بازدید 2896

افخم: غنی‌سازی حق ابدی ماست

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو و رایزنی با کشورهای مختلف و نهادهای موثر برای پایان دادن محاصره یمن و ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مردم این کشور را دنبال می‌کند.
کد خبر: ۴۹۷۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷ 06 May 2015
سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو و رایزنی با کشورهای مختلف و نهادهای موثر برای پایان دادن محاصره یمن و ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مردم این کشور را دنبال می‌کند.

به گزارش ایسنا، مرضیه افخم در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با ادامه تجاوز نظامی عربستان به یمن، کشتار مردم بی‌گناه این کشور و عدم اقدام جدی نهادهای بین‌المللی در این زمینه، اظهار کرد: متاسفانه شاهد این هستیم که 40 روز از تجاوز نظامی ائتلاف به یمن می‌گذرد و شاهد کشته شدن و مجروح شدن مردم بی‌گناه این منطقه هستیم.

وی با بیان اینکه تاسیسات زیربنایی این کشور (یمن) همه در معرض نابودی قرار گرفته است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا این حمله نظامی را محکوم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه این انتظار وجود دارد که جامعه جهانی به موضوع جلوگیری از ادامه این حملات، کشتار غیرنظامیان و فاجعه انسانی که در یمن در حال رخ دادن است توجه جدی‌تری داشته باشد، افزود: متاسفانه یمن در آستانه وقوع یک فاجعه انسانی قرار گرفته و محاصره یمن به دست کشورهای متجاوز موجب به وجود آمدن محدودیت‌های شدید در امور اولیه مردم یمن از جمله نان، غذا، دارو و ... شده است و مردم یمن با این مشکلات و سختی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر رئیس جمهور چین به ایران با بیان این‌که این سفر در دستور کار است، گفت: اما هنوز زمان‌بندی قطعی آن مشخص نشده است.

وی در پاسخ به خبرنگاری درباره دعوت از ایران برای شرکت در نشست ژنو درباره سوریه با تأکید بر این‌که نشست ژنو ، یک مجموعه مشورت‌های دوجانبه است که نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه آن را ترتیب داده است، گفت: این مشورت‌های دوجانبه از روز سه‌شنبه شروع و چند هفته ادامه دارد و ایران هم به عنوان کشور موثر در منطقه و حل بحران سوریه که همواره راهکار سیاسی را در این زمینه دنبال کرده است طرف مشورت در این نشست است.

افخم افزود: آنچه در ژنو درباره سوریه در حال انجام است مذاکرات و مشورت‌های دوجانبه میان طرف‌های سیاسی و کشورهای موثر در بحث سوریه است و شکل اجلاس بین‌المللی ندارد اما به طور طبیعی ایران طرف مشورت است.

وی در پاسخ به ایسنا مبنی بر این‌که ایران در چه سطحی در نشست ژنو با توجه به دعوت صورت گرفته شرکت دارد، گفت: آنچه که به طور کلی از سوی نماینده سازمان ملل در امور سوریه مطرح شده حضور مدعوین غیرسوری در سطح سفیران کشورها در ژنو است. در عین حال این‌که سفیران این کشورها در این گفت‌وگوها شرکت کنند یا کارشناسان مربوطه در این زمینه، راه باز گذاشته شده است. اما بر اساس اطلاعی که دارم برخی کشورها در سطح سفیر شرکت کرده ‌اند و از سوی ایران کارشناسان ذیربط در این زمینه از تهران به این گفت‌وگوها رفته‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر مقامات این کشور که مدعی شدند بازرسی‌ها در چارچوب توافق هسته‌ای از فعالیت‌های هسته‌ای ایران همیشگی و ابدی خواهد بود، گفت: آنچه که در متن توافق جامع درج خواهد شد تعیین کننده است و این اظهارات حتماً تبلیغاتی است. عزم تیم مذاکره کننده هسته‌ای برای تحقق حقوق مسلم مردم ایران با چنین اظهاراتی متشنج نمی‌شود. مواضع صریح ایران درباره لغو تحریم‌ها، راستی آزمایی، بازرسی و... به طور جدی با طرف مقابل مطرح شده است.

وی ادامه داد: در مقابل آنچه ایران نیز در توافق می‌پذیرد حقوق مسلمی را تا ابد خواهد داشت که غنی‌سازی از جمله آنهاست که حقی است که داریم و تا ابد از آن استفاده خواهیم کرد.

وی در ادامه در پاسخ به خبرنگاری که از وی پرسید طرف آمریکایی در اظهارات خود بر بازرسی‌های فراتر از پروتکل الحاقی تصریح دارد، اظهار کرد: موضوعات مذاکرات مشخص است و تا قبل از آنکه متنی تنظیم و مکتوب شود چیزی قطعی نیست. علاوه بر این در بحث بازرسی‌ها آنجه مسلم است این‌که ایران نمی‌پذیرد مشمول یک نظام غیرمتعارف بازرسی شود. باید مطابق یک عضو ان‌پی‌تی و مقرراتی که سایر اعضا از آن بهره‌مند‌ند با ایران رفتار شود. ما نمی‌پذیریم یک قاعده استثنا باشیم و این را به عنوان موضع صریح به طرف‌های مذاکره کننده اعلام کرده‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در پاسخ به این پرسش که پادشاه عربستان در دیدار با رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرده است که توافق هسته‌ای با ایران نباید موجب بی‌ثباتی منطقه شود، خاطرنشان کرد: در رابطه با اظهاراتی که به نقل از مقام بلندپایه سعودی نقل شده است و چنانچه این اظهارنظر درست باشد باید بگوییم که تأکید ایشان بر چنین موضوعی مبتنی بر یک تحلیل اشتباه است و این‌که ایران تهدیدی برای منطقه است نیز اشتباه است. در طی سه دهه گذشته متأسفانه این تحلیل‌ها مبنای قضاوت و همکاری قرار گرفته و مانع جدی در شکل‌گیری همکاری‌های منطقه‌ای شده است. با این حال امیدواریم این روند و تحلیل‌ها کنار گذاشته شود. چرا که ایران همواره خیرخواه کشورهای منطقه بوده است و تحلیل‌های اشتباه مبتنی بر منافع محدود، منطقه را به از هم گسیختی می‌کشاند و منافع درازمدت هیچ یک از کشورها را تأمین نخواهد کرد.

افخم در ادامه در پاسخ به این سوال که اگر توافق هسته‌ای حاصل نشود،‌ گفت: مجموعه مقامات کشور همه سناریوهای ممکن را در نظر گرفته‌اند؛ این‌که اگر توافق شود چه آثاری خواهد داشت و اگر نشود و یا در همین نقطه متوقف شود،‌ چه آثاری پیدا می‌کند، اینها همه مورد بررسی قرار گرفته است و این‌طور نیست که سرنوشت کشور به توافق و حصول آن گره خورده باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد که ما خواهان توافق به هر قیمتی نیستیم.

افخم گفت که بخشی از تحلیل‌ها مبنی بر این‌که اگر توافق نشود سناریوهای شدیدتری روی میز است شانتاژ خبری است و واقعیت متفاوت از آن است. ایران به طور قدرتمند و با منطق قوی در مذاکرات حاضر شده است و هیچ هراسی از این‌که سناریوهای دیگری صورت گیرد ندارد. در عین حال ما همواره اعلام کردیم مصمم هستیم پرونده ساختگی و بحران غیرضروری هسته‌ای را خاتمه دهیم.

افخم در پاسخ به خبرنگاری که از وی پرسید، گفته می‌شود حضور مستشاری (نظامی) ایران در عراق کمرنگ شده است، تصریح کرد: حضور مستشاری ما به درخواست دولت عراق بوده و تا جایی که می‌دانم تغییری در روند مشورت‌ها ایجاد نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدام عربستان در بمباران فرودگاه صنعا و ممانعت این کشور از ورود هواپیمای کمک‌رسانی ایران، با ابراز تأسف از اقدام کاملاً ضدانسانی در بمباران فرودگاه و ممانعت از ورود هواپیمای کمک رسانی ایران و دیگر هواپیماها، تصریح کرد: بمباران فرودگاه و تداوم این کار مانع از کمک رسانی به مردم یمن شده است و متأسفانه در ارسال کمک‌های دیگر کشورها محدودیت‌ ایجاد کرده است. ما ضمن محکوم کردن این اقدامات راه‌های ارسال کمک‌های بشردوستانه را با صلیب سرخ و دیگر نهادهای مربوطه بررسی می‌کنیم تا در اولین زمان کمک‌ها در اختیار مردم یمن قرار گیرد.

افخم در رابطه با موضوع توقیف کشتی مرسک تیگرس،‌ اظهار کرد: این یک مسأله حقوقی است و نباید این بخش را به خاطر مسائل منطقه به موضوعات نظامی و سیاسی گره بزنیم. کشتی مورد نظر شاکی خصوصی دارد و برای برخورد با آن حکم قضایی وجود دارد و بر اساس همان حکم، سازمان بنادر و کشتیرانی ایران به نیروی دریایی ایران برای اقدام اعلام نظر کرده است. این کشتی مطابق قوانین در آب‌های سرزمینی ما توقیف شده و در بندرعباس است و در حال حاضر مذاکره بین شاکی خصوصی و طرف مقابل در جریان است.

افخم تأکید کرد: فکر می‌کنم امکان حل موضوع ظرف یکی دو روز آینده وجود دارد.

وی همچنین تأکید کرد: خدمه کشتی مورد نظر آزاد هستند و امکان تردد دارند چرا که آنها مشمول قاعده توقیف کشتی از نظر ما نیستند. اما این‌که بخواهند بر اساس مقررات حرفه‌ای خود عمل کنند بحث دیگری است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در رابطه با اخباری که بر اساس آن‌ها اعلام شده یک هیأت نفتی آمریکایی قرار است این هفته به ایران بیاید، اظهار کرد: درباره بحث حضور شرکت‌های نفتی وزارت نفت اعلام نظری کرده است اما ما مطلبی فراتر از آن نداریم و فکر می‌کنیم خبرها در این‌باره موثق نبوده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که جو بایدن اظهاراتی را در رابطه با حمایت از تجزیه عراق مطرح کرده است با بیان این‌که ما خواهان حفظ یکپارچگی و احترام به حاکمیت عراق هستیم، تصریح کرد: این طرح‌ها و اظهارات با هدف تفرقه و تشتت در عراق صورت می‌گیرد و البته هوشیاری مردم، دولت و مرجعیت عراق مانع طرح این موضوعات و پیشبرد آنها بوده است و می‌شود.

وی تأکید کرد: هوشیاری دولت، مردم و مرجعیت عراق در ممانعت از مداخله جویی در این کشور بهترین راهکار است و در چنین صورتی این طرح‌ها راه به جایی نخواهد برد.

وی در ادامه نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با اشاره به حضور رئیس‌جمهور فرانسه در منطقه و تأثیر آن بر مناسبات منطقه‌ای خاطرنشان کرد: همواره حضور کشورهای فرامنطقه‌ای موجب تفرقه در منطقه شده است و برای ما انگیزه آنها از چنین حضورهایی شناخته شده است. با این حال امیدواریم با هوشیاری کشورهای منطقه دخالت‌ کشورهای غربی در امور منطقه پایان داده شود.

افخم گفت: سابقه حمایت غربی‌ها از رژیم دیکتاتور صدام حسین را داشته‌ایم و خوب است آنها نگاهی به گذشته داشته باشند و درس عبرت بگیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص گفت‌وگوی معاونان وزیران خارجه ایران و روسیه با بیان این‌که این مذاکرات پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه و یمن بوده است، گفت: مذاکره با مقامات روسیه درباره یمن با محور راهکار سیاسی صورت می‌گیرد. ما به دنبال آن هستیم که تبعات گسترش اقدامات غیرانسانی، کشتار و تخریب زیرساخت‌ها را به عنوان اقداماتی غیرقابل جبران کاهش دهیم و در همین راستا مشورت‌هایمان را تشدید کرده‌ایم. بحث اول ما توجه به کمک‌های انسان‌دوستانه و باز کردن راه‌های ارسال این کمک‌ها است و امیدواریم با تشریک مساعی کشورهای مختلف هر چه سریع‌تر شاهد ارسال این کمک‌ها باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص آخرین تحولات گسترش مناسبات تهران لندن در سطح سفارت‌های دو کشور گفت: تحول قابل ذکر جدیدی نداریم و همانطور که قبلا گفتم این روند مسیر تدریجی و گام به گام خود را طی می‌کند و مذاکرات برای از سرگیری فعالیت‌های سفارتخانه‌های دو کشور در جریان است.

وی در رابطه با مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 که قرار است سه شنبه آینده در وین از سر گرفته شود و احتمال حضور وزیران خارجه در آن گفت: هفته آینده(سه شنبه) معاونان آقای ظریف و خانم اشمیت، نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و 1+5 در وین مذاکرات را ادامه می‌دهند و آخر هفته آینده دیگر کشورهای گروه 1+5 به مذاکرات می‌پیوندند.

افخم ادامه داد:‌ در صورتی که تصمیم‌گیری شود وزرا به مذاکرات اضافه شوند این اتفاق می‌افتد و بستگی به روند تنظیم پیش‌نویس توافق دارد، اما الان برنامه‌ای برای حضور وزیران خارجه در مذاکرات هفته آینده نداریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به ایسنا مبنی براین که آیا در سفر رئیس جمهور عراق به ایران موضوع اجرای بندهایی از قرارداد الجزایر (1975)مورد بحث است خاطرنشان کرد:‌ گفت‌وگوهای کارشناسی بسیار فراگیر و متعددی روی بحث اجرای بندهایی از این قرارداد انجام شده و هنوز بخش‌هایی از آن در حال گفت‌وگوست، اما درباره‌ این که در این سفر این گفت‌وگوها و کارهای کارشناسی نهایی شده است یا خیر و می‌تواند در مذاکرات دو رئیس جمهور مورد بحث قرار گیرد هنوز اطلاعی ندارم و باید به طور دقیق آن را بررسی کنم که آیا در دستور کار این سفر قرار دارد یا خیر.

افخم در عین حال سفر رئیس جمهور عراق به ایران را که قرار است هفته آینده انجام شود مهم و به دعوت آقای روحانی عنوان کرد و افزود: روابط ما و عراق همه جانبه و در تمامی سطوح در جریان است و گفت‌وگوهای خوب و فراگیری را شروع کرده‌ایم و مشورت‌های نزدیکی را دو کشور پیرامون مسائل منطقه به ویژه تروریسم و فعالیت گروههای تکفیری دارند.

افخم در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این که در مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 در وین که قبل از مذاکرات نیویورک انجام شد اعلام شده بود که نگارش متن توافق از آن مذاکرات آغاز شده است اما از سوی منابع و دیپلمات‌های کشورمان عنوان شده است که از مذاکرات نیویورک نگارش پیش نویس توافق به طور رسمی و جدی آغاز شده است. دلیل این موضوع چیست؟ تصریح کرد:‌ورود به نگارش به عنوان بحث‌های جدی و بند به بند آن از مذاکرات نیویورک آغاز شده است و در مذاکرات وین قالب و شکل توافق و چگونگی نگارش آن بحث شد. با این حال این‌ها متضاد با هم نیستند. در عین حال شروع نگارش متن پیش نویس توافق از مذاکرات نیویورک شروع شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این که آخرین پیگیری ‌ها برای اجرای مجازات عاملان تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده به کجا رسیده است و تعلیق حج عمره همچنان منوط به عذرخواهی مقامات سعودی است؟ گفت: موضوع اجرای احکام مجازات عاملان این اقدام از سوی ایران ، سفارت و کنسول‌گری‌مان در جده به طور جدی دنبال می‌شود و با مسئولان ذی‌ربط اجرایی سعودی در دست پیگیری است. اما هنوز تصمیم قطعی در این رابطه به ما اعلام نشده است.

وی در رابطه با تصمیم‌گیری برای برداشتن تعلیق از حج عمره اظهار کرد که صدور حکم و تعیین وضعیت برای مجازات خاطیان این امر تعیین کننده‌ تصمیم‌گیری‌های بعدی ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره‌ بحران سوریه اظهار کرد:‌ این بحران تقریبا 4 ساله شده است و ایران از ابتدا راهکارهای سیاسی را برای حل آن ارائه کرده و طرحی را با اولین نماینده دبیر کل در بحث سوریه داشته است و کماکان برای تنظیم راهکار سیاسی مبتنی بر حق مردم سوریه و گروه‌های سوری سوری تلاش می‌کند، چرا که این راهکارها را محور اساسی پایداری و ثبات و حل بحران در سوریه می‌دانیم. در گفت‌وگو با نماینده جدید سازمان ملل در امور سوریه مبنای ما همین است و سعی داریم مشورت‌ها را بر همین چارچوب دنبال کنیم.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا ما "گریز هسته‌ای"را به عنوان مبنایی در مذاکرات قبول کرده‌ایم گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت، گریزی به سمت سلاح هسته‌ای ندارد که بخواهد در این باره در مذاکرات صحبت کند. این بحثی است که آنها (1+5) مدام به عنوان یک نگرانی مطرح می‌کنند اما این موضوع مورد پذیرش ما نیست. آنها می‌گویند با توافقی که به دست خواهد آمد گریز احتمالی ایران به سمت سلاح هسته‌ای را برای یک سال به درازا می‌کشاند. این استدلال آنها در مباحث فنی برای خودشان است اما یک بند مذاکراتی که بخواهد در متن توافق ذکر شود، نیست. ممکن است در توضیح این که چرا تعداد سانتریفیوژها فلان عدد باشد و یا اراک به این شکل باشد مبنای گریز هسته‌ای را مطرح کنند اما این مربوط به توجیهات طرف مقابل است.

وی همچنین در خصوص اظهارات سید عباس عراقچی که سه شنبه شب در تلویزیون انجام شد در توضیح زمان امضا تا اجرای توافق هسته‌ای گفت: روز اجرای توافق زمانی است که دو طرف می‌پذیرند مقدماتی را انجام دهند و این اقدامی متقابل است و زمان اجرای تعهدات یک روز مشخص است، اما یک دوره‌ زمانی یک یا دو ماه و یا 45 روزه وجود خواهد داشت که از زمان امضا تا اجرای توافق است که دوره‌ آماده سازی اقدامات متقابل برای دو طرف می‌باشد.

افخم همچنین در خصوص حضور شرکت‌های آمریکایی در ایران در حوزه‌های مخلتف خاطرنشان کرد:‌ تردد شرکت‌های خصوصی از کشورهای مختلف در یک سال گذشته قابل توجه بوده است که شرکت‌ها اغلب برای امکان سنجی و رایزنی‌های اولیه برای تعامل با ایران به کشورمان آمدند. شرکت‌هایی که خصوصی و غیردولتی محسوب شوند منع ویژه قانونی برای حضورشان وجود ندارد مگر آنکه شرکت‌های خاصی مد نظرشان باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص حادثه تیراندازی در گارلند ایالت تگزاس آمریکا تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگونه اقدام تروریستی و کشتن انسان‌های بی‌گناه را محکوم می‌کند، در عین حال لزوم احترام به عقاید و ارزش‌های مسلمانان جهان را نیز مورد تاکید قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: ما هرگونه اقدام موهن نسبت به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلامی (ص) و نفرت پراکنی و ترویج اسلام‌هراسی را نیز در زمره تلاش مذبوحانه گروهی اندک به منظور ترور اندیشه و عقاید مسلمانان دانسته و آن را محکوم می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه هم‌چنین درباره تحولات میدانی در شمال سوریه تصریح کرد: استمرار اقدامات گروه‌های تروریستی در سوریه و کشتار و آوارگی مردم بی‌دفاع را محکوم می‌کنیم و این وضعیت به طور مسلم ناشی از حمایت‌های آشکار خارجی از تروریست‌ها است.

افخم گفت: ورود حجم سنگین سلاح و عناصر تروریستی به داخل سوریه و نقش برخی کشورها در اعزام تروریست‌ها به این کشور غیر قابل قبول است و به مثابه دخالت نظامی آشکار در سوریه بوده و سکوت معنادار سازمان ملل در این رابطه جای سؤال جدی دارد.

وی ادامه داد: ما همواره نسبت به استفاده ابزاری از تروریسم برای تحقق اهداف سیاسی نامشروع خود در منطقه و فراگیر شدن بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه هشدار داده‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: گفت‌وگوی داخلی سوری سوری به دور از تحمیل شروط بازیگران خارجی تنها راه‌حل خروج از بحران است. جمهوری اسلامی ایران از را‌ه‌حل سیاسی در سوریه حمایت می‌کند و به حمایت‌های خود از ملت و دولت سوریه برای مقابله با تروریست‌ها ادامه خواهد داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل