهانه‌ای برای اختلاف‌اندازی است.

رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه باید این بهانه‌ها را از دست دشمن گرفت، گفتند: انجام کارهای فرهنگی نظیر همین گرامیداشت شهدای پیشمرگان مسلمان کُرد و همچنین توجه به مسائل مربوط به جوانان ضروری است.

متن کامل بیانات در دیدار اعضای ستاد کنگرهٔ گرامیداشت شهدای پیشمرگان مسلمان کرد

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌ (۱)

خیلی متشکّریم از برادران عزیز که همّت کردند تا یاد گرامی پیشمرگان مسلمان کرد را احیا‌ کنند و زنده بدارند و نگذارند این فداکاری‌ها فراموش بشود؛ تشکّر می‌کنیم از این زحماتی که کشیده‌اید و همچنین تشکّر می‌کنیم از بیاناتی که آقای حسینی، آقای [رجبی‌] فرمانده، آقای ملّاقادر دوست قدیمی ما بیان فرمودید. ان‌شاءالله که خداوند به همهٔ شما‌ها توفیق بدهد و کمک کند.

 بله همان‌طور که اشاره کردید، برادران شجاع و بااخلاص در منطقهٔ کردنشین کم نبودند و در همه‌جای منطقهٔ کردنشین، برادران مؤمن و بااخلاص وجود داشتند که برای انقلاب واقعاً مایه گذاشتند. گل سرسبد این‌ها، همین جوانانی بودند که در مجموعه‌های پیشمرگان مسلمان کُرد مجتمع شدند، سلاح دست گرفتند و رفتند در می‌دان؛ هم جان خودشان را به خطر انداختند، هم خانواده‌های خودشان را به خطر انداختند؛ این نکتهٔ مهمّی است. در اصفهان، در تهران، در یزد، در مشهد، در تبریز اگر چنانچه فرزند یک خانواده‌ای می‌رفت در میدان جنگ و به شهادت می‌رسید، مردم نسبت به این‌ها اظهار ارادت می‌کردند؛ کسی به خود این جرئت را نمی‌داد و اصلاً کسی تمایلی نداشت که این‌ها را تهدید کند؛ [امّا] در کردستان این‌جور نبود؛ در کردستان بعضی از خانواده‌هایی که جوانانشان می‌رفتند به شهادت می‌رسیدند یا مبارزه می‌کردند، از طرف ضدّ انقلاب مورد تهدید قرار می‌گرفتند. این جوانی که در مجموعهٔ پیشمرگان مسلمان کُرد با این شجاعت می‌آمد وسط میدان ـ که بنده یادم هست و کاملاً با این مجموعه آشنا بودم؛ مکرّر آنجا‌ها رفته بودم، دیده بودم، می‌آمدند، می‌رفتند ـ هم جان خودش را در معرض تهدید قرار می‌داد، هم آرامش خانوادهٔ خودش را؛ می‌دانستند و می‌آمدند؛ این‌ها خیلی مهم است. و امتحان خوبی دادند؛ حقّاً و انصافاً امتحان بسیار خوبی دادند.

 دشمن از روز اوّل روی منطقهٔ کردنشین تکیه کرد؛ به دو جهت: یکی به‌خاطر قومیّت، یکی به‌خاطر مذهب؛ امیدوار بودند که بتوانند از این نقطه نفوذ کنند؛ در بلوچستان به یک نحو، در ترکمن‌صحرا به یک نحو، در کردستان به یک نحو. این اسناد و مدارک فراوان مربوط به منطقهٔ کردستان که در نهان‌خانه‌های امنیّتی رژیم طاغوت بود، همه افتاد دست ما؛ ما فهمیدیم سیاستهای این‌ها آنجا چه بوده است و چه‌کار می‌کردند. این‌ها از این سیاست‌ها می‌خواستند بعد از پیروزی انقلاب استفاده کنند و منطقهٔ کردستان را تبدیل کنند به یک نقطهٔ آسیب‌پذیر و آسیب‌زن نسبت به انقلاب؛ هدف این بود. حالا شعارهای گوناگونی می‌دادند؛ بعضیشان شعار چپ می‌دادند، بعضی حتّی شعارهای اسلامی می‌دادند. در همین منطقهٔ کردستان از ضدّ انقلابِ معارض با نظام اسلامی، کسانی بودند که آیهٔ قرآن می‌خواندند ـ که خب همه یادمان هست؛ کسانی که در این قضیّه بودند، یادشان هست - امّا در واقع داشتند برای ضدّ انقلاب، برای آمریکا، برای رژیم صهیونیستی کار می‌کردند، تلاش می‌کردند‌ و همهٔ نیروی خودشان را هم مصرف کردند بلکه بتوانند آن منطقه را ناامن کنند؛ خب این منطقه ناامن نشد. خب بله، جوانهای ما از جاهای مختلف رفتند کردستان امّا اگر دل مردم کُرد با انقلاب نبود، باز هم این‌ها می‌توانستند کار بکنند؟ معلوم است که نه؛ اگر ده برابر آن مقداری که ما نیرو فرستادیم کردستان، می‌رفتند کردستان امّا دل مردم کرد با این‌ها نبود، نمی‌توانستند کار بکنند؛ مردم کُرد و خیلی از علمای کُرد دلشان با این‌ها بود؛ بعضی از علمای کرد را ضدّ انقلاب شهید کرد، که آخرینش همین چند سال پیش مرحوم شیخ‌الاسلام بود؛ در سنندج این مرد خالص و پاک را شهید کردند؛ بنابراین کاری که در آن منطقه انجام گرفت به همّت برادران بود.

من خاطرات زیادی دارم؛ حالا پاوه را آقای ملّاقادر گفتند؛ من یادم است روزی که اوّل ‌بار بعد از قضایای پاوه، رفتیم، هوا هم سرد بود، رفتیم آن منطقهٔ بالا [ی شهر] و جوانهایی که آنجا بودند [دیدیم] و رفتیم مسجد ایشان. (۲) حقیقتاً مردم در آن منطقه با غربتی که در خانهٔ خودشان داشتند، برای نظام جمهوری اسلامی تلاش می‌کردند و خدمت می‌کردند و زحمت می‌کشیدند، یعنی واقعاً این‌جوری بود. خب بحمدالله اثر هم کرد؛ امروز هم در آن مناطق [همین وضع‌] هست. آنچه مهم است این است که ما بدانیم دشمن آرام نمی‌نشیند؛ اگر خیال کنیم که دشمن آرام خواهد نشست، نه، دشمن تا آنجایی که بتواند دشمنی خواهد کرد و نقشه خواهد ریخت و اقدام خواهد کرد؛ پول هم در اختیارشان هست، دستگاه‌های امنیّتیشان هم وسیع است، دستگاه‌های تبلیغاتیشان هم وسیع است و تلاش می‌کنند؛ ما باید بیدار باشیم ما بایستی بیدار باشیم. همان ‌طور که عرض کردم، این مسئلهٔ شیعه و سنّی مسئلهٔ مهمّی است. آن‌ها روی مسئلهٔ شیعه و سنّی تکیه کرده‌اند؛ سعی کردند از هر دو طرف تعصّب‌ها را برانگیخته کنند؛ یعنی آتش تعصّب را، هم در طرف شیعه، هم در طرف سنّی برانگیخته کنند. یک عدّه‌ای هم خب از روی غفلت، همیشه بازیچهٔ دست این چیز‌ها می‌شوند. انسانهای دلسوز و علاقه‌مند باید حواسشان خیلی جمع باشد که اسیر این معانی نشوند. واقعاً این‌جور است که آن کسی که در کسوت طرف‌داری از تسنّن، بنا می‌کند به شیعه حمله کردن و دشمنی خود را از حد می‌گذراند، هیچ‌گونه علاقه‌ای در مرکز امر به تسنّن و به اسلام ندارد. عین همین قضیّه در مورد [تشیّع هست‌]؛ کسانی هستند که محرّک آتش تعصّب در شیعه بر ضدّ اهل تسنّن هستند، در حالی‌ که هیچ‌گونه انگیزهٔ دینی در آن‌ها نیست؛ این‌ها از چه کسانی استفاده می‌کنند؟ از متوسّطین و متوسّطاتی که درست توجّه به جوانب قضیّه ندارند؛ علاقهٔ مذهبی دارند امّا عقل و توجّه و حکمت لازم در آن‌ها نیست که بفه‌مند هدف دشمن چیست. این‌ها از دو طرف تحریک می‌کنند؛ همه بایستی مراقب باشیم، نگذاریم این توطئه به نتیجه برسد. بنده از‌‌ همان مدّت‌ها پیش این را می‌گفتم که انگلیس‌ها در این مسأله خیلی تجربه دارند، آن‌ها از آمریکایی‌ها تجربه‌شان بیشتر است، تجربهٔ اختلاف افکنی بین تشیّع و تسنّن در آن‌ها خیلی بیشتر است؛ خوب بلدند چه‌کار بکنند که دو طرف را به جان هم بیندازند. یک‌وقت به‌نحوی حرف می‌زنند که گویی طرف‌دار اهل سنّتند. حالا دیدید در مجلس کنگرهٔ آمریکا به‌عنوان حمایت از اهل سنّت عربِ عراق، طرح تصویب می‌کنند! حالا آن‌ها آیا واقعاً به اهل سنّت علاقه دارند؟ آن‌ها ضدّ هر چیزی هستند که نشانی از اسلام دارد؛ برایشان شیعه و سنّی هم فرقی ندارد؛ به این نکته بایستی توجّه کرد. بنابراین مسئلهٔ مذهب یک مسأله است، حالا خوشبختانه «...» [دشمنان‌] نمی‌توانند از عامل کردی استفاده کنند؛ با اینکه در بعضی از کشورهای دیگر از عامل کردی خوب می‌توانند استفاده کنند، در ایران از این عامل نمی‌توانند استفاده بکنند ولیکن خب تبلیغات را می‌کنند، از عامل اختلاف مذهبی استفاده می‌کنند؛ مسئلهٔ قومیّت یک مسأله است. بهانه‌ها را باید از دست این‌ها گرفت.

کار فرهنگی که آقای ملّاقادر گفتند کاملاً درست است، کار فرهنگی بسیار خوب است. حالا همین حرکتی که در زمینهٔ پیشمرگان مسلمان کُرد دارید انجام می‌دهید، این خودش یک کار فرهنگی است؛ اگر این کار را خوب و تمیز و جامع ان‌شاءالله از آب دربیاورید، این خودش یک کار فرهنگی باارزشی است، این را باید انجام داد. کارهای خدماتی و اقتصادی هم باید انجام بگیرد؛ واقعاً جوان‌ها نباید بیکار بمانند، بیکاری منشأ فساد است و مسائل مربوط به جوان‌ها مسائل درجهٔ یک است. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال به همهٔ شما‌ها توفیق بدهد، بتوانید این کارهایی را که شروع کرده‌اید، به بهترین وجهی ان‌شاءالله به پایان برسانید.
و السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته‌
 
۱) این کنگره در تاریخ ۱۳۹۴/۲/۲۸ در سنندج گشایش می‌یابد. پیش از سخنان معظّم‌له، حجّت‌الاسلام سیّدمحمّد حسینی شاهرودی (نمایندهٔ ولیّ‌فقیه در استان کردستان)، سرتیپ‌۲ پاسدار محمّدحسین رجبی (فرمانده سپاه کردستان و دبیر کنگره) و ماموستا ملّاقادر قادری (امام جمعهٔ پاوه) مطالبی بیان کردند.

۲) مسجد میدان‌
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل