بازدید 3015

علل ابتلا به تنبلی چشم

کد خبر: ۴۹۷۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴ 06 May 2015
تنبلی چشم به کاهش یا کم بودن دید فرد گفته می‌شود که علت ارگانیکی نداشته باشد، آب مروارید مادرزادی، لک قرنیه، انحراف‌های چشمی و عیوب انکساری اصلاح نشده می‌تواند موجب تنبلی دائمی چشم شود که در برخی موارد بدون علامت است.

به گزارش فارس، علیرضا لاشیئی درباره تنبلی چشم و تشخیص آن، اظهار داشت: تنبلی چشم به کاهش یا کم بودن دید فرد گفته می‌شود که علت ارگانیکی نداشته باشد و این به دلیل عدم تجربه بینایی صحیح توسط بیمار گزارش می‌شود.

وی افزود: تنبلی چشم بیشتر در کودکان دیده می‌شود و بر اساس آن کودک تجربه بینایی صحیحی ندارد. این در حالی است که ممکن است ساختار چشم نیز طبیعی باشد.

این جراح و متخصص چشم ادامه داد: تکامل راه‌های بیماری به ویژه در دو سال اول زندگی اهمیت زیادی دارد و چنانچه به هر دلیلی مختل شود بینایی کودک تکامل لازم را پیدا نمی‌کند این اختلال از جمله مشکلاتی مانند آب مروارید مادرزادی، لک قرنیه، انحراف‌های چشمی که معمولاً از حدود 18 ماهگی به بعد دیده می‌شود و عیوب انکساری اصلاح نشده به وجود می‌آید.

لاشیئی‌ ادامه داد: عیوب انکساری معمولاً نامتقارن است و یک چشم عیب بیشتری دارد. معمولاً تصویر صحیحی روی شبکیه چشم این افراد به ویژه چشمی که عیب انکساری بیشتری دارد ایجاد نمی‌شود در نتیجه فرد دید خوبی ندارد.

این جراح و متخصص چشم گفت: اگر این مشکلات بررسی و درمان نشوند چشم را برای همیشه تنبل می‌کند بر این اساس توصیه می‌شود کودکان اولین بار موقع تولد و در زایشگاه معاینه کلی شوند و پس از آن در سنین 3 تا 4 سالگی نیز مجدداً معاینه شود تا اگر مشکلی مانند عیوب انکساری وجود دارد هر چه سریعتر درمان شود و تصویر روی شبکیه چشم کودک ایجاد شده و تجربه بینایی به او ارزانی شود.

لاشیئی ادامه داد: بحث تنبلی چشم خیلی وسیع است و عیوب انکساری انحراف چشم و لرزش چشم عامل تنبلی چشم است.

وی تأکید کرد: والدین باید توجه داشته باشند که حتی اگر ظاهر چشم کودک طبیعی است نیاز به بررسی وجود دارد و نباید از کنار آن به آسانی بگذرند.

این جراح و متخصص چشم ادامه داد: برخی موارد مانند آب مروارید، عیوب انکساری بالا با عینک درمان می‌شود و در موارد استثنائی جراحی‌های قرنیه راهکار درمانی محسوب می‌شود تا عیوب انکساری هر چه سریعتر برطرف شده و از تنبلی چشم عمیق و مقاوم جلوگیری شود.

لاشیئی درباره تشخیص تنبلی چشم توسط والدین و مراقبان کودک اظهار داشت: تنبلی چشم بعضی وقت‌ها بدون علامت است در نتیجه والدین و مراقبان کودک متوجه آن نمی‌شوند اما برخی علایم مانند لک قرنیه، آب مروارید و انحراف چشم قابل تشخیص است اما عیوب انکساری علامتی ندارد در نتیجه والدین نیز متوجه آن نمی‌شوند.

وی افزود: توصیه می‌شود افرادی که در خانواده خود سابقه ابتلا به عیوب انکساری، تنبلی چشم، آستیگمات بالا یا بیماری‌های ژنتیکی دارند حتماً مورد بررسی قرار گیرند.

این جراح و متخصص چشم درباره درمان این اختلالات گفت: اگر اختلال مانند لک‌قرنیه یا آب مروارید به صورت ارگانیک وجود داشته باشد از روش جراحی و در صورتی که عیوب انکساری و انحراف چشم به صورت اولیه باشد تجویز عینک مناسب و بستن چشم سالم برای ساعاتی از روز و تحریک چشم دیگر توصیه می‌شود.

لاشیئی در پاسخ به این سؤال که آیا انجام لیزر در درمان این اختلال مؤثر است یا خیر، خاطرنشان کرد: در موارد استثنائی که عیوب انکساری چشم زیاد باشد از لیزر استفاده می‌شود پیش از این زیر 18 سالگی مجوز استفاده از لیزر داده نمی‌شد زیرا این کار به دلیل احتمال تغییر درجه بینایی چشم کودک مشکلات قانونی ایجاد می‌کرد در حالی که مداخله با لیزر روشی ثابت بود اکنون این روش در کودکانی که همکاری نمی‌کنند یا نمی‌توانند از عینک استفاده کنند به کار گرفته می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل