بازدید 2105

ایران از تاخیر در توافق ضرر نمی‌کند

کد خبر: ۵۰۱۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹ 17 May 2015
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تصویب طرح کنگره آمریکا برای بازنگری در توافق احتمالی هسته‌ای با ایران گفت: تصویب چنین طرحی در آمریکا نشان دهنده وجود حاکمیت چندگانه در این کشور است.

احمد بخشایش نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به طرح مورد تصویب کنگره آمریکا مبنی بر بازنگری در توافق هسته‌ای با ایران، گفت: در حالت عادی 2 سناریو برای این رفتار کنگره وجود دارد؛ در احتمال اول این نکته وجود دارد که چنین اقدامی یک قطعه از پازل سیاسی مجموعه حاکمیت آمریکاست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در این سناریو احتمال می‌رود که دولت آمریکا و کنگره با یکدیگر تبانی کردند تا دست مذاکره‌کنندگان این کشور در برابر ایران بازتر باشد و موضع برتری داشته باشند و دولت آمریکا از کنگره خواسته با تصویب چنین طرحی موضع آنها را ارتقاء ببخشد.

نماینده مردم اردستان با تأکید بر اینکه کنگره آمریکا با تصویب این طرح بر پیچیدگی مذاکرات افزوده است، اظهار داشت: مذاکره ایران و آمریکا پس از 35 سال به خودی خود با پیچیدگی‌های فراوانی روبرو است و در نزد افکار عمومی جهان به یک تابوی بزرگ تبدیل شده و کنگره آمریکا با این طرح 52 روز دیگر (مدت‌ زمان بررسی توافق احتمالی و تأئید نهایی آن) بر پیچیدگی این مذاکرات افزوده است.

بخشایش افزود: موضوع مشخص این است که کنگره آمریکا به دلیل برخی لابی‌های صهیونیستی از توافق با ایران رضایت ندارد و اگر توافق امضاء شد و کنگره با آن مخالفت کرد قطعاً این دولت آمریکاست که از چنین اقدامی ضرر می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران تنها با 1+5 و دولت آمریکا در قالب همین گروه مذاکره می‌کند و با اقدامات کنگره کاری ندارد، اظهار داشت: البته در این میان جمهوری‌خواهان کنگره برای کسب رضایت لابی‌های صهیونیستی و برخی کشورهای عربی نمی‌خواهند توافق احتمالی با ایران به نام اوباما ثبت شود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از عدم توافق با 1+5 و آمریکا ضرر نمی‌کند گفت: حتی در صورتی که کنگره آمریکا این طرح را رد کند و پس از آن با وتوی رئیس‌جمهور آمریکا توافق احتمالی به مرحله اجرا برسد ایران از تأخیر ایجاد شده ضرر نمی‌کند زیرا عمل به تعهدات ما منوط به اجرای کامل توافق است.

بخشایش در پایان تصویب طرح کنگره برای بازنگری در توافق هسته‌ای با ایران را نشان‌دهنده حاکمیت دوگانه و چندگانه در آمریکا خواند و خاطرنشان کرد: اگر کنگره مانع اجرای توافق احتمالی با ایران شود شکاف‌های حاکمیت در آمریکا بیشتر نمود پیدا خواهد کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل