بازدید 3380

طرح شهادت دانشمندان هسته‌ای در کنفرانس NPT

دریایی با اشاره به نقش سرویس های اطلاعاتی وابسته به رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای دیگر در به شهادت رساندن دانشمندان هسته ای ایران، خواستار بررسی این موضوع توسط کنفرانس NPT و اتخاذ اقدامات فوری برای جلوگیری از وقوع چنین جنایاتی شد.
کد خبر: ۴۹۷۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵ 06 May 2015
معاون مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین المللی وزارت امورخارجه ایران باتاکید برحق مسلم کشورهای غیرهسته ای دراستفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای خواستار طرح موضوع به شهادت رسیدن دانشمندان هسته ای ایران توسط سرویس های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی درکنفرانس ان پی تی و اقداماتی در جهت جلوگیری از این گونه جنایت ها شد.

به گزارش ایرنا، محمدحسن دریایی روز سه شنبه طی سخنانی در کنفرانس بازنگری ان.پی.تی درنیویورک با طرح مبانی حقوقی ذکر شده در ماده 4 معاهده ان.پی.تی NPT، اساسنامه آژانس و قرارداد پادمان، با تاکید بر حق مسلم کشورهای غیر هسته ای در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، هرگونه محدودیت در اجرای کامل حق کشورمان را مغایر با مندرجات این معاهده خواند.

وی با اشاره به نقش سرویس های اطلاعاتی وابسته به رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای دیگر در به شهادت رساندن دانشمندان هسته ای ایران، خواستار بررسی این موضوع توسط کنفرانس NPT و اتخاذ اقدامات فوری برای جلوگیری از وقوع چنین جنایاتی شد.

معاون مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه با تشریح موارد متعدد استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز از جمله در زمینه کشاورزی، پزشکی و انرژی و علوم و فناوری، استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را حق قطعی و محرز کشورها دانست که بر اساس مقررات ماده 4 معاهده NPT به صورت کامل تثبیت شده است.

وی افزود: معاهده سه محور عمده دارد که شامل خلع سلاح، عدم اشاعه و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز می شود و این سه محور باید به صورتی متوازن به اجرا در بیاید که درغیر این صورت معاهده به یک سند تک بُعدی تبدیل می شود که فقط اهداف عدم اشاعه را پیگیری می کند و از منافع اکثریت کشورهای جهان در خلع سلاح و استفاده صلح آمیز در آن خبری نیست.

دریایی اظهارداشت که در هیچ جای معاهده و حتی قرارداد پادمان، محدودیتی برای کشورها در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تعیین نشده ودر جائی هم بیان نشده است که چون فناوری هسته ای «حساس » است، لاجرم باید محدود شود.

وی گفت: در معاهده NPT فقط از کشورها خواسته شده است که فعالیت های هسته ای خود را درچهار چوب این پادمان قرار دهند و لذا کشورهای عضو معاهده NPT از این حق برخوردارند که نه یک ذره بیشتر از قرارداد پادمان جامع آژانس و نه یک ذره کمتر از حق مسلم خود در زمینه استفاده صلح آمیز را بپذیرند.

معاون مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه افزود که در اسناد متعدد کنفرانس بازنگری و بیانیه های جنبش عدم تعهد بیان شده است که استفاده صلح آمیز شامل حق غنی سازی و چرخه سوخت می باشد و انتخاب کشورها در زمینه پیگیری فعالیتهای مرتبط با چرخه سوخت کامل هسته ای باید محترم شناخته شود و محدودیت های غیرقانونی ناشی از اغراض سیاسی باید از میان برداشته شوند.

دریایی همچنین خواستار ایجاد یک ساز و کار بررسی اجرای ماده 4 در زمینه استفاده های صلح آمیز از انرژی هسته ای توسط کنفرانس بازنگری شد که طبق آن تعهد کشورها در اجرای این معاهده مورد بررسی قرار گیرد و هرگونه آسیب ناشی از اعمال محدودیت های غیر قانونی علیه اعضای ان.پی.تی NPT باید در قالب این ساز و کار مورد بررسی قرار گرفته و جبران شود.

وی با یادآوری وظایف آژانس بین المللی انرژی هسته ای درچهارچوب اساسنامه آژانس خواستار اجرای کامل این وظایف از طریق تغییر نحوه تامین بودجه کمک های فنی، پرهیز از برخوردهای گزینشی و برخاسته از اغراض سیاسی اعضای آژانس در اعمال محدودیت علیه سایر کشورهای عضو معاهده شد.

کنفرانس بازنگری معاهده ان.پی.تی NPT هر پنج سال یک بار برای بررسی نحوه اجرای مقررات NPT تشکیل می گردد و در اردیبهشت ماه سال جاری به مدت یک ماه در نیویورک ادامه خواهد داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار