بازدید 6766

گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا راه توافق را باز کرد

حسین موسویان استاد دانشگاه پرینستون امریکا با بیان این که جریان ها درباره برنامه هسته ای ایران از همان ابتدا یک مسئله ساختگی بوده ، گفت: این مسئله در10 سال گذشته جزء سه محور مهم سیاست های خارجی آمریکا بوده است.
کد خبر: ۴۹۸۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۴ 07 May 2015
حسین موسویان استاد دانشگاه پرینستون امریکا با بیان این که جریان ها درباره برنامه هسته ای ایران از همان ابتدا یک مسئله ساختگی بوده ، گفت: این مسئله در10 سال گذشته جزء سه محور مهم سیاست های خارجی آمریکا بوده است.

عضو ارشد سابق تیم مذاکرات هسته ای ایران درگفت وگو با ایرنا با شاره به این که برنامه هسته ای ایران به یک مسئله امنیتی مهم نه تنها میان دو کشور ایران و آمریکا بلکه در همه جهان تبدیل شد،افزود: یکی از دلائل پیشرفت های حاصل در دور جدید این مذاکرات، گفت وگوهای مستقیم ایران و آمریکا با یکدیگر است و بر همین اساس هم یکی از دلایل شکست مذاکره های قبلی را می توان به عدم گفت وگوی مستقیم میان دو کشور نسبت داد.

وی با اشاره به اینکه ایران و آمریکا نخستین بار است که پس از 35 سال به مذاکره بر سر یک مسئله مهم جهانی می پردازند ، گفت : پیشرفت های بدست امده دراین مذاکرات ناشی از همین گفت وگوهای رو در رو است.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در آلمان افزود : ما قبلا هم مذاکراتی با آمریکا داشته ایم اما همه این دیدار ها، در قالب کنفرانس های بین المللی صورت گرفته واین اولین باری است که ایران و آمریکا در مورد یک مسئله ای به طور رو در رو با هم مذاکره می کنند.

وی گفت : اگر قرار باشد دراین گفت وگوها توافقی حاصل شود، مذاکرات مستقیم دو دولت نقش تعیین کننده ای در این توفیق داشته و خواهند داشت و در صورتی که این توافق به گونه ای آبرومندانه میان دو دولت حاصل شود زمینه مساعدی برای پرداختن به سایر اختلافات فراهم خواهد کرد.

استاد دانشگاه پرینستون آمریکا تاکید کرد: در صورت شکست این مذاکرات، احتمال و زمینه مساعد برای بحث و گفت وگو بین ایران و آمریکا و حل احتمالی سایر مسائل میان دو کشور هم ازمیان خواهد رفت.

موسویان درپاسخ به سوال ایرنا درخصوص تاثیراتی که این مذاکرات در جبهه های مختلف سیاسی در جهان داشته، اظهار کرد: اعتبار و اهمیت این مذاکرات و وزنی که در جوامع بین المللی داشته به طور آشکار اجماع بین المللی علیه ایران را در هم شکسته است.

وی افزود: در 35 سال گذشته در داخل آمریکا یک همزبانی و اجماع کاملی علیه ایران درجریان بود که این مذاکرات آن را در هم شکست.

موسویان درا دامه از جمله به از هم پاشیدن اتفاق میان کشور های اروپایی ،واشنگتن - تل اویو ، مثلث اعراب ، آمریکا و رژیم صهیونیستی، لابی های صهیونیستی در داخل آمریکا به عنوان نتایجی که مذاکرات مستقیم میان آمریکا و ایران در برداشته، اشاره کرد.

عضو سابق تیم هسته ای ایران درمجموع مذاکرات مستقیم میان ایران وآمریکا را عامل مهمی درتقویت جایگاه ایران درمنطقه وعرصه مناسبات سیاسی در سراسر جهان توصیف کرد .

خبرنگار ایرنا درادامه پرسید که شما درجایی اشاره کرده اید که مباحث جاری دراین مذاکرات صرفا به مسائلی از قبیل روند غنی سازی و یا تعداد سانتریفیوژها محدود نمی شود وفراتر از این ها است منظورتان از مسائل فراتر از هسته ای چیست؟

موسویان در پاسخ به این سوال گفت : اولا که بی اعتمادی میان ایران و آمریکا و میان ایران با کشور های غربی به مسئله هسته ای محدود نمی شود وبسیار فراتر ازاین حرف ها است؛ دوم این که تهران و واشنگتن فعلا درست یا غلط این طور تصمیم گرفته اند که ابتدا تکلیف مسئله هسته ای روشن بشود و پرداختن به مسائل دیگر را به بعد موکول کنند.

وی اضافه کرد : توفیق در این مذاکرات راه پرداختن به سایر مسائل و از جمله مسائل منطقه ای را برای طرفین بازخواهد کرد و امکان مدیریت بحران های جاری دراین منطقه از طریق گفت وگو و تعامل میان ایران و کشور های نیرومند جهان بوجود خواهد آمد.

وی تصریح کرد: نه تنها رسیدن به توافق هسته ای منوط به حل سایر مسائل فی مابین نیست بلکه حل این مسائل موکول به حصول یک توافق آبرومندانه هسته ای خواهد بود و طرفین با هوشیاری تمام براین مسئله واقف هستند ومی دانند که باید برای پرداختن به مسائل دیگر ابتدا این مسئله ساختگی را از میان بردارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل