بازدید 10284
۸

هزینه‌های میلیاردی تبلیغات کاندیداها چگونه ممکن است تأمین شود

کارهای دیگری از قبیل‌‌ تخفیف ارز دولتی و اخذ وام‌های کلان، اختصاص زمین، برخی مجوز‌های صادارت و واردات نیز می‌تواند محل سوءاستفاده باشند؛ اما من شخص خاصی را متهم نمی‌کنم و ‌نماینده‌ای ‌که اهل سو‌ءاستفاده باشد، نمی‌شناسم، ولی به دلیل شرایط اقتصادی کشور، افراد و به ویژه نمایندگان می‌توانند با استفاده از موقعیت خود، میلیاردر شوند.
کد خبر: ۴۹۷۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷ 05 May 2015
هزینه های انتخاباتیهنوز ده ماه تا انتخابات مجلس دهم زمان باقی مانده است، اما از گوشه و کنار کشور اخباری به گوش می‌رسد که نشان از فعالیت تبلیغاتی کاندیداهای احتمالی مجلس با هزینه‌های سرسام‌آور دارد.

به گزارش «تابناک»، به گفته برخی از‌ نمایندگان، هم‌اکنون کمترین هزینه برای ورود به انتخابات، حدود ۵۰ میلیون تومان است، ولی گفته می‌شود برخی‌ حاضرند تا دو میلیارد تومان نیز برای این کار هزینه کنند. این در حالی است که اگر مجموع حقوق دریافتی نمایندگان مجلس را در چهار سال حساب کنیم، ‌کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان خواهد شد؛ اما اینکه چرا کاندیدا‌ها حاضرند این مبالغ کلان را برای ورود به مجلس هزینه کنند، یکی از بحث‌های چالش‌بر‌‌انگیز روزهای اخیر است.

موئد حسینی صدر درباره هزینه‌های انتخاباتی‌ کاندیداهای مجلس شو‌رای برای دوره دهم مجلس گفت: حداقل پولی که یک نفر نیاز دارد تا برای انتخابات هزینه کند، حدود ۵۰ میلیون تومان است، ولی کسانی که برای اولین بار در انتخابات شرکت می‌کند‌ و از هم‌اکنون کار خودشان را در قالب جلسات ورزشی، خیریه و مشورتی شروع کرده‌اند، باید هزینه‌های کلانی ‌صرف کنند.

این نماینده مجلس افزود: از یک نفر شنیدم که در اتاق فکر یکی از کاندیداهای ارومیه، دو میلیارد تومان برآورد هزینه کرده‌اند‌ و قرار است این مبالغ در ‌این ده ماه باقی مانده تا انتخابات هزینه شود. انجام این قبیل ‌کار‌ها برای افراد شناخته نشده‌ای که تا کنون هم کار سیاسی انجام نداده‌اند، جای تأمل دارد!

حسینی صدر با بیان اینکه افراد شناخته شده سیاسی که با حسن نیت وارد انتخابات می‌شودند و ممکن است هزینه‌های چند ده میلیونی هم داده باشند مشکلی به وجود نمی‌آورد، افزود: کسانی که از همین حالا شروع به توزیع پول از هر طریقی حتی برنامه‌های تلوزیونی کرده‌اند، به نظر می‌رسد ‌دنبال منافع دیگری هستند، بالاخره افراد تاجر هزینه و فایده‌ها را قبل از ورود به کاری برآ‌ورد می‌کنند‌ و گویا این افراد برنامه مفصلی برای مجلس دارند.

وی در‌باره تأمین هزینه‌های این نوع تبلیغات نیز گفت: سو‌ءاستفاده‌هایی در کشور وجود دارد‌ و به نظر می‌رسد ‌در زمان دولت دوم احمدی‌نژاد تعداد این رانت‌ها زیاد شد و عده‌ای خاص ‌از راه ‌واردات نهادهای دامی گرفته تا مصنوعات فلزی و استفاده از رانت ارز دولتی‌ به ثروت کلان دست پیدا کردند، همین مبالغ الان در حال ورود به انتخابات است، این را می‌خواهم بگویم که تعداد انگشت‌شماری هستند که پولی را که برای آن زحمت کشیده‌اند ‌این گونه ‌ریخت و پاش ‌می‌کنند.

وی گفت: اگر کسی می‌خواهد کار خیر انجام دهد، می‌تواند آن را از طریق نهادهای خیریه در اختیار نیاز‌مندان قرار دهد؛ اما متأسفانه کاندیدا‌ها با استفاده از این مبالغ باد‌آورده پول‌های کثیف و نامشروع را با تبلیغات زیاد در اختیار افراد نیازمند می‌گذارند تا مطرح شوند.

وی در پاسخ به اینکه آیا از راه نمایندگی می‌شود به این پول‌ها دست پیدا کرد یا نه، گفت: این آزادی عمل ‌در اختیار مسئولان است‌. با این سیستم نظارتی ناقص‌، یک نماینده که سهل است، شاید یک مأمور گمرک هم بتواند به ده برابر این مبلغ ‌در مدت کوتاهی دست پیدا کند.

وی در ادامه افزود: یک نماینده می‌تواند با ‌اختیارات قانونی و واسطه‌گری، اشخاصی را به بانک مرکزی معرفی ‌و اصرار کند که باید به او ‌ارز دولتی ‌و یا به شخصی از فلان محصول سهمیه‌ای داده ‌‌شود. کارهای دیگری از قبیل‌‌ تخفیف ارز دولتی و اخذ وام‌های کلان، اختصاص زمین، برخی مجوز‌های صادارت و واردات نیز می‌تواند محل سوءاستفاده باشند؛ اما من شخص خاصی را متهم نمی‌کنم و ‌نماینده‌ای ‌که اهل سو‌ءاستفاده باشد، نمی‌شناسم، ولی به دلیل شرایط اقتصادی کشور، افراد و به ویژه نمایندگان می‌توانند با استفاده از موقعیت خود، میلیاردر شوند.

این نماینده مجلس در‌باره نحوه فعالیت برخی ‌کاندیدا‌ها ـ که از هم اکنون کار خود را شروع کرده‌اند ـ‌ گفت: برخی از این افراد، دفاتری راه‌اندازی ‌و هزینه‌های کلان می‌کنند و گاه برای اینکه در انتخابات مطرح شوند، غیر مستقیم سفارش برنامه‌های تلویزیونی می‌دهند و در آن برای خود نقش محوری قائل هستند، یا برنامه خیریه برگزار ‌و از شبکه‌های تلویزیونی دعوت می‌کنند.

وی در ادامه افزود: ‌‌چیزی که در میان این کاندیدا‌ها مد شده، اینکه آنان ‌‌سردسته‌های خود را به صورت تور به مشهد، کربلا و اماکن زیارتی و حتی ‌کشورهایی همچون ترکیه می‌فرستند و خلاصه ‌یک عده در مجلس معلوم نیست‌ چه سودایی دارند که حاضر‌ند هزینه‌ای حتی بالا‌تر از یک یا دو میلیارد هم داشته باشند. این افراد عمده کارهای خود را در قالب فعالیت‌های خیریه انجام می‌دهند؛ به طور مثال یک روز به ورزشکاران هدیه می‌دهند، یک روز ‌مسابقه مذهبی راه می‌اندازند و افراد را در این مواقع شناسایی می‌کنند، شماره تلفن آن‌ها را می‌گیرند و یک پلی را از این طریق بین خود و افراد ایجاد می‌کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۸
قابل توجه اقایانی که به حرفهای وزیر کشور در مورد ورود پولهای کثیف به عرصه سیاست انتقاد داشتند ؟بفرمایید اقایان لطفا جواب سوالهای تابناک را بدهید
متاسفانه وجود داره ؛ همه مردم در باره اين واقعيت تلخ و تاسف بار چيزهاي زيادي ميدوننو بجاست تا دستگاههاي مربوطه و ذيصلاح نظارت شديدتر و هوشمندانه تري رو انجام بدن تا زمينه اعتماد سازي مردم رو فراهم كنن
نماینده میلیاردر درد و مشکلات مردم به خصوص مردم فقیر را نخواهد فهمید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
اين رو جدي گفتي يا شوخي بود؟؟؟!!!!
صدا وسيما يك شبكه تلويزيوني مستقل براي انتخابات ايجاد كند و فقط در ايام انتخابات فعال باشد و كانديداها به طور رايگان از آن استفاده كنند و برنامه هاي خود را تشريح كنند و با بقيه رقبايشان مناظره كنند.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
خب بازم كسي كه پول بيشتري داره ميتونه وقت بيشتري بخره و دوباره همون آش و همون كاسه !!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
چرا یکی؟ پس چند تا؟
چگونه تامین میشود؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان