بازدید 15076
۱
حسن هانی‌زاده در گفت‌و‌گو با «تابناک» مطرح کرد؛

قطری‌ها به خاطر ایران از آغوش امریکا به فرانسه پناه برده‌اند

‌اختلاف میان امریکا و برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس موجب شده ‌که این کشور‌ها درصدد یافتن جایگزین جدیدی به جای امریکا باشند. اخیرا اوباما صریحا از کشورهای حوزه خلیج فارس انتقاد ‌و اعلام کرد که مشکل کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، ایران نیست، بلکه مشکل از داخل این کشور‌هاست.
کد خبر: ۴۹۷۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰ 06 May 2015
قطر قصد دارد ۲۴ فروند هواپیمای رافائل (پیشرفته‌ترین جنگنده ساخت فرانسه) را خریداری کند. دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای آورده است: قطر به پاریس اعلام کرده که قصد دارد ۲۴ فروند هواپیمای جنگی از نوع رافائل را خریداری کند.

به گزارش «تابناک»، در این بیانیه آمده است، اولاند در چهارم‌ ماه می‌ به دوحه سفر‌ و قرارداد فروش ۲۴ جنگنده رافائل و موشک‌های «ام بی‌دی‌ای» را امضا خواهد کرد. به عقیده برخی از تحلیلگران این قرارداد مفهوم دیگری دارد و آن پیام کشورهای عربی منطقه به آمریکاست که اگر از آن‌ها روی گرداند، آن‌ها به فرانسه و جایگزین‌های دیگری روی خواهند آورد.

مسأله دیگری که باعث شده ‌کشورهای عربی منطقه به فرانسه روی خوش نشان دهند، موضع سرسختانه این کشور در قبال ایران است. کشورهای عربی از اینکه آمریکا از در آشتی با ایران وارد شده است، اصلا خوشحال نیستند.

شاید بتوان گفت که هدف قطر از خرید این هواپیما ایجاد تنوع در متحدان راهبردی خود است. قطر دیگر نمی‌خواهد فقط به آمریکا وابسته باشد. خرید هواپیماهای رافال، از نظر فنی برای قطری‌ها ارزش افزوده دارد و قطر می‌تواند از این هواپیما برای عملیات شناسایی استفاده کند.

موضوع دیگری که باعث شده ‌فرانسه در شبه جزیره عربستان هواخواه پیدا کند، پس‌رفت اوضاع امنیتی در این منطقه است. در نتیجه آن‌ها برای پر کردن این نقصان، به دنبال خرید تسلیحات از فرانسه هستند.

در همین رابطه حسن هانی‌زاده، کار‌شناس مسائل خاورمیانه در گفت‌و‌گو با تابناک به بررسی علل خرید هواپیما فرانسوی از سوی قطر پرداخته است.

به نظر شما با توجه به اوضاع منطقه به خصوص حمله عربستان به یمن علت تصمیم فرانسه به فروش هواپیمای رافائل به قطر چیست؟


فرانسو اولاند رئیس جمهور فرانسه به دلیل شکست سیاست‌های اقتصادی و مالی به یک دلال دوره‌گرد اسلحه تبدیل شده است و از رهگذر فروش تسلیحات جنگی به کشورهای کوچک حوزه خلیج فارس تلاش می‌کند به نوعی اقتصاد رنگ باخته فرانسه را ترمیم کند.

آیا قطر و یا کشورهای حوزه خلیج فارس قابلیت استفاده از این تجهیزات را دارند؟


اساسا قطر و برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ‌ظرفیت بالایی برای استفاده از چنین تجهیزات جنگی ندارند و نمی‌توانند این گونه سلاح‌ها را به کار بگیرند. اما این گونه اقدامات نا‌امنی‌ها را در منطقه استراتژیک خلیج فارس تشدید می‌کند. به این مفهوم که یک نوع مسابقه تسلیحاتی در سطح منطقه ایجاد می‌کند. صرف نظر از فروش تجهیزات جنگی فرانسه به قطر، امارات، بحرین و عربستان، این امر نشان می‌دهد که فرانسه تلاش می‌کند تا به بهانه فروش سلاح به کشورهای کوچک خلیج فارس بار دیگر حضور نظامی خودش را در این منطقه مهم تثبیت کند.

برخی از تحلیلگران معتقدند که اختلاف میان امریکا و برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باعث شده ‌که این کشور‌ها به سمت فرانسه حرکت کنند. شما این تحلیل را قبول دارید؟

‌اختلاف میان امریکا و برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس موجب شده ‌این کشور‌ها درصدد یافتن جایگزین جدیدی به جای امریکا باشند. اخیرا اوباما صریحا از کشورهای حوزه خلیج فارس انتقاد ‌و اعلام کرد که مشکل کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، ایران نیست، بلکه مشکل از داخل این کشور‌هاست. این بدین معناست که امریکایی‌ها از سیاست عربستان، امارات و قطر در این منطقه حمایت نمی‌کند و درصدد تنبیه این کشور‌ها برآمده است. در واقع این کشور‌ها از آغوش امریکا خارج شده‌ و به آغوش فرانسه پناه برده‌اند و تلاششان این است که یک چتر حمایتی جدید برای خود ایجاد کنند، چون دولت‌های عربی خلیج فارس هیچ گونه پایگاه اجتماعی در میان ملت‌هایشان ندارند و فاقد نهادهای مدنی هستند. لذا نیازمند یک چتر حمایتی خارجی هستند تا این رژیم‌های پوسیده و سست را در برابر سیل توفان‌های خاورمیانه و تغییرات که در خاورمیانه حاصل شده است حمایت کنند.

بعضی از تحلیلگران بر این باورند که کشورهای خلیج فارس به دلیل موضع سرسختانه فرانسه در مقابل موضوع ایران است که این کشور را انتخاب کرده‌اند. نظر شما چیست؟

فرانسوی‌ها بر خلاف سایر اعضای گروه ۵+۱ در مورد موضوع هسته‌ای ایران از زبان کشورهای حوزه خلیج فارس و اسرائیل سخن می‌گوید. اولاند با سیاست کشورهای عرب خلیج فارس کاملا منطبق و همخوانی دارد. به همین دلیل، اولاند به عنوان منفور‌ترین رئیس جمهور در تاریخ فرانسه تلقی می‌شود. زیرا در جریان نشست سران کشورهای حوزه خلیج فارس در کنار پادشاه عربستان که جلاد کودکان یمنی است نشسته است. این برای کشوری که مدعی دفاع از حقوق بشر و دموکراسی می‌باشد به شدت تنزل داده است، زیرا اولاند به جایگاه فرانسه فکر نمی‌کند و تنها به فروش سلاح به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس می‌اندیشد.

چرا قطر فرانسه را انتخاب کرده است؟


قطر بزرگ‌ترین پایگاه هوایی ایالات متحده امریکا را در خود جای داده است، ولی با این حال از آنجایی که امریکا به تدریج روابط خودش را با کشورهای خاورمیانه مخصوصا قطر که از اخوان المسلمین حمایت می‌کند کاهش داده است. این مسأله باعث شده ‌که قطری‌ها برای سلاح خریدن به فرانسوی‌ها پیشنهاد بدهند تا باج لازم را به فرانسه داده باشند و بتوانند چ‌تر حمایتی فرانسه را داشته باشند. البته خرید تسلیحاتی توسط قطر از فرانسه توجیه نظامی ندارد، زیرا قطر نمی‌تواند از این گونه سلاح‌ها به خاطر نداشتن ظرفیت استفاده کند. اختلافات قطر با امریکا باعث شده است که دوحه به سمت پاریس متمایل شود.

الان اولاند سعی می‌کند ‌به نوعی یک بازار پردرآمد تسلیحاتی در خلیج فارس برای خود دست و پا کند تا بتواند سیاست‌های اقتصادی او را که دچار شکست شده است ‌از طریق فروش سلاح‌های پیشرفته که هیچ گونه توجیهی ندارد، اقتصاد فرانسه را بازساری کند تا بتواند در انتخابات آینده بار دیگر به پیروزی برسد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۱
جالبه که ما هم میریم با رنو و پژو قرارداد جدید میبندیم!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس