بازدید 4366

انتقاد آیت‌الله واعظ طبسی از مدرک‌گرایی طلاب

شورای مدیریت حوزه های علمیه باید از مدرک گرایی طلاب جلوگیری و شرایطی فراهم کند که آنان در مسائل دینی کنکاش و مطالعه بیشتری داشته باشند.
کد خبر: ۴۹۸۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۰ 07 May 2015
نماینده ولی فقیه در استانهای خراسان و تولیت آستان قدس رضوی گفت: شورای مدیریت حوزه های علمیه باید از مدرک گرایی طلاب جلوگیری و شرایطی فراهم کند که آنان در مسائل دینی کنکاش و مطالعه بیشتری داشته باشند.

به گزارش ایرنا، آیت الله عباس واعظ طبسی عصر چهارشنبه در دیدار با جمعی از اساتید حوزه علمیه خراسان در تالار اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی بر ضرورت توجه بیش از پیش به مسائل اخلاقی و تربیتی در حوزه های علمیه تاکید کرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: به طور طبیعی عده ای از طلاب به دنبال مدرک هستند و سعی می کنند در امتحانات نمره خوبی به دست آورند اما اگر کسب نمره بالا به تنهایی مورد توجه قرار گیرد، نمی توان به تبحر و تعقل طلاب در فقه و اصول و علوم دیگری حوزوی امیدی داشت.

آیت الله واعظ طبسی تاکید کرد: باید سعی کنیم با تذکرات و توجیهات به موقع شرایطی را فراهم آوریم که طلاب تنها در فکر گرفتن مدرک و موفقیت از این طریق نباشند.

وی گفت: در سالهای گذشته استادان حوزوی مانند مرحوم شیخ هاشم قزوینی در تمام جلسات درس کفایه و مکاسب به مسائل تربیتی می پرداختند و بیشتر طلاب آنچنان تحت تاثیر سخنان ایشان قرار می گرفتند که از شدت تاثر گریه می کردند.

وی اظهار کرد: استادان حوزوی مانند مرحوم قزوینی سرمشق سایر اساتید هستند و شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان باید تلاش کند استادانی مانند ایشان را تربیت کند.

تولیت آستان قدس رضوی همچنین با بیان اینکه امروز علوم جدید نیز به شیوه های گوناگون در حوزه های علمیه تدریس می شود، افزود: هم اینک درس فلسفه به مباحث درسی حوزه های علمیه افزوده شده و حاوی مطالب جامع و تامل برانگیزی است که قابلیت بحث در کلاس های درس را دارد.

آیت الله واعظ طبسی گفت: با توجه به شرایط پیش آمده برای دروس حوزوی به فقها و مجتهدان جامع الشرایطی نیاز داریم که از دانش لازم برای پاسخگویی به مسائل جدید از جمله حوزه پزشکی برخوردار و در همه مسائل دینی صاحب نظر باشند.

آیت الله واعظ طبسی همراهی اساتید حوزه علمیه را در تحقق مسائل گوناگون بسیار مهم ارزیابی و بیان کرد: خوشبختانه کار در حوزه علمیه خراسان به صورت جمعی انجام شده و همواره اتخاذ نظرات اساتید در امور برنامه ریزی و اجرایی مورد توجه قرار گرفته است.

هم اکنون بیش از 10 هزار نفر در 134 مدرسه علمیه بانوان و مردان در استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در سطوح مختلف حوزوی مشغول تحصیل هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار