بازدید 19210

بانک ها با این کار خودزنی کرده اند!

زمانی که جنگ نرخ سود بین بانک‌ها در‌گرفت، یکی از اصلی‌ترین تلفات ‌از بین رفتن سپرده‌ای بلند‌مدت خواهد بود، زیرا این کار باعث خواهد شد تا مردم دیگر تمایلی به سرمایه‌گذاری بلند‌مدت نداشته باشند. از سوی دیگر، منابع بانکی، دیگر ثبات لازم را نخواهند داشت...
کد خبر: ۵۰۰۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶ 14 May 2015
حداکثر نقدینگیدر نخستین روزهای اردیبهشت بود که شورای پول و اعتبار، نرخ جدید سود بانکی را تصویب نمود؛ اما بانک مرکزی در این مصوبه نرخ سود سپرده‌های زیر یک سال را به خود بانک‌ها واگذار کرد؛ این تصمیم چشم اسفندیار مصوبه‌ای است که قرار بود به اوضاع نابسامان بانک‌ها سامان دهد.

‌به گزارش «تابناک»، اما هنوز به ماه نرسیده این مصوبه کار خود را کرد و باز هم رقابت بانک‌ها بر سر جذب پول‌های مردم بالا گرفت، به گونه‌ای که باعث خودزنی برخی بانک‌ها ‌شد. اکنون می‌توان گفت، هیچ فرقی بین سپرده کوتاه مدت و بلند مدت‌ وجود ندارد و بانک‌ها برای اینکه بتوانند حداکثر نقدینگی را جذب کنند، وعده‌های سود کوتاه مدت تا ۲۰ درصد ‌نیز داده‌اند.

زمانی که جنگ نرخ سود بین بانک‌ها در‌گرفت، یکی از اصلی‌ترین تلفات، از بین رفتن سپرده‌ای بلند‌مدت خواهد بود، زیرا این کار باعث خواهد شد تا مردم دیگر تمایلی به سرمایه‌گذاری بلند‌مدت نداشته باشند. از سوی دیگر، منابع بانکی، دیگر ثبات لازم را نخواهند داشت؛ به عبارتی ‌اگر بانکی بخواهد وام طولانی مدت بدهد و ‌سپرده کوتاه مدت دریافت کند، خطر کاهش نقدینگی هر زمان در کمین آن خواهد بود.

محمد رضا‌پور ابراهیمی، عضو شورای پول و اعتبار در خصوص این موضوع می‌گوید: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه امکان هماهنگی بین مجموعه نظام بانکی به دلیل لزوم جذب منابع‌ بین اعضا وجود ندارد، اکنون به تصمیمی بدل شده که نه تن‌ها، کاهش نرخ را در کوتاه مدت ندارد، بلکه به دلیل رقابت‌های منفی و یا به اصطلاح دیگر عملیات انتحاری بانک‌ها مقابل هم دیگر از آن نام برد.

وی گفت: متأسفانه اکنون رویکرد نرخ سود بانکی کوتاه مدت تا نرخ ۲۰ درصد برای سپرده‌های کوتاه مدت حتی یک ماه و دو ماه هم از سوی برخی از بانک‌ها اعمال می‌شود‌ که ‌خارج از چهارچوبی است که مد نظر ما بود؛ گویا به دلیل نبود رویکرد منطقی با این تصمیم، نیاز به تصمیم‌گیری دوباره در این باره احساس می‌شود.

این نماینده مجلس همچنین افزود: گویا با این رویه، زحماتی که برای کاهش نرخ سود ‌کشیده شده است، ‌ نه تنها کمکی به کاهش تأمین مالی نخواهد کرد، بلکه ممکن است باعث شود تا نرخ سپرده‌هایی که در اختیار بانک‌هاست، با توجه به افزایشی که در این چند روز اخیر شاهد آن بودیم، و جابجایی منابع از رویکرد بلند مدت به کوتاه مدت افزایش پیدا کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی با توجه به رویکرد عرضه و تقاضا ‌در این باره اضافه کرد: زمانی که عرضه و تقاضا را کنار هم می‌گذاریم، متوجه خواهیم شد، ‌میزان عرضه منابع در کنار تقاضایی که ما برای رسیدن به رشد ۷ درصدی و ۸ درصدی در برنامه در نظر گرفته‌ایم فاصله زیادی داریم؛ بنابراین، اولین کاری که می‌شود برای نرخ واقعی در حوزه تأمین مالی در اقتصاد تعریف کنیم، نیازمند این هستیم که عرضه منابع را در بازار رقابتی به شکلی مدیریت کنیم.

پس زمانی که در خصوص نرخ‌ها صحبت می‌شود، این نرخ‌ها هنگامی می‌تواند با رویکرد رقابتی تعریف ‌و بر اساس قوانین اجرا شود که این‌ها در شرایط تعادل منطقی بین عرضه و تقاضا قرار گرفته باشند.

به هر حال اقتصاد و تولید در کشور از دست بانک‌هایی به ستوه آمده‌اند که قرار بوده، روزی کمک حال آ‌ن‌ها باشد؛ اما گویا قرار است ساختار بیمار بانک‌ها با این وضعیت، گریبان‌گیر خودشان هم شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
فقط سهامداران یک لاقبا ، خود زنی کرده اند .
کاهش سود بانکی به جز افزایش دلال بازی و نیامدن پول های مردم به اقتصاد و بانک ها دستاوردی ندارد. فلذا باید سود بانکی افزایش تا توان مالی بانک ها در عرضه نقدینگی زیاد شود (2100
بانک ها با این کار نه تنها خودزنی نکرده بلکه خیلی حساب شده این کار را کرده اند زیرامردم کمتر تمایل به هزینه کردن از حسابهای کوتاه مدت خود خواهند داشت و پول در بانک خواهد ماند و از هزینه های غیر ضروری نیز کاسته خواهد شد.
می توان از زمان بندی های 3 ماهه ، 6 ماهه ،... استفاده کرد که تا حدودی مانع بی ثباتی شود . در هر حال بعد از اتفاقاتی که در دولت قبلی افتاده بانک ها ناچار از جذب سپرده به هر قیمتی برای تامین منابع مالی هستند .
نرخ سود سپرده منهای نرخ تورم پیش بینی شده عایدی است ،بدست سپرده گذار می رسد . اگر مجددا نرخ عایدی را از نرخ تورم پیش بینی شده کسرنمائیم مقدار ضرری خواهد بود که صاحبان نقدینگی از میزان ارزش پول خود را به عیان از دست میدهند یا به اصطلاح قدرت خرید را از دست میدهند/.
کدوم اقتصاد کدوم تولید!
وقتی بانک ها هم اصلا به اعتبار خود اهمیت نمیدهند و هر یک به یک حقه جدید مردم را وادار می کنند که حساب باز کنند و بعد از چند ماه با بهانه های مختلف سود کوتاه مدت را کاهش می دهند و مردم دائما بانک خودشان را تغییر می دهند با این حساب بانک هم نمی داند که مشتری کی حسابش را خالی می کندنمی دانم آیا در مراکز تصمیم گیری این بانک ها فرد دور اندیشی وجود دارد یا نه
یعنی میشه که بشه ؟
اگه بشه برای اولین بار خواهد بود که بانکها به روز سیاه بیفتند تا معنی رکود و اقتصاد بیمار را لمس کنند و مردم را اینقدر اذیت نکنند.
بانکهای ایران با نرخ های جدید سود بانکی ،بازهم از محل های درآمد بی حاشیه و امن برای پولدارها هستند.
چه بسیارند کسانی که پولهایشان را در بانکهای ایران خوابانده اند و با سود پولها در کشورهای دیگر زندگی خوشی دارند چون در اون کشورها از این سودهای بادآورده و بی دردسر خبری نیست !
یکی به داد بانکهای عزیز برسه با این خودزنی یک وقت از دست نرن
روحانی چیکار میکنی؟
اتفاقا خیلی بهتره و میزان پولی که تو بانک میاد بیشتر میشه . شما همان سودی که میخواید به سپرده بلند مدت بدید را به سپرده روزانه بدید که مردم امکان واریز و برداشت داشته باشن قول میدم در نهایت آن پولی که در بانک میمونه در طول سال خیلی بیشتر از پولی هست که قرار باشه مردم یک ساله بخوابانند
برادر جان این بحث سود هم نوعی بازی سیاسی است . در واقع با کاهش نرخ سود می خواهند دوبازه وضعیت تورم سنکین را در کشور باز گردانند و بسیاری از وابستگانشان را با وام های کم بهره و بازار با نرخ صعودی به نان و نوای بیشتری برسانند
دلیل این کار بانکها این است که اینان سود بانکی مصوب را رعایت نمی کنند
من اکنون در یک کشور جهان اول زندگی می کنم
نرخ بهره وام توسط بانک مرکزی تعیین می شود و هیچ بانکی نمیتواند از آن سر باز زند

اخیرا خواندم که وام ۵ ساله خودرو می دهند ۱۵ ملیون و بیش از صد در صد در این ۵ سال سود می گیرند. هر قسط ۵۱۲ هزار تومان.
این یعنی سود سالانه ۴۱ در صد!!
. بانکها در روز روشن جیب بری می کنند آنهم ارقام کلان و پلیس فقط به جیب بر های خیابان می پردازد
بانك كمكي به اقتصاد كشور نمي كندانها دنبال مشتري جمع كن هستندومي خواهند بايكديگر بانكها رقابت كنند نه كمك به مشكلات مردم و اقتصاد كشور
دولت باید در کار بانک ها نظارت کند نه دخالت . هر موقع دخالت کند پیش زمینه های فساد را پدید خواهد آورد

اولین درس اقتصاد در دانشگاه ها
چرا وقتی که تورم چهل درصد بود این جناب بانک ها خودزنی نمیکردنند
اين چه ديد گاهي است كه مشگلات اقتصادي كشور بايد بردوش نحيف مردم قرارگيرد موارد مطرح شده بدليل ذيل صحييح نمي باشد 1- بانكهاي خصوصي بشدت نيازمند نقدينگي هستند 2-در صورت عدم امتياز دهي به مشتريان با خروج سپرده ها مواجه خواهند شد كه اين موضوع با پيامد هاي سختي همراه است 3- درصورتيكه نرخ سود يكسان شود گرايش مردم به بانكهاي دولتي بيشتر خواهد شد به اين دليل كه ريسك كمتري دارندودر نتيجه سپرده ها از بانكهاي خصوصي خارج مي شود 4 - در هر صورت مديران اقتصادي ما ياد گرفتهاند كه به ازمايش وخطا هاي دستوري خود ادامه دهند وقتي سپردههاي مردم دريك چشم بهم زدن با تورم60% مواجه شد وتوليد كنندگان در بخشهاي توليد وكشاورزي وبانكها كه با استفاده از اين تسيهلات تو ليد و سرمايه گزازي كرده بودندبه سود هاي باد اورده رسيدند وارزش پول سپرده گزارن به يك سوم كاهش يافت چقدر سكوت خوبي حاكم بود.
اقتصاد و تولید از دست بانکها به ستوه امدند و لذا جهت تلافی جویی ومقابله به مثل نسبت به تسویه دیون معوق 80 تا 100 هزار میلیارد تومانی هیچ اقدامی نمی کنند!
این مطلب نشان میدهد که زمان تصمیم گیری در امور کلان کشور همچنان اصل آزمون و خطا بنیادی ترین اصل حاکم در تصمیم گیریها میباشد. اینجانب بعنوان یک شهروند عادی در زمان قراءت تصمیم به رقابتی کردن سپرده های زیر یک سال بدون نیاز به تفکر زیاد نتیجه کار را پیش بینی کردم. اما در عجب ماندم از این تصمیم ناپخته ، از به هدر دادن فرصتهای طلایی در کشورم و اینکه روزها در پی هم میگذرند و مدیران ما فقط در حال حرف زدن بدون تفکر ، بدون عاقبت اندیشی و بدون پشتوانه هستند.
مردم با اندک سپرده هاي خود که نزد بانکهاست سعي در حل مشکلات اقتصادي بوجود آمده توسط دولت و مسئولين است !!
حرف مفته
جالبه.هیچ صحبتی از کاهش نرخ وام وتسهیلات بانکی نیست.گویا فقط بایدبه مردم فشار وارد کرد. میگم اگر از مسئولین اقتصادی محترم بخواهیم که تصمیم گیری نکنند کی را باید ببینیم؟چون در باره هر چی که تصمیم گرفتن وکارشناسی کردن خراب شد.بابا بزارین همون سود 22 درصد باشه بهتره.
کشور ما حدود 35 سال است مسئولینش بجای اینکه از اقدامات گذشته تجربه کسب کنند هر روز به آزمون و خطا مبادرت می ورزند . شاید در این روش اگر برای مردم مشکل ایجاد می گردد ولی برای عده ای نان و آب خوبی دارد ناراحت نباشید !
متاسفانه اولین خسارت چنین تصمیمی به مستاجران خورد آنهم در زمان تغییر و تحول مستاجران به طوریکه اغلب قریب به اتفاق موجران یا ودیعه را کم کرده به اجاره افزوده اند و یا ودیعه را با صدی 2 محاسبه و اعلام می کنند که از این رهگذر افزایش نرخ اجاره تا 45 درصد را در این روزها شاهدیم. بد نیست گزارشی هم در این خصوص تهیه کنید.
چرا باورشان نمی شود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها