بازدید 2536
۲

واترپلوی ایران در مصاف با تیم هایی از پنج قاره

تیم ملی واترپلوی ایران که دو مدال مسابقات توسعه جهانی (فیناترافی) را در کارنامه دارد در پنجمین دوره این رقابت ها به مصاف تیم هایی از پنج قاره جهان می رود.
کد خبر: ۴۹۸۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 10 May 2015
تیم ملی واترپلوی ایران که دو مدال مسابقات توسعه جهانی (فیناترافی) را در کارنامه دارد در پنجمین دوره این رقابت ها به مصاف تیم هایی از پنج قاره جهان می رود.

به گزارش ایرنا، فدراسیون بین المللی شنا با هدف این که تیم های ضعیف تر قاره های مختلف که امکان شرکت در مسابقاتی مانند المپیک، لیگ جهانی و قهرمانی جهان را ندارند، امکان رقابت در تورنمنت دیگری را داشته باشند، چند سالی است مسابقاتی با نام جام توسعه واترپلوی جهان (فیناترافی) برگزار می کند.

تا کنون چهار دوره فیناترافی برگزار شده است و ایران که یک نقره و یک برنز این مسابقات را در کارنامه دارد، میزبانی دوره پنجم را بر عهده گرفته است.

این رقابت ها قرار است از 3 تا 8 خرداد در استخر 9 دی مجموعه ورزشی شهید شیرودی و با حضور 12 تیم از قاره های مختلف جهان برگزار شود.

این نخستین بار در تاریخ ورزش ایران پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی است که یک دوره مسابقات به میزبانی کشورمان در یک ورزش تیمی برگزار می شود. از سوی دیگر برگزاری این رقابت ها می تواند راهی جدید برای توسعه بیش از پیش ورزش واترپلو در ایران باز کند.

به این بهانه و در آستانه آغاز رقابت ها، تاریخچه حضور ایران در دوره های قبلی فیناترافی و حریفان تیم ملی کشورمان در پنجمین دوره مسابقات را بررسی کرده ایم.

** کسب مدال در نخستین حضور

نخستین دوره مسابقات جام توسعه واترپلوی جهان در سال 2007 به میزبانی کویت برگزار شد و تیم ملی ایران نیز یکی از 12 تیمی بود که سهمیه شرکت در این رقابت ها را دریافت کرد. 

ملی پوشان کشورمان در مرحله گروهی آن رقابت ها به ترتیب تیم های کره جنوبی، مراکش، تونس و اروگوئه را شکست دادند اما با شکست مقابل کلمبیا نتوانستند به دیدار نهایی راه پیدا کنند. ایران در دیدار رده بندی نیز موفق شد کویت میزبان را از پیش رو بردارد و در نخستین دوره برگزاری رقابت های فیناترافی به مقام سومی برسد.

کلمبیا و پورتوریکو در این رقابت ها به عناوین اول و دوم دست پیدا کردند.

** مدال نقره پس از یک دوره غیبت

ایران در دومین دوره مسابقات فیناترافی غایب بود اما در دوره سوم که در سال 2011 در شهر دمام عربستان برگزار شد، یک بار دیگر به میدان رفت.

تیم کشورمان در مرحله گروهی این دوره به ترتیب کویت، ترینیداد و توباکو، تونس، آنتیل هلند و مراکش را شکست داد تا با ده امتیاز کامل این مرحله راهی دیدار نهایی شود اما در مسابقه فینال با نتیجه نزدیک هفت بر شش از تیم میزبان شکست خورد و به مدال نقره رسید.

** میزبانی پس ازغیبت دوباره

تیم ملی واترپلوی ایران در چهارمین دوره رقابت های توسعه جهانی نیز شرکت نکرد اما مسئولین فدراسیون کشورمان توانستند میزبانی دوره پنجم را به نام ایران ثبت کنند تا بهترین فرصت برای نخستین قهرمانی واترپلوی ایران فراهم شود.

ملی پوشان واترپلو، پس از پایان رقابت های لیگ برتر و انتخاب سیروس طاهریان به عنوان سرمربی تیم ملی، تمرینات خود را برای شرکت در این رقابت ها آغاز کردند.

** حریفان در دوره پنجم

قرعه کشی این مسابقات انجام شده است و ایران باید در گروه B باید با تیم های اتریش، گواتمالا، اندونزی، تونس و اروگوئه رقابت کند.

اتریش نخستین حریف ایران در این رقابت ها، سابقه قرار گرفتن در رده های چهارم و ششم بازی های المپیک را در کارنامه دارد و برای نخستین بار سهمیه حضور در رقابت های فیناترافی را به دست آورده است.

دومین حریف ایران در این دوره از مسابقات، اروگوئه است که یکی از با ثبات ترین تیم های حاضر در فیناترافی محسوب می شود. این تیم در سه دوره از چهار دوره برگزار شده شرکت داشته و دو عنوان ششمی و یک عنوان هفتمی نیز کسب کرده است. اروگوئه در حال حاضر در رتبه سی و چهارم تیم های ملی واترپلو در رده بندی در فدراسیون بین المللی قرار دارد. ایران در نخستین دوره فیناترافی در مرحله گروهی با اروگوئه روبرو شد و با نتیجه 11 بر 4 به پیروزی رسید.

ایران در سومین مسابقه خود با گواتمالا روبرو می شود. این تیم که هم اکنون سی و دومین تیم قدرتمند واترپلوی جهان است برای سومین بار در فیناترافی شرکت می کند. این تیم در دو حضور قبلی خود یک عنوان دهمی و یک مقام یازدهمی کسب کرده است.

ملی پوشان کشورمان در چهارمین روز مسابقات به مصاف اندونزی می روند. این تیم آسیایی فقط در سال 2009 در فیناترافی حضور داشت و در رده هشتم نیز قرار گرفت.

ایران در آخرین مسابقه خود در مرحله گروهی پنجمین دوره جام توسعه واترپلو با نماینده آفریقا روبرو می شود. تونس سی و سومین تیم رده بندی جهانی، تنها تیمی است که در تمام ادوار فیناترافی شرکت کرده است. این تیم در چهار دوره گذشته به ترتیب در رتبه های دهم، دهم، هفتم و هشتم قرار گرفت. ایران در هر دو دوره قبلی حضورش در فیناترافی در مرحله گروهی با تونس روبرو شد و یک بار 21 بر 3 و بار دیگر 14 بر 10 این تیم را شکست داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
1
1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار