بازدید 3966

فرماندهان کودتای بروندی بازداشت شدند

سخنگوی ریاست جمهوری کشور آفریقایی بروندی روز جمعه اعلام کرد که 3 ژنرال ارتش این کشور به اتهام همکاری در کودتا علیه پیر نکورونزیزا رییس جمهوری کنونی این کشور، دستگیر شدند.
کد خبر: ۵۰۰۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱ 15 May 2015
سخنگوی ریاست جمهوری کشور آفریقایی بروندی روز جمعه اعلام کرد که 3 ژنرال ارتش این کشور به اتهام همکاری در کودتا علیه پیر نکورونزیزا رییس جمهوری کنونی این کشور، دستگیر شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از بوجومبورا، جروایس آبایهو افزود: ژنرال گادفروید نیومباره فرمانده کودتاچیان علیه نکورونزیزا رییس جمهوری کنونی این کشور هنگام سفر وی به تانزانیا برای شرکت در اجلاس سران شرق آفریقا، گریخته و مکان پنهان شدن وی نامشخص است.

به گفته این سخنگو، یکی از دستگیر شدگان ژنرال پلیس و دو تن دیگر ژنرال ارتش از جمله سایریله نداییروکیه وزیر پیشین دفاع این کشور هستند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه تلاش برای کودتا در بروندی را محکوم کرد.

پانزده کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل ضمن محکوم کردن تلاش برای کودتا در بروندی، از طرف های درگیر خواستار آرامش و برگزاری انتخابات شدند.

اتحادیه آفریقا نیز روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای خواستار حل فوری بحران بروندی از طریق دیپلماتیک شد.

در بیانیه رییس اتحادیه آفریقا ضمن لزوم توجه به بازگشت به وفاق عمومی در بروندی، تاکید شده است که این اتحادیه تمام تحرکات این کشور را از نزدیک زیر نظر دارد.

انکوسازانا دلامینی زوما رئیس اتحادیه آفریقا، شدیدا تلاش برای کودتا در بوجومبورا را محکوم کرده و اجرای قانون اساسی و بازگشت به آرای عمومی را در این کشور خواستار شده است.

فرمانده نیروهای مسلح بروندی روز پنجشنبه اعلام کرد که کودتا علیه رییس جمهوری خنثی شده است.

پرایم نیونگابو فرمانده نیروهای مسلح بروندی افزود: کودتای نافرجام نیومباره رییس سابق دستگاه اطلاعاتی بروندی متوقف شد و هم اکنون کاخ ریاست جمهوری در دست حامیان رییس جمهوری قرار دارد.

فرمانده نیروهای مسلح بروندی در این بیانیه از شورشیان خواسته بود که تسلیم شوند.

رادیو دولتی بروندی نیز در دست نیروهای وفادار به پیر انکورونزیزا رییس جمهوری این کشور قرار دارد.

اعتراض های خشونت بار به نامزدی نکورونزیزا برای سومین دور در انتخابات آتی که از 6 اردیبهشت آغاز شده، تاکنون بیش از 20 قربانی گرفته است.

نکورونزیزا اعتراض های داخلی و درخواست های جهانی برای به تاخیر انداختن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را که وی برای سومین بار در آن نامزد شده، نادیده گرفته است.

نکورونزیزا از فرماندهان پیشین شورشیان از اکثریت گروه هوتو است که از سال 2005 مقام ریاست جمهوری را در اختیار دارد، وی زیر فشار شدید جهانی برای صرف نظر کردن از نامزدی و رقابت در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و کناره گیری از مقام خود قرار گرفته است.

بیش از 50 هزار نفر از مردم بروندی از هنگام شروع ناآرامی ها به کشورهای همسایه آن گریخته اند.

تحلیلگران معتقدند که ادامه ناآرامی در بروندی، این کشور را که سابقه درگیری های قومی دارد، با خطر بحران دیگری روبرو خواهد کرد.

بروندی کشوری کوچک و محصور در خشکی در مرکز آفریقاست. جمعیت این کشور در سال 2014 میلادی در حدود 10 میلیون و 400 هزار نفر برآورد شد. مخالفان انکورونزیزا، نامزدی وی را برای تصاحب سومین دوره قدرت در این کشور خلاف قانون اساسی و توافقنامه صلح می دانند.

این در حالی است که انکورونزیزا استدلال می کند که وی در نخستین دور ریاست جمهوری اش، از سوی پارلمان به این سمت منصوب شد، نه از طریق انتخابات.

انتخابات ریاست جمهوری بروندی قرار است 25 ژوئن (پنجم تیرماه) برگزار شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان