بازدید 3651

آیا زنگ کارآفرینی در مدارس به صدا در می آید؟

کد خبر: ۴۹۷۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲ 06 May 2015
آموزش کارآفرینی در کشورهای پیشرفته دنیا از دوران ابتدایی آغاز می شود و دانش آموزان همزمان با تحصیل در مدارس خود، مهارتهای کارآفرینی را می آموزند تا در آینده برای خود کسب و کاری راه اندازی کنند. اما متاسفانه در کشور ما این آموزش ها در سطح بسیار محدودی اجرا می شود و دانش آموزان ما با مهارتهای لازم در این خصوص آشنایی کافی پیدا نمی کنند. و از اینرو است که شاهد آن هستیم که نیمی از فارغ التحصیلان دانشگاهی از معضل بیکاری رنج می برند. بحران ناشی از بیکاری فارغ التحصیلان کشور به حدی است که جا دارد این سئوال مطرح شود آیا وقت آن فرا نرسیده است که زنگ کارآفرینی در مدارس کشور به صدا در آید؟

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به فعالیت هایی که در این زمنیه در مدارس کشور شروع شده است، خبر از اجرای سراسری طرحی برای نخستین بار در سطح کشور داده است که می توان امیدوارم بود زنگ کارآفرینی در مدارس ما هم به صدا در آید. ایشان با  اعلام اینکه پایش شایستگی‌های کارآفرینی بیش از 2 میلیون دانش‌آموز در پایه‌های هفتم و هشتم در چارچوب طرح کآشف در سال جاری مدنظر و در حال اجراست، گفت: براساس این پایش‌ها، وضعیت موجود کارآفرینی در کشور در بین دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌های آنان را رصد می‌کنیم.

مهندس علی زرافشان نشست خبری به تبیین جزییات اجرای طرح کاشف پرداخت و گفت: تلقی اینکه دولت باید شرایط شغل را فراهم کند، به یک عادت و سنت تبدیل شده است، اکنون بحث کارآفرینی توسط جویندگان کار و حتی نوجوانان و جوانان در سنین پایین‌تر در دنیا مورد توجه است.

وی افزود: یکی از برنامه‌های دکتر فانی که به مجلس ارائه داد نیز توسعه فرهنگ کارآفرینی در آموزش و پرورش بود و برای تحقق این برنامه و همچنین سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اشتغال، طرح کاشف با مشارکت دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران را در قالب تفاهم‌نامه‌ای دنبال می‌کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در این تفاهم‌نامه آموزش و پرورش تجارب غنی خود را به ویژه در شاخه کار و دانش ارائه کرده و براین اساس بیش از 400 هزار دانش‌آموز رشته کار و دانش واحد کارآفرینی را می‌گذرانند.

وی تصریح کرد: دانش‌آموزان قرار است کارآفرینان آینده و صاحبان مشاغل باشند و چرخ‌های اقتصادی کشور به دست آنها بچرخد، بنابراین باید از این ظرفیت عظیمی که در آموزش و پرورش وجود دارد استفاده کنیم. از سوی دیگر دانشگاه تهران نیز ظرفیت‌های علمی و پژوهشی خود را برای تدوین راه توسعه کارآفرینی در کشور مبنای کار قرار داده است.

زرافشان با اشاره به اینکه طرح کاشف برای کشف استعدادها و شایستگی‌های دانش‌آموزان کارآفرین است، گفت: در این راستا ویژگی‌های کارآفرینان ایرانی، شاخصه‌ها و استانداردهای کارآفرینان ایرانی استخراج و تبدیل آن به یک مدل علمی آغاز شده است.

وی ضمن اعلام اینکه پایش شایستگی‌های کارآفرینی بیش از 2 میلیون دانش‌آموزدر پایه‌های هفتم و هشتم در سال جاری مدنظر و در حال اجراست، گفت: براین اساس، مجموعه مطالعه علمی انجام شده در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران عملیاتی می‌شود. براساس این پایش‌ها وضعیت موجود کارآفرینی در کشور در بین دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌های آنان را رصد می‌کنیم و بر مبنای تبیین وضعیت موجود و شناسایی استعدادهای برتر اقداماتی را در جهت آموزش، تولید محتوا و فعالیت‌های تربیتی و عملی انجام می‌دهیم.

خاطر نشان می سازد که دومین دوره پایش شایستگی های کارآفرینی دانش آموزان کشور در روز شنبه 19 اردیبهشت ماه سال جاری در سراسر کشور برگزار می شود و کلیه دانش آموزان پایه های 7 و 8 آموزش و پرورش در این ارزیابی شرکت خواهند کرد. برای اطلاعات بیشتر می توانید با پایگاه اینترنتی طرح کاشف به نشانی www.kaashef.ir  مراجعه نمایید

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر