بازدید 5313

چهارمحال و بختیاری، منشأ جدید ایجاد ریزگرد!

با توجه به خشک شدن دشت‌های چهارمحال و بختیاری، این استان در لیست مناطق «منشأ ایجاد ریزگرد» در کشور قرار گرفته است.
کد خبر: ۴۹۷۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۲ 06 May 2015
مدیرکل برنامه و بودجه‌ی سازمان زمین‌شناسی کشور گفت: با توجه به خشک شدن دشت‌های چهارمحال و بختیاری، این استان در لیست مناطق «منشأ ایجاد ریزگرد» در کشور قرار گرفته است.

«راضیه لک» در گفت‌وگو با ایسنا منطقه چهارمحال و بختیاری، با اشاره به خشک شدن برخی از دشت‌های استان چهارمحال و بختیاری، اظهارکرد: فقدان توجه به عوامل محیطی و انسانی که روند فرسایش خاک و افزایش ریزگردها را فراهم می‌کند سبب خشک شدن دشت‌های استان شده است.

وی با تاکید بر لزوم حفظ منابع آبی چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان کرد: با توجه به سهم عظیم این استان در تولید آب شیرین کشور، توجه به حفظ منابع آبی آن باید مورد توجه مسئولان کشوری و استانی قرار گیرد؛ چراکه عدم توجه به این مهم موجب تشدید ریزگردها خواهد شد.

وی عدم توجه به منابع آبخیز استان و سفره آب‌های زیرزمینی را از عوامل تسریع فرسایش خاک و انتقال ریزگردها برشمرد و گفت: بهره‌برداری بیش از حد از منابع آب زیرزمینی که طبق گفته مسئولان در چهارمحال و بختیاری بیش از 90 درصد است و هم‌چنین احداث بیش از حد سدها و جلوگیری از جریان آب در بستر رودخانه ‌از دیگر عوامل فراهم شدن زمینه برای فرسایش خاک و ایجاد ریزگردهاست.

لک با اشاره به این‌که شخم زدن زمین‌های کشاورزی و رهاسازی آن به دلیل نبود آب کافی برای کشاورزی خود دلیل دیگری برای ایجاد ریزگردها و انتقال آن است، اظهارکرد: با توجه به این‌که ریزگردها اقتصاد، سلامت جسمی و روانی و امنیت جامعه را تحت تاثیر قرار می‎دهد، برای مقابله با انتشار آن باید راهکارهای مناسب ارائه شود.

به گفته وی، عدم توجه به حیات تالاب‌ها و عدم تخصیص حق‌آبه به آن‌ها، زمینه خشکی تالاب‌های استان را فراهم می‌کند که خود ایجاد و انتقال ریزگردها را به دنبال دارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر