بازدید 12352

سیاستمدار سابق آمریکایی، طلایه‌دار احیای روابط تجاری با ایران

در شرایطی که پس از حصول تفاهم لوزان، ایران و گروه ۱+ ۵ وارد مرحله نگارش متن توافق جامع هسته‌ای شده‌اند، به تازگی بحث‌هایی نیز درباره فراهم شدن زمینه‌های احیای روابط تجاری ایران و آمریکا مطرح شده است. در این زمینه، یک پایگاه اینترنتی آمریکایی از تلاش‌های یک سیاستمدار سابق این کشور برای گشودن باب تجارت با ایران خبر داده است.
کد خبر: ۴۹۷۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶ 05 May 2015
سیاستمدار سابق آمریکایی، طلایه‌دار احیای روابط تجاری با ایراندر شرایطی که پس از حصول تفاهم لوزان، ایران و گروه ۱+ ۵ وارد مرحله نگارش متن توافق جامع هسته‌ای شده‌اند، به تازگی بحث‌هایی نیز درباره فراهم شدن زمینه‌های احیای روابط تجاری ایران و آمریکا مطرح شده است. در این زمینه، یک پایگاه اینترنتی آمریکایی از تلاش‌های یک سیاستمدار سابق این کشور برای گشودن باب تجارت با ایران خبر داده است.

به گزارش «تابناک»، یک سیاستمدار آمریکایی که در تلاش خود برای ورود به سنا با عدم موفقیت مواجه شده، اکنون تلاش دارد خود را به نماد از‌سرگیری روابط تجاری میان ایران و آمریکا تبدیل کرده و پس از سفر به تهران به همراه هیأتی از تاجران آمریکایی، ‌نسبت به ارتقای روابط تجاری و سرمایه گذاری میان ایران و ایالات متحده اقدام کند.

به نوشته سایت خبری «واشنگتن فری بیکن»، ند لامونت، فعال تجاری ضد جنگ آمریکایی که در جریان انتخابات سال ۲۰۰۶ سنا از جو لیبرمن شکست خورد، ماه گذشته به همراه هیأتی از تاجران آمریکایی به ایران سفر کرده و اکنون از کم بودن سطح روابط تجاری آمریکا با ایران گلایه می‌کند.

لامونت می‌گوید: «استرالیایی‌ها،  انگلیسی‌ها و آلمانی‌ها در آنجا (ایران) مشغول تجارت هستند. همه به جز آمریکایی‌ها آنجا حضور دارند... هتل‌های تهران به مراکز انعقاد توافق‌های تجاری تبدیل شده‌اند».

سفر این شخصیت آمریکایی به ایران در یازدهم آوریل، در چهارچوب برنامه‌های «سازمان رؤسای جهان» انجام گرفت که متشکل از شماری از چهره‌های سر‌شناس تجاری با سن بالای ۵۰ سال است. این سازمان طی سال‌های اخیر، زمینه سفر تاجران سر‌شناس آمریکایی به کره شمالی و کوبا را نیز فراهم کرده است. رؤسای این سازمان از ضرورت حضور بشار اسد در یافتن راه حل سیاسی برای سوریه نیز دفاع کرده‌اند.

هرچند لامونت می‌گوید، اعضای هیأت تجاری که به تهران سفر کرده بودند، مراقب بوده‌اند که از انعقاد مستقیم قراردادهای تجاری و اقتصادی خودداری کنند، اما این گروه در یک کنفرانس غیررسمی با نمایندگان بخش تجاری ایران دیدار نموده و به گفته وی، همه در این کنفرانس درباره مسائل تجاری صحبت کرده‌اند.

تبدیل شدن به قهرمان تجارت با یک حکومت مخالف آمریکا ممکن است غیرمعمول به نظر برسد، به ویژه برای کسی که تاکنون دو بار برای دستیابی به مقامی رسمی در ایالات متحده تلاش کرده است. با ‌وجود این، لامونت اشاره می‌کند که وی از مدت‌ها پیش با کشورهای منطقه خاورمیانه ارتباطات تجاری داشته است.

وی از حدود ۲۵ سال پیش در زمینه توسعه شبکه‌های تلویزیونی کابلی در خاورمیانه فعال بود و پس از ناکامی در انتخابات سنا و همچنین انتخابات فرمانداری در کنتیکت، همکاری با انجمنی غیردولتی با نام «مرسی کورپس» را آغاز کرد که در زمینه توسعه اقتصادی در منطقه خاورمیانه فعالیت می‌کند.

لامونت می‌گوید، هدف وی دستیابی به منافع شخصی از محل برداشته شدن تحریم‌های ایران نیست. با وجود این، شرکت‌هایی که وی در آن‌ها فعال است (یک شرکت مخابراتی با نام «کمپوس تله ویدئو» و یک شرکت فعال در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر با عنوان «گروه خدمات حفاظتی») بر بخش‌هایی متمرکز هستند که انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در ایران انجام دهند.

خود وی می‌گوید: «در آنجا (ایران) ظرفیت بزرگی در بخش ارتباطات و دیگر بخش‌ها وجود دارد». برنامه بعدی لامونت، برقرار کردن یک ارتباط ماهواره‌ای میان دانشگاه دولتی کنتیکت مرکزی (جایی که وی هم اکنون در آنجا تدریس می‌کند) و «مدرسه بازرگانی تهران» است. وی همچنین می‌گوید پیشنهاد تدریس در این مؤسسه را نیز داده است.

لامونت می‌گوید: «در رسانه‌های آمریکایی تصویری از ایران وجود دارد که به نوعی یک‌جانبه است. همه آنچه ‌شما می‌شنوید، درباره شعار «مرگ بر آمریکا» است. من در خاورمیانه بسیار سفر کرده‌ام و در هیچ شهری همچون تهران احساس آسودگی و راحتی نداشته‌ام».
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار