بازدید 2370

معضل ریزگردها در کوتاه مدت قابل حل نیست

کد خبر: ۴۹۷۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹ 05 May 2015
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پدیده ریزگردها گفت: معضل ریزگردها در کوتاه مدت قابل حل نیست و باید با این مساله سازگاری داشته باشیم و برای حل آن نیاز به بررسی‌های کارشناسی در دوره بلندمدت داریم.

به گزارش ایسنا، دکتر معصومه ابتکار درهجدهمین همایش روز آسم با اشاره به افزایش مشکلات ریزگردها در نواحی غربی کشور خصوصا شهر اهواز، اظهار کرد: ما 10 سال است بحث گرد و غبار را در کشور به طور جدی پیگیری می‌کنیم و این آلودگی‌ها برای هموطنان ما ایجاد مشکلات تنفسی کرده است.

وی ادامه داد: عواملی مانند کاهش بارندگی در منطقه، کاهش برف و تابستان طولانی و گرم، جنگ و ناامنی در منطقه که باعث رها شدن اراضی کشاورزی در منطقه شده است از عوامل تشدید این معضل شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه تصریح کرد: معضل ریزگردها در کوتاه مدت قابل حل نیست و باید با این مساله سازگاری داشته باشیم و برای حل آن نیاز به بررسی‌های کارشناسی در دوره بلندمدت داریم.

معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌هایش با مقایسه وضعیت آلودگی هوا در سال 93 نسبت به سال 92 و 91 گفت: ما در سال گذشته مجموعا 44 روز هوای بهتر نسبت به سال 92 و 91 داشتیم و شاخص آلودگی هوا به وضعیت هشدار و اضطرار نرسید.

وی بهبود کیفیت بنزین‌های مصرفی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را دلیل بهبود وضعیت هوا دانست و گفت: در سال 93 در مقایسه با سال 92 و 91 تعداد روزهای هوای پاک از سه روز به 13 روز رسید.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پیگیری طرح مبارزه با آلودگی هوا گفت: این برنامه در دولت خاتمی پیگیری شد که نتایج آن شامل حذف سرب در بنزین کشور و توقف تولید خودروی پیکان شد، به علاوه اینکه در آن دوره استاندارد خودروها از بی استانداردی به یورو 2 رسید که باعث کاهش 80 درصدی آلودگی شد.

وی ادامه داد: متاسفانه با تغییر دولت نه تنها این برنامه دچار وقفه شد، بلکه روزانه 1500 خودرو در کشور پلاک شد. به صورتی که شاخص آلودگی هوا به 200 تا 250 رسید و موجب تعطیلات در سال 88 و 89 شد.

ابتکار نبود گاز طبیعی به عنوان سوخت پالایشگاه‌ها را یکی از دلایل آلودگی دانست و گفت: خدا رو شکر با همکاری وزارت نفت توانستیم نیروگاه‌های اطراف شهرها را در زمینه مصرف مازوت به حداقل برسانیم.

وی با اشاره به برنامه‌های انجام شده این دولت اظهار کرد: در شهرهای تهران، کرج، اراک به طور کامل بنزین یورو 4 استفاده می‌شود و در شهر اصفهان نیز به طور نسبی از این بنزین استفاده می‌کند.

وی با اشاره به محدود بودن تولید بنزین یورو 4 در کشور ادامه داد: متاسفانه امکان تسریع این فرآیند برای پالایشگاه‌های ما به دلیل تحریم‌های ظالمانه و غیرعادلانه نیست. ولی ما روند رو به رشدی را داریم.

وی در پایان با تاکید بر لزوم استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای کاهش آلودگی هوا به اصلاح الگوی حمل و نقل اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که استفاده از خودروهای شخصی و موتور سیکلت کمتر شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر