بازدید 3521

نگاهی به کمپ دیوید دوم اعراب

نخستین پیمان بین اعراب و اسرائیل غاصب به نام پیمان کمپ دیوید به وسیله انور سادات رئیس جمهور وقت مصر و مناخیم بگین، نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس با میانجیگری واشنگتن در سال 1978 با حضور جیمی کارتر، رئیس جمهور وقت آمریکا امضا شد و نخستین خیانت به آرمان مردم فلسطین در به رسمیت شناختن اسرائیل در امت عربی شکل گرفت.
کد خبر: ۵۰۰۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷ 15 May 2015
نخستین پیمان بین اعراب و اسرائیل غاصب به نام پیمان کمپ دیوید به وسیله انور سادات رئیس جمهور وقت مصر و مناخیم بگین، نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس با میانجیگری واشنگتن در سال 1978 با حضور جیمی کارتر، رئیس جمهور وقت آمریکا امضا شد و نخستین خیانت به آرمان مردم فلسطین در به رسمیت شناختن اسرائیل در امت عربی شکل گرفت.

به گزارش «تابناک»، علی اکبر ضیائی، تحلیلگر مسائل بین المللی اسلامی روز جمعه در مقاله ای که در اختیار «ایرنا» قرار داده، معتقد است امروز کمپ دیوید دوم میان رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و رهبری و هدایت رژیم اشغالگر قدس شکل گرفته تا دغدغه های این رژیم از توافق ایران با گروه 1+5 در ائتلافی دیگر مورد تاکید و تایید سران عرب قرار گیرد.

وی در این مقاله تاکید کرد: آن چه که به عنوان نگرانی شورای همکاری خلیج فارس از ایجاد بی ثباتی ایران در منطقه از آن نام برده شده است در حقیقت همان نگرانی ها و دغدغه های رژیم اشغالگر قدس از سیاست همگرائی جمهوری اسلامی ایران با سیاست جهانی در روند مذاکرات اتمی و رفع تحریم ها و افزایش توان نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه است.

سیاست جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بر احترام متقابل و توسعه همکاری های منطقه ای برای ایجاد ثبات در منطقه و مبارزه با افراط گرائی و جریان های تروریستی استوار است.

از مهمترین عوامل بی ثباتی در منطقه خاورمیانه و دیگر نقاط دنیا نیز مسلح کردن گروه های افراط گرای القاعده، جبهه النصره و اخیرا داعش توسط عربستان و هم پیمانان آن از جمله آمریکا و تحریکات تفرقه افکنانه اسرائیل غاصب برای ترویج جنگ شیعی و سنی بوده و ریاض سیاست امت واحده و مقابله با استکبار را پیگیری نکرده است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان مدافع حقوق مظلومان همواره اقدام به کمک های انساندوستانه و تأمین صلح و آرامش در منطقه کرده است.

در این اجلاس که تنها قطر و کویت در سطح سران در آن شرکت کرده و سایر کشورها نمایندگانی را اعزام کرده بودند، نتایج ملموس سیاسی و امنیتی را دربر نداشت و کشوری چون عمان نیز تنها نائب رئیس وزراء، 'فهد بن محمود آل سعید' را به نمایندگی از سلطان قابوس پادشاه آن کشور فرستاد.

سخنان باراک اوباما مبنی بر این که 'من بر تعهدات آمریکا برای تامین امنیت اعضای شورای همکاری خلیج فارس تاکید می کنم' سخنی بی پایه و اساس است و منظور وی از این سخنان در واقع فروش بیشتر سلاح های انبار شده آمریکا به کشورهای خلیج فارس در مقابل دشمن توهمی آنان است.

خوب می دانیم که در پشت کارتل های اقتصادی آمریکا بویژه در حوزه فروش سلاح سرمایه داران صهیونیستی قرار دارند و ذخائر نفتی امت اسلامی با سیاست گذاری آمریکا و اسرائیل غاصب به جیب آنان سرازیر می شود.

توافق جامع و قابل راستی آزمایی برنامه هسته ای ایران که توسط باراک اوباما در این توافق ابراز شده است نتیجه همان لابی های صهیونیستی برای سنگ اندازی در روند نهایی کردن مذاکرات 1+5 با ایران است.

این در حالی است که سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید دارد: اگر توافقی صورت گیرد باید برای هر دو طرف اقداماتشان قابل راستی آزمایی و اثبات باشد. اقداماتی که ایران متعهد می شود توسط آژانس و اقدامات طرف مقابل باید در عمل اثبات شود. این روند و مساله عجیبی نیست و ما به دنبال آن هستیم که در توافق تعادل و توازن ایجاد شود.

دخالت های آمریکا در کودتای 28 مرداد و حمایت های بی دریغ از رژیم خودکامه پهلوی و دیگر حکومت های استبدادی در جهان، عدم اعتماد ایران را تاکنون در پی داشته است.

از نکات حاشیه ای این اجلاس نیز می توان به ادامه لابی ها و همکاری های ولیعهد عربستان محمد بن نایف با سازمان اطلاعاتی آمریکا و نیز استقبال گرم وزیر دفاع آمریکا از ولیعهد عربستان اشاره کرد.

سوابق محمدبن نایف نشان می دهد وی همراهی و همکاری نزدیکتری با دولت اوباما دارد و بزرگ نمائی مبارزه با تروریسم در کارنامه محمدبن نایف توسط رسانه های عربستان پوششی برای تعامل کامل وی با سیاست های آمریکا در منطقه است.

لازم به ذکر است که محمد بن نایف تحصیلات ابتدائی، راهنمائی و دبیرستان خود را در ریاض گذرانده و کارشناسی خود در رشته علوم سیاسی را در سال 1981 از آمریکا اخذ کرده و دوره هایی را در مبارزه با تروریسم در داخل عربستان و بخش مبارزه با تروریسم سازمان اطلاعاتی آمریکا گذرانده است.

شرکت کنندگان در اجلاس کمپ دیوید همچنین تاکید کردند که در یک همکاری مشترک برابر آنچه 'تلاش های ایران برای ایجاد بی ثباتی در منطقه' خوانده شده اقدام خواهند کرد و همچنین یادآور شدند که خواستار مشارکت مثبت ایران در منطقه براساس احترام به معاهده ها و قوانین بین المللی و منطقه ای، عدم دخالت در امور داخلی همسایگان، وفاداری به اصول و مصوبات سازمان ملل متحد و رعایت اصول دوستی با همسایگان هستند.

این درحالی است که کشور یمن بدون صدور هیچ یک از معاهدات و قوانین بین المللی و بدون تایید سازمان ملل و شورای امنیت مورد تجاوز اعضای شورای همکاری خلیج فارس بدون حضور عمان قرار گرفته و سبب کشته شدن هزاران کودک و زن و افراد غیر نظامی در یمن شده است.

در بیانیه کمپ دیوید دوم، همکاری های دفاعی از جمله افزایش توانایی دفاعی و نظامی بین آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس؛ همکاری در مبارزه با تروریسم، افراطی گرایی از جمله فعالیت افراط گرایان در اینترنت و دنیای مجازی و موضوعاتی چون مبارزه با داعش در عراق و آینده سوریه و یمن مورد اشاره قرار گرفت و این در حالی است که آینده سوریه و یمن به عدم دخالت کشورهای مذکور در امور داخلی آن دو کشور بستگی دارد.

این آینده باید بیش از هر چیز نه توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی بلکه خود مردم سوریه و یمن تامین شود.

در بیانیه همچنین تاکید شده است که اقدامات نظامی ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان، باید هر چه زودتر به فرآیند سیاسی برای حل بحران این کشور تبدیل شود.

البته پیش از این بیانیه، جمهوری اسلامی ایران از طرفین نزاع در یمن خواسته است با ادامه روند مذاکرات، حقوق همه مردم و اقشار یمن بدون در نظر گرفتن مسائل فرقه ای در شکل آینده حکومت تأمین شود و این عربستان و متحدانش بوده اند که در امور داخلی یمن دخالت و جان هزاران نفر را در حملات خود گرفته و سبب ویرانی کشور یمن شده اند.


ایرنا
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی